-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

۶ نکته مهم کار با تست پمپ هیدرواستاتیک

با رعایت نکات ایمنی کار با تست پمپ هیدرواستاتیک، می‌توانید از سلامت و کارایی لوله ها و مخازن تحت فشار مطمئن شوید و خطرات احتمالی را به حداقل برسانید.

6 نکته مهم کار با تست پمپ هیدرواستاتیک

تست پمپ هیدرواستاتیک یکی از روش‌های ارزیابی سلامت و استحکام مخازن تحت فشار است. با استفاده از آب یا روغن به عنوان مایع تست، فشار بالاتر از فشار کاری را به مخزن وارد می‌کند و برای مدت زمان معینی حفظ می‌کند. هدف از این تست بررسی عدم نشتی و تغییر شکل مخزن در شرایط فشار بالا است.

انواع تست پمپ هیدرواستاتیک

تست پمپ هیدرواستاتیک سه مدل دستی، بادی و برقی دارد، که در ادامه قبل از نکات مهم کار با این دستگاه به معرفی آنها می‌پردازیم:

تست پمپ هیدرواستاتیک دستی

تست پمپ هیدرواستاتیک دستی یک ابزار برای اندازه‌گیری فشار مایعات در لوله‌ها، مخازن و سیستم‌های هیدرولیک است. این پمپ با استفاده از یک دسته دوار فشار را در محفظه پمپ ایجاد و با یک شیر تنظیم کننده فشار را به سطح موردنظر تنظیم می‌کند.

تست پمپ هیدرواستاتیک بادی

تست پمپ هیدرواستاتیک بادی با اتصال یک منبع هوای فشرده به ورودی پمپ و اعمال فشار موردنظر به آن انجام می‌شود. سپس با استفاده از یک دستگاه اندازه گیری فشار، فشار خروجی پمپ را با فشار ورودی مقایسه می‌کنند.

تست پمپ هیدرواستاتیک برقی

تست پمپ هیدرواستاتیک برقی یک روش موثر برای اندازه‌گیری مقاومت و تراوایی لوله‌ها، مخازن و سایر تجهیزات است. این روش شامل فشار دادن مایع به داخل قطعه تست شده است تا به یک سطح مشخص برسد و نگه داشتن آن برای یک مدت زمان معین است. در این حالت، هرگونه کاهش فشار ناشی از نشتی یا انبساط مایع قابل رصد خواهد بود.

انواع تست پمپ هیدرواستاتیک

نحوه کار با تست پمپ هیدرواستاتیک

نحوه استفاده از تست پمپ هیدرواستاتیک به این صورت است که پس از انجام لوله کشی، تمام مجراهای لوله کشی را به وسیله درپوش مسدود می‌کنند و در بالاترین نقطه لوله کشی یک شیر هواگیری نصب می‌شود، پس از ریختن آب در درون لوله‌ها و هواگیری کردن از آنها دستگاه را به ابتدای لوله کشی متصل می‌کنند در اینجا باید دقت شود که بین دستگاه و سیستم لوله کشی از یک درجه و سه راهی و شیر اهرمی مرغوب بطور جداگانه استفاده شود.

سپس درون مخزن دستگاه تست پمپ، آب می‌ریزند و با فشار آوردن به اهرم تلمبه زن دستگاه تست هیدرولیکی به تدریج فشار سیستم بالا می‌رود و بعد از رسیدن فشار در سیستم مورد تست بلافاصله شیر اهرمی تعبیه شده را بسته و دستگاه تست پمپ را از سیستم جدا می‌کنند. هر زمان یکی از نقاط دارای نشت آب باشد می‌توان به رفع آن اقدام نمود.

نحوه کار با تست پمپ هیدرواستاتیک

نکات ایمنی مهم کار با تست پمپ هیدرواستاتیک

1- این دستگاه با ایجاد فشار بالا بر روی مایع، می‌تواند نشتی، ترک یا ضعف در ساختار را شناسایی کند. تست پمپ هیدرواستاتیک یک ابزار مفید و ضروری برای تضمین کیفیت و ایمنی سیستم‌های هیدرولیک است، اما نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد.

2- قبل از شروع کار، باید دقت کنید که تمام قطعات و لوازم جانبی تست پمپ سالم و مطابق با استانداردهای فنی باشند. هرگونه خرابی یا ناسازگاری ممکن است منجر به خطرات جدی برای کاربر و سایر افراد حاضر در محل شود.

3- باید از تست پمپ مناسب برای نوع و حجم سیستم هیدرولیک استفاده کنید. تست پمپ‌های مختلف برای فشارها و ظرفیت‌های مختلف طراحی شده‌اند و استفاده نادرست از آن‌ها ممکن است باعث آسیب به سیستم یا تست پمپ خود شود.

4- باید حداکثر فشار قابل تحمل سیستم هیدرولیک را بدانید و هرگز از آن فشار بالاتر را اعمال نکنید. فشار بالاتر از حد مجاز ممکن است منجر به شکستگی، انفجار یا نشت شدید شود که خطرناک است.

5- باید در حین کار با تست پمپ، دائماً دستکش، عینک و لباس مناسب محافظت شخصی را به تن کنید. مایعات هیدرولیک ممکن است داغ، سوزان یا سمی باشند و با پوست، چشم یا دستگاه تنفس تماس پیدا کنند. این تماس ممکن است باعث آسیب‌های جسمانی گوناگون شود.

6- باید در صورت بروز هرگونه علامت نامطلوب چون صدای عجیب، لرزش، دود یا بو، فوراً کار را متوقف کنید و تست پمپ را خاموش کنید. سپس باید علت مشکل را بررسی و رفع کنید یا از کارشناسان متخصص کمک بگیرید.

با رعایت نکات ایمنی کار با تست پمپ هیدرواستاتیک ، می‌توانید از سلامت و کارایی لوله ها و مخازن تحت فشار مطمئن شوید و خطرات احتمالی را به حداقل برسانید.

سخن پایانی

شرکت آرمه در حوزه تامین و تجهیز ابزار دقیق از جمله دستگاه‌ها و قطعات در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی فعالیت دارد. جهت مشاوره با کارشناسان فنی و استعلام قیمت دستگاه تست پمپ هیدرواستاتیک می‌توانید با کارشناسان شرکت آرمه به شماره 02177788004 تماس حاصل فرمائید. همچنین جهت مشاهده محصولات شرکت آرمه می‌توانید به سایت این شرکت به نشانی armecompany.com مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین