-

علائم هشداردهنده سرطان سینه

علائم هشداردهنده سرطان سینه

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانم‌های امروزی، بیماری سرطان سینه و نشانه‌های آن است. ریسک ابتلا به این سرطان تا حد قابل توجهی به ویژگی‌های وراثتی افراد و شرایط زندگی آن‌ها مربوط می‌شود. در این زمینه باید به شکل طبیعی پستان ها توجه داشته باشید و با مشاهده هر گونه تغییری به متخصص مراجعه کنید. در این زمینه راهکارهایی برای پیشگیری از این بیماری نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها در طولانی مدت، مزایای قابل توجهی به همراه دارد. در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین علائم هشداردهنده سرطان سینه می‌پردازیم.

مهم‌ترین نشانه‌های سرطان سینه

علائم هشداردهنده سرطان سینه در چند بخش مورد توجه قرار می‌گیرد؛ برخی از این علائم، نشانه‌های اولیه ابتلا به سرطان هستند و برخی از آن‌ها هشدارهای جدی در این باره محسوب می‌شوند. یکی از رایج‌ترین علائمی که در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد، وجود توده در پستان‌ها است.

 در صورتی که در بافت پستان‌های خود توده‌ای را حس کردید، باید حتماً آزمایشات اولیه سرطان را انجام دهید. تغییرات در نوک پستان‌ها و شکل و ساختار اولیه سینه‌ها نیز در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود. با مراجعه مداوم به پزشک برای چکاپ و انجام ماموگرافی، این نشانه‌ها را سریع‌تر پیدا خواهید کرد. در نظر گرفتن این هشدارها در پیشگیری از سرطان سینه به شما کمک خواهد کرد.

انجام فعالیت‌های ورزشی و تندرستی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم و کاهش وزن می‌توانند موجب کاهش خطر سرطان سینه شوند. همچنین مصرف مواد غذایی سالم با درصد بالای میوه‌ها و سبزیجات و کاهش مصرف مواد غذایی آماده و پرکالری می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه کمک کند.

سرطان-سینه۱

علائم هشدار اولیه در سرطان پستان

برای بررسی علائم هشداردهنده سرطان سینه باید به علائم تومورها در بدن افراد مختلف توجه داشته باشید. این علائم از شخصی به شخص دیگر متفاوت هستند. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

  1. ایجاد هر گونه تغییر پوستی در ظاهر سینه‌ها (قرمزی و تورم در بافت پوست پستان‌ها)
  2. افزایش یا کاهش سایز پستان‌ها
  3. وجود درد در سینه خانم‌ها
  4. ایجاد خارش یا التهاب در این ناحیه
  5. ایجاد هر گونه تغییر رنگ در ساختار این عضو
  6. ایجاد پوسته در نوک سینه‌ها
  7. ایجاد گودی در بافت سینه

هر یک از این علائم می‌تواند به برخی بیماری‌ها مانند عفونت در پستان‌ها و... نیز مربوط باشد. از این رو باید برای بررسی دقیق‌تر و انجام آزمایشات لازم به متخصص مراجعه فرمایید.

نشانه‌های سرطان پستان تهاجمی

برخی از علائم هشداردهنده سرطان سینه، جدی‌تر هستند و باید در رابطه با آن‌ها با هوشیاری بیشتری عمل کنید. برخی از این نشانه‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. تورم در ناحیه غدد لنفاوی در توده های زیر بغل
  2. ایجاد ترشح در نوک پستان‌ها (یکی از خطرناک ترین علائم ابتلا)
  3. ضخیم شدن پوست نوک سینه‌ها
  4. ایجاد سوزش و گودی بر روی سینه‌ها و تغییر بافت آن‌ها
  5. تورم قسمت‌هایی از سینه حتی بدون ایجاد توده در قسمت‌های داخلی

بسیاری از این علائم با یک ماموگرافی ساده تشخیص داده می‌شوند؛ به همین خاطر باید به چکاپ‌های دوره‌ای برای تشخیص به موقع سرطان سینه توجه داشته باشید.

انواع سرطان سینه

برای این که با علائم هشداردهنده سرطان بیشتر آشنا شوید، باید حتماً به انواع سرطان سینه رایج در خانم‌ها دقت داشته باشید. برخی از این دسته‌بندی‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. کارسینوم واکتال تهاجمی: این نوع از سرطان مجاری حمل شیر را در خانم‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد، هیچ علامت خاصی ندارد و به سادگی تشخیص داده نمی‌شود. تنها نشانه آن که در مرحله تهاجمی مشخص می‌شود، ترشح از نوک پستان‌ها است و با ماموگرافی مشخص می‌شود.
  2. لوبلار تهاجمی: یکی از شایع‌ترین انواع سرطان سینه است که در غدد تولیدکننده شیر به وجود می‌آید. این نوع از سرطان با ماموگرافی قابل تشخیص نیست و برای مشخص شدن آن باید حتماً از قابلیت‌های ماموگرافی استفاده کنید.
  3. توده‌های خوش‌خیم: با تکثیر سلول‌ها در یک محل متوقف می‌شود و به سایر اندام‌ها صدمه نمی‌زند.
  4. توده‌های بدخیم: تکثیر سلول‌ها را در همه بخش‌های بدن ادامه می‌دهد و بسیار خطرناک است.
  5. سرطان سینه التهابی: این نوع سرطان بسیار تهاجمی است و به سرعت رشد می‌کند و گسترش می‌یابد.

روش‌های تشخیص سرطان سینه

 

پس از بررسی علائم هشداردهنده سرطان سینه باید به روش‌های تشخیص آن نیز بپردازیم. در این زمینه روش‌های زیر بیشتر در معرض توجه قرار دارند:

  1. خود آزمایی سینه‌ها به صورت دوره ای در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود. همه خانم‌ها باید هر چند وقت یک بار این خودآزمایی را انجام دهند. برای انجام این روش تنها به یک آینه نیاز دارید؛ به همین سادگی یک تست حرفه‌ای برای ارزیابی سلامت سینه‌ها انجام خواهید داد.
  2. روش ماموگرافی برای عکس‌برداری از سینه‌ها که با اشعه ایکس انجام می‌شود و کلیه نشانه‌های داخلی سرطان سینه را بررسی می‌کند. این روش تشخیصی به همه خانم‌های بالای چهل سال توصیه می‌شود.
  3. نمونه برداری یا بیوپسی یکی از روش‌های رایج در این زمینه است که از یک سوزن برای نمونه‌برداری از بافت سینه‌ها استفاده می‌کند. در این روش مقداری از توده خارج می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روش‌های درمانی سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است و روش‌های درمانی متعددی برای آن وجود دارد. این روش‌ها بر اساس نوع، مرحله و خصوصیات تومور، و همچنین وضعیت کلی سلامت بیمار تعیین می‌شوند. در اینجا به برخی از روش‌های درمانی اصلی سرطان سینه اشاره می‌کنیم:

  • پرتودرمانی: در این روش متخصص رادیوتراپی با استفاده از پرتوهای ایکس یا دیگر پرتوهای پرانرژی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.
  • شیمی درمانی: معمولاً قبل از جراحی برای کاهش اندازه تومور استفاده می‌شود.
  • ایمونوتراپی: این روش در برخی انواع سرطان سینه، به ویژه مواردی که به سایر درمان‌ها پاسخ نمی‌دهند، موثر است.
  • جراحی: روش‌های جراحی برای درمان سرطان سینه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: لامپکتومی و ماستکتومی. هر کدام از این روش‌ها به هدف خاصی انجام می‌شوند و بر اساس نوع، مرحله سرطان و شرایط بیمار انتخاب می‌شوند.

جمع‌بندی

بررسی علائم هشداردهنده سرطان سینه به شما کمک می‌کند که این بیماری را سریع‌تر تشخیص دهید. برای تشخیص زودهنگام بیماری باید حتماً این نشانه‌ها را در بدن خود جدی بگیرید. بافت حساس سینه به دلایل مختلف دچار مشکل می‌شود؛ انجام به موقع ماموگرافی در بازه‌های سنی تعیین شده و آزمایشات بیوپسی و خودآزمایی به شما کمک می‌کند که این نشانه‌ها را ساده‌تر پیدا کنید. برخی از علائم نام برده مربوط به سرطان‌های تهاجمی است و برخی در مراحل اولیه مشخص می‌شوند. با تشخیص به موقع علامت‌ها، بیماری شما در مراحل اولیه کنترل شده و شانس بهبودی افزایش می‌یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*