پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 443
تاریخ انتشار: 1400/06/03 10:21
شکست رکورد ۱۰ ساله فلز نقره‌ای

آلومینیوم در بازار جهانی می‌تازد

این روزها شاهد رشد قابل‌توجه بهای فروش آلومینیوم در بازار بین‌المللی هستیم تاجایی‌که نرخ فروش این فلز در بورس فلزات لندن، به بالاترین سطح خود طی ۱۰ سال اخیر رسیده و رکوردی جدید از فروش آن در کانال ۲۶۰۰ دلاری ثبت شده است.

آلومینیوم کاربردهای گسترده‌ای در قوطی‌سازی، صنعت بسته‌بندی و صنایع پیشرفته همچون ساخت‌وساز و هوافضا دارد. این فلز همچنین در تولید خودروهای برقی، بسته‌بندی باتری‌ها و در بدنه برخی مدل‌های برتر خودرو استفاده می‌شود. طی ماه‌های گذشته شاهد بازگشت و بهبود همه‌جانبه‌ای در اقتصاد جهان بوده‌ایم و همین موضوع نیز زمینه رشد بهای فروش این فلز را در سطح جهانی فراهم کرده است.

هرچند عوامل متعدد دیگری مانند اقدام روسیه در وضع عوارض ۱۵ درصدی بر صادرات آلومینیوم، افزایش احتمالی ۸.۵ درصدی مصرف آلومینیوم در امسال میلادی و محدودیت تولید در استان Yunnan چین، از عوامل اثرگذار در رشد بهای آلومینیوم بوده‌ است.

گفتنی است این صعود قابل‌توجه در حالی رقم خورده که طی سال‌های گذشته با مازاد عرضه آلومینیوم در برابر تقاضا برای خرید این فلز روبه‌رو بودیم و این موضوع سوددهی صنایع این بخش را تحت‌الشعاع قرار داده بود؛ بنابراین با تغییر شرایط می‌توانیم به بهبود عملکرد صنایع آلومینیوم در جهان امید داشته باشیم.

دلایل رشد بهای آلومینیوم

براساس گزارشی از صمت بهای فروش آلومینیوم در بورس فلزات لندن در ماه اوت چندبار از کانال ۲۶۰۰ دلار به‌ازای هر تن عبور کرد. تاجایی‌که در تاریخ شانزدهم این ماه، شاهد فروش این فلز نقره‌ای با بهای ۲۶۴۴ دلار به‌ازای هر تن بودیم. این رقم بیشترین رکورد ثبت‌شده برای آلومینیوم طی ۱۰ سال گذشته است. بهای فروش این فلز نقره‌ای از ابتدای امسال میلادی تا ۱۶ اوت بیش از ۳۱ درصد رشد داشته است.

دلایل متعددی را می‌توان برای این رشد هیجانی نام برد؛ ازجمله آنکه بخشی از این افزایش نرخ در سایه بهبود در وضعیت اقتصاد جهانی حاصل شده است. در همین حال با بهبود شرایط همه‌گیری کووید ۱۹ در سطح دنیا، تقاضای جهانی برای همه چیز از قوطی‌های نوشیدنی تا بسته‌بندی‌های آلومینیومی افزایش یافته است.

وضع عوارض صادراتی روسیه و رشد بهای فروش

روسیه از ابتدای اوت امسال مقرر کرده عوارض ۱۵ درصدی بر صادرات فلز نقره‌ای وضع کند و این عوارض تا ماه دسامبر نیز ادامه خواهد داشت. عوارض ۱۵ درصدی صادرات بر آلومینیوم روسیه به این مفهوم است که خریداران این محصول علاوه بر نرخ این فلز در بورس فلزات لندن به‌عنوان نرخ معیار باید پرمیومی که شامل ۱۵ درصد هزینه عوارض، هزینه حمل و سایر هزینه‌های متداول می‌شود را پرداخت کند.

وضع عوارض موردبحث روی آلومینیوم بدین معناست که ۲۵۴ دلار به نرخ هر تن از این فلز نقره‌ای افزوده خواهد شد.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که اخذ عوارض از صادرات آلومینیوم طی ماه‌های آتی نیز ادامه یابد؛ درنتیجه احتمال تداوم فروش این فلز نقره‌ای را در کانال ۲۶۰۰ دلاری بیش‌ازپیش تقویت می‌کند. البته همچنان انتظار می‌رود درصورت تداوم این شرایط این عوارض با نرخ بسیار کمتری از رقم فعلی تصویب شود.

گفتنی است روسال، اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم روسیه است. این شرکت حدود ۶ درصد از نیاز بازار جهانی را به این فلز نقره‌ای تامین می‌کند. بدین‌ترتیب باید اقرار کرد وضع عوارض روی صادرات آلومینیوم از عوامل مهم و اثرگذار در بر هم خوردن تعادل این بازار و فروش این محصول با نرخ بالا در بازار جهانی است.

در ادامه و در تشریح اثرگذاری عملکرد روسیه بر بهای فروش آلومینیوم در سطح جهانی باید خاطرنشان کرد که صعود قبلی بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۸ نیز تحت‌تاثیر تحریم روسیه و شرکت روسال از سوی ایالات‌متحده امریکا بود.

در همین حال باید خاطرنشان کرد که ترس از رشد بیشتر بهای آلومینیوم در ماه‌های پیش‌رو باعث شده مصرف‌کنندگان بزرگ این محصول به‌طورجدی به دنبال افزایش حجم قراردادهای خود برای سپتامبر و دسامبر ۲۰۲۱ و حتی ماه‌های نخست ۲۰۲۲ باشند. در چنین فضایی بر میزان تقاضا برای خرید آلومینیوم نیز افزوده‌شده است. همین موضوع نیز بهای فروش آلومینیوم را تقویت خواهد کرد.

چین هم در بازی قیمتی اثرگذار است

در همین حال خشکسالی در برخی مناطق چین نیز روند تعادل در بازار آلومینیوم را بر هم زده است. خشکسالی در استان Yunnan چین، تولید برق را در این منطقه با محدودیت روبه‌رو کرده است؛ درنتیجه دولت نیز از واحدهای ذوب آلومینیوم درخواست کرده تا از میزان تولید خود بکاهند. این منطقه سهم قابل‌توجهی از تولید آلومینیوم دنیا را در اختیار دارد و در همین حال در طول سال‌های اخیر برای توسعه تولید این فلز برنامه‌ریزی کرده است؛ بنابراین هر تغییری در روند تولید آلومینیوم در این منطقه، بر بازار جهانی این محصول اثرگذار خواهد بود.

نگاهی به سایر دلایل

افزایش احتمالی مصرف آلومینیوم در امسال یکی از عوامل اصلی رشد بهای این فلز نقره‌ای است. پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی این فلز در امسال میلادی ۸.۵ درصد بیشتر شود و به ۶۸.۲ میلیون تن ارتقا یابد.

در ادامه باید خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود در سال‌های آینده، دیگر سوخت‌های فسیلی پیشتاز تولید انرژی نباشند.

در این چرخه تغییر، میزان تقاضا برای فلزات صنعتی موردنیاز در برق‌رسانی همچون آلومینیوم افزایش خواهد یافت. در همین حال با آشکار شدن اثرات ناشی از گرمایش زمین و جلب‌توجه جامعه جهانی به این معضل، بهره‌مندی از فلزی سبز همچون آلومینیوم بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است.

بازهم کرونا تقصیر دارد

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون، تقاضا برای خرید محصولات خوراکی با بسته‌بندی بیشتر شده است. این موضوع حال که اثرات مخرب اقتصادی ناشی از پاندمی این ویروس شامل محدودیت‌های سختگیرانه حمل‌ونقل و قرنطینه‌های عمومی به حداقل رسیده؛ بیش‌ازپیش آثار خود را در قالب رشد نرخ آلومینیوم نشان می‌دهد. درواقع مردم این روزها و به سبب ترس از ابتلا به کرونا تمایل دارند تا از محصولات خوراکی بسته‌بندی‌شده استفاده کنند و بدین‌ترتیب مصرف این فلز نقره‌ای رونق یافته است.

در چنین شرایطی، فرصتی مناسب برای ارتقای سهام شرکت‌های بزرگ آلومینیومی پدید آمد. از ابتدای امسال میلادی سهام شرکت‌های بزرگ آلومینیومی در دنیا رشدی قابل‌ملاحظه داشت تاجایی‌که ارزش سهام شرکت Alcoa، ۶۸ درصد افزایش داشت و ارزش سهام Norsk Hydro نیز افزایشی ۴۷ درصدی را تجربه کرد.

سخن پایانی

بهای آلومینیوم در بازار جهانی در سال ۲۰۲۱ رشدی قابل‌ملاحظه داشت، به‌گونه‌ای که نرخ هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن در نیمه ماه اوت نسبت به نرخ آن در ابتدای امسال رشدی ۳۰ درصدی ثبت کرد. این افزایش نرخ در حالی برای این فلز رقم خورد که در سال‌های گذشته این فلز با مازاد عرضه روبه‌رو شده و این موضوع سوددهی صنایع این بخش را تحت‌الشعاع قرار داده بود. در این میان، تحلیلگران اقتصادی همچنان اعتقاد دارند میزان رشد تقاضا برای آلومینیوم در امسال میلادی می‌تواند رکورد تاریخی دیگری را برای این فلز ثبت کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/m4vyn4