-

بازگشت ۱۸۳ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

دیروز یکشنبه ۱۸ مهر، نشست خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در محل این سازمان برگزار شد. یداله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، گزارشی از عملکرد این سازمان در ۶ ماه نخست امسال عنوان کرد

به‌گزارش صمت، در ابتدای نشست یداله صادقی با بیان اینکه استان تهران نقش مهمی در تولید دارد، گفت: ۲۰ درصد صنایع دارای پروانه بهره‌برداری در استان تهران مستقر هستند. علاوه‌بر این،‌ ۱۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه بهره‌برداری از ۸۶ هزار واحد صنفی کل کشور مربوط به این استان است. وی افزود: براساس مجوزهای رسمی صادرشده در بخش صنعت و صنف حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم در استان تهران محقق شده است. یک میلیون نفر از آمار یادشده مربوط به حوزه صنوف و ۵۰۰ هزار نفر هم در صنعت مشغول به‌کار شدند. البته آمار اشتغال غیرمستقیم هم اگر به این عدد اضافه شد، میزان اشتغالزایی در این استان بالاتر خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه سخنان خود به تعدادکارت‌های بازرگانی صادر شده در استان تهران اشاره و عنوان کرد: ۱۷ هزار کارت بازرگانی فعال در کشور داریم که ۵۵ تا ۶۰ درصد کارت‌های فعال بازرگانی مربوط به استان تهران است.

صادقی با بیان اینکه با توجه به ویژگی و گستردگی که استان تهران دارد مشکلات خاص خود را هم دارد، اظهارکرد: یکی از این چالش‌ها محدودیت و ممنوعیت احداث و راه‌اندازی واحد صنعتی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری محل مسکونی است. بسیاری از واحدهای صنعتی که قدمت زیادی هم در فعالیت‌های تولیدی دارند نیاز به بهسازی و نوسازی دارند تا محصولات جدیدی برای سبد کالایی خود تعریف کنند. سال‌هاست به‌دلیل قانون هوای پاک و آلاینده بودن برخی از این واحدهای تولیدی امکان توسعه و افزایش محصولات را نداشته‌اند. او تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با همراهی استانداری و اداره کل محیط‌زیست این استان داشته در نهایت موافق به رفع برخی از موانع برای بهسازی و نوسازی این واحدهای تولیدی شدیم.

به‌این ترتیب برای افزایش ظرفیت و افزایش محصولات در زنجیره ارزش با کمک هیات مقررات‌زدایی گام‌های مثبتی برداشته شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به خروج برخی از واحدهای صنعتی از انجماد، گفت: واحدهای صنعتی باید فعال و به‌روز باشند تا با استفاده از فناوری جدید میزان آلایندگی آنها کاهش پیدا کرده و بتوانند محصولاتی رقابت‌پذیر و بازارپسند برای داخل و خارج تولید کنند. بخشی از آلاینده بودن صنایع به فناوری قدیمی آنها برمی‌گردد که نرخ تمام‌شده آنها را هم افزایش داده است.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸ پروانه بهره‌برداری صادر شد که این آمار نسبت به سال گذشته که ۶۱ مورد بود، 44درصد رشد داشته است. همچنین میزان سرمایه‌گذاری ۲۳۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به زمان مشابه سال ۹۹ با ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه تولید صنعتی و صنفی رشد ۹۹ درصدی را شاهد هستیم. او در حوزه اشتغالزایی این میزان سرمایه‌گذاری بیان کرد: آمار اشتغال ۶ ماه نخست امسال با ۱۸۴۲ نفر نسبت‌به سال ۹۹ با اشتغال ۱۳۱۴ نفر، رشد داشته‌ است.

وی گفت: پروانه بهره‌برداری در دو بخش ایجادی و توسعه‌ای صادر می‌شود که در بخش توسعه در نیمه نخست سال ۲۰۸ پروانه بهره‌برداری صادر شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۶۹ پروانه بهره‌برداری بود، ۲۳ درصد رشد محقق شد. در این بستر سرمایه‌گذاری سنگین انجام شد اگرچه میزان اشتغالزایی در این حوزه عدد بالایی نیست. دلیل این امر هم استفاده از فناوری جدید و توسعه رباتیک فعالیت‌ها بوده است. از این‌رو هزینه برای سرمایه‌گذاری بالا اما میزان اشتغال پایین بوده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به آمار جوازهای تاسیس صادرشده ادامه داد: در نیمه نخست امسال ۱۰۲۱ جواز تاسیس صادر شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۲ هزار مورد برسد. در این بخش شاهد رشد منفی نسبت به تعداد جواز تاسیس صادرشده در نیمه نخست سال ۹۹ (۱۱۸۰) هستیم.

صادقی گفت: درباره طرح‌هایی که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند می‌توان به ۱۲۴ طرح در استان تهران اشاره کرد. از این تعداد، ۱۰۷ طرح بین ۶۰ تا ۸۰ درصد و ۱۱۶ طرح هم بین ۴۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پایان با اشاره به وضعیت واحدهای صنعتی راکد در این استان گفت: برخی واحدهای تولیدی به‌دلایل گوناگون غیرفعال هستند. از کل آمار واحدهای راکد صنعتی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ مشکل حدود ۱۸۳ طرح با پیگیری‌های انجام‌شده در سازمان رفع شده و دوباره به چرخه تولید بازگشته‌اند. این آمار دو برابر هدف تعیین‌شده برای نیمه نخست سال است. در حوزه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام هم ۲۲۰ مورد هدف‌گذاری شده بود که با تکمیل ۲۸۶ طرح، پرونده بخشی از واحدهای صنعتی دارای مشکل در این حوزه در نیمه نخست سال بسته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*