-

استقبال از میانجی‌گری عمان

رئیس‌جمهوری ایران با استقبال سلطان عمان در فرودگاه وارد مسقط شده و در کاخ العلم مورداستقبال رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان این کشور قرار گرفت.

سفر رئیسی به مسقط، نخستین سفر رئیس‌جمهوری ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس‌جمهوری در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است. دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم عمان و تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک‌روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور بود.

سید ابراهیم رئیسی پیش از ترک تهران، در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اهداف سفر رسمی خود به عمان، با اشاره به اینکه این سفر با دعوت رسمی آقای هیثم بن طارق، سلطان محترم عمان انجام می‌شود، گفت: روابط خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست، برادر و همسایه، عمان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سطح فعلی روابط تهران و مسقط برای دو کشور مطلوب نیست، افزود: تصمیم و اراده هر دو کشور ارتقای سطح روابط در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل، انرژی و گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت است.

رئیسی با اشاره به اینکه در این سفر با مقدمات فراهم شده تفاهمنامه‌هایی بین دو کشور به امضا خواهد رسید، اظهار کرد: سفر بنده در راستای توسعه سیاست همسایگی دولت مردمی با کشورهای همسایه و منطقه اهمیت زیادی دارد و در مذاکرات خود توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دو کشور در حال‌ حاضر نیز در عرصه‌های مختلف همکاری‌های سازنده‌ای دارند، تصریح کرد: نکته محوری قابل‌توجه در منطقه آن است که گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای منطقه امنیت‌آفرین است.

حضور نیروهای خارجی و بیگانه در منطقه به هیچ عنوان امنیت‌ساز نیست و حتی می‌تواند امنیت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

توسعه صلح و ثبات در منطقه

عباس گلرو در گفت‌وگو با ایرنا درباره سفر رئیس‌جمهوری به مسقط گفت: عمان همیشه به‌دنبال صلح و ثبات در منطقه بوده و سعی می‌کند در سیاست خارجی، استقلال خود را حفظ کند. همچنین این کشور در شاهراه تجارت بین‌المللی در نقطه استراتژیک قرار گرفته و توسعه روابط دوجانبه برای جمهوری اسلامی مهم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توسعه و تقویت همکاری‌های ایران و عمان در ثبات و صلح منطقه تاثیراتی عمده دارد و در تنش‌زدایی منطقه‌ای هم دستاورد مثبتی خواهد داشت.

وی موقعیت سوق‌الجیشی عمان در تنگه هرمز را برای انتقال انرژی جهان مهم خواند و گفت: ایران در زمینه کنترل تردد در تنگه هرمز، با عمان همکاری داشته و توسعه و تقویت این همکاری‌ها در ثبات و صلح منطقه تاثیرات عمده دارد و می‌تواند در تنش‌زدایی منطقه‌ای دستاورد مثبتی داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر رئیسی به عمان را در چارچوب توسعه همکاری‌های دوجانبه و تاکید بر حسن همجواری موفق خواند و گفت: دولت سیزدهم فعالیت‌های خوبی را با همسایگان شروع کرده و سفر اخیر نیز نشان از تحرکات و پویایی دیپلماسی دولت سیزدهم دارد.

تلاش عمان برای حل بحران‌های منطقه

همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با روزنامه الرویه گفت: روابط ایران و عمان در تمامی زمینه‌ها از جمله سیاسی در سطح عالی و براساس حسن همجواری و مشترکات تاریخی و فرهنگی است و هیچ گونه اختلافی در این روابط وجود ندارد.

علی نجفی به نقش این کشور در پیگیری مذاکرات ایران و عربستان که در بغداد برگزار شد، اشاره کرد.

سفیر کشورمان همچنین از سیاست خارجی عمان و تلاش این کشور برای حل اختلافات و بحران‌های منطقه تقدیر کرد و گفت ایران از این نقش سازنده مسقط استقبال می‌کند.

وی در پایان با اشاره به لزوم حل مشکلات منطقه ازسوی خود کشورهای موجود در منطقه و نپذیرفتن دخالت‌های خارجی در امور منطقه‌ای، تاکید کرد: ایران خواهان همکاری با کشورهای منطقه و حل مشکلات منطقه‌ای در چارچوب گفت‌وگو و همکاری است. ما بر این باوریم که این روابط می‌تواند سوءتفاهم‌ها را از بین ببرد و زمینه‌های همکاری دوستانه میان ایران و کشورهای مختلف را ایجاد کند.

نقش تاریخی عمان در منطقه

عمان در مقاطع مختلف سعی کرده در راستای کمک به حل مسائل و مشکلات مختلف در منطقه ایفای نقش و خود را به‌عنوان یک کشور میانجی مطرح کند.

دولت مسقط همَشواره تلاش داشته از این نقش تاریخی خود به‌عنوان یک ابزار قدرت و مولفه تاثیرگذاری در معادلات منطقه‌ای و جهانی استفاده کند و در همین چارچوب نمی‌خواهد این جایگاه و این نقش را از دست بدهد.

مقامات عمان از سال‌های گذشته به‌دنبال نزدیک کردن ایران با کشورهای منطقه خلیج‌فارس بوده‌اند، چراکه این امر را در راستای منافع ملی خود می‌دانند.

در همین راستا عمان اخیرا نقش سازنده و موثری در برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان داشته است؛ چنانکه بر اساس ادعای برخی منابع خبری، قبل از برگزاری رسمی پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد، هیات‌های مذاکره‌کننده دو کشور نشست و گفت‌وگویی نیز در عمان با یکدیگر داشته‌اند.

این کشور همچنین در مقطعی میزبان دو دور از مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در اوایل تابستان ۱۳۹۱ و در اواخر زمستان همان سال بود؛ مذاکراتی که به‌گفته برخی کارشناسان، زمینه‌ساز برگزاری مذاکرات بین ایران و ۱+۵ شد و در سال ۱۳۹۳ نیز در راستای مذاکرات منجر به توافق برجام، مذاکراتی بین وزیران امور خارجه وقت ایران، امریکا و کاترین اشتون مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عمان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*