یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 19170
تاریخ انتشار: 1401/05/31 23:32
نمایشگاه «توان خرید» شهریور آغاز به‌کار می‌کند

برگزاری نخستین نمایشگاه یک‌ساله در تهران

معاون کسب‌وکار، تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری نمایشگاه «توان خرید» برای افزایش توان خرید عموم مردم، اول تا 4 شهریور در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داد.

معاون کسب‌وکار، تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری نمایشگاه «توان خرید» برای افزایش توان خرید عموم مردم، اول تا 4 شهریور در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داد. براساس برنامه‌ریزی این سایت مجموعه‌هایی که در حوزه خرید شفاف و تامین تسهیلات به صورت زنجیره‌ای برای خرید کالا اقدام می‌کنند را به متقاضیان معرفی خواهد کرد. به گزارش صمت، این سامانه که «توان خرید» نام‌گذاری شده، پیش‌تر با نام «خرید شفاف» شناخته می‌شد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تامین مالی برای ۲۰۰ هزار خانوار انجام‌شده و تاکنون ۵ بانک و تعداد زیادی از تولیدکنندگان به این طرح پیوسته‌اند. «طرح توان خرید» برای افزایش توان خرید عموم مردم، در محل دائم نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزاری می‌شود که پس از معرفی سامانه فرآیند فروش نمایشگاهی به مدت یک سال ادامه خواهد داشت. صمت در این گزارش به بررسی ابعاد برگزاری این نمایشگاه پرداخته است.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای خرید شفاف

علیرضا شاه‌میرزایی، معاون کسب‌وکار، تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت از ایجاد سامانه‌ای در حوزه خرید شفاف و تامین تسهیلات به صورت زنجیره‌ای برای خرید کالا خبر داد.

وی بیان کرد: این سامانه مجموعه‌هایی را که در حوزه خرید شفاف و تامین تسهیلات به صورت زنجیره‌ای برای خرید کالا اقدام می‌کنند، معرفی می‌کند. سامانه  «توان خرید» پیش‌تر با نام «خرید شفاف» شناخته می‌شد. شاه‌میرزایی با اشاره به اینکه تامین مالی برای ۲۰۰ هزار خانوار انجام‌ شده، افزود: تاکنون 5 بانک و تعداد زیادی از تولیدکنندگان به این طرح پیوسته‌اند. معاون کسب‌وکار، تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایجاد سایتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: این سایت مجموعه‌هایی که در حوزه خرید شفاف و تامین تسهیلات به صورت زنجیره‌ای برای خرید کالا اقدام می‌کنند را معرفی می‌کند.

شاه‌میرزایی افزود: برای راه‌اندازی و معرفی این سایت، نمایشگاهی از اول تا ۴ شهریور در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد که در آن شرکت‌های متعددی که ارائه‌دهنده خدمات کسب‌وکار هستند با سامانه‌های خود حضور خواهند داشت. وی اظهار کرد: رونمایی از پلتفرم یا بازار خدمات کسب‌وکار، همچنین مدیریت زنجیره تامین، ارائه خدمات حقوقی کاریابی و روانشناسی کسب‌وکار، از جمله خدماتی هستند که توسط شرکت‌های کسب‌وکار خصوصی راه‌اندازی شده و در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. شاه‌میرزایی به ایجاد سایتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: این سایت مجموعه‌هایی که در حوزه خرید شفاف و تامین تسهیلات به صورت زنجیره‌ای برای خرید کالا اقدام می‌کنند را معرفی می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: سامانه «توان خرید» همان سامانه «خرید شفاف» است که با حذف واسطه‌ها، ارائه کد رهگیری و شناسه کالا و همچنین الزام ارائه اسناد فروش به سامانه خرید شفاف، تکمیل و رونمایی شد. در سامانه جدید برای کنترل بازار توجه بیشتری بر کنترل قیمت کالا شده و همچنین درباره اصالت کالا نیز توجه ویژه‌ای اعمال خواهد شد. با توجه به اینکه تسهیلات خرید نیز به این فرآیند اضافه شد، سامانه تغییر نام داد و به‌نام «توان خرید» رونمایی شد. به این ترتیب، مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق تسهیلات دریافتی به این طرح بپیوندند.

بنابراین می‌توان گفت؛ سایت (سامانه‌ای) از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خرید شفاف و تامین تسهیلات به صورت زنجیره‌ای برای خرید کالا راه‌اندازی شده که براساس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت ناظر بر فرآیند زنجیره تولید تا توزیع و عرضه به مشتریان خواهد بود.

معاون کسب‌وکار، تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تاکنون ۵ بانک و تعداد زیادی از تولیدکنندگان به این طرح پیوسته‌اند و در مرحله نخست باید ثبت‌نام از سوی متقاضیان که زوج‌های جوان و خبرنگاران هستند، انجام شود تا اسامی به بانک‌ها ارجاع داده شود. وی گفت: اکنون تامین مالی برای ۲۰۰ هزار خانوار انجام‌شده و به‌تدریج به هر میزان که منابع مالی توسط بانک‌ها افزایش یابد، گروه‌های هدف نیز اضافه خواهند شد.

خرید اثاثیه منزل و لوازم‌خانگی

همچنین در نشست رسانه‌ای معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت که با حضور مدیران این معاونت و اصحاب رسانه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، علیرضا شاه‌میرزایی برنامه‌های این معاونت در هفته دولت را اعلام و از طرح‌های حمایتی این وزارتخانه برای مردم رونمایی کرد. معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: یکی از این طرح‌ها که در هفته دولت به‌طور عملیاتی آغاز به کار خواهد کرد، طرح توان خرید است که این گروه کالاهای گوناگون موردنیاز مردم گسترش خواهد یافت، اما در مرحله نخست، اثاث منزل مورد هدف است. در این طرح، ضمن حذف واسطه‌ها و ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کننده نهایی، ضمن کاهش نرخ نهایی محصول که توسط مردم پرداخت می‌شود، با انتقال مستقیم تسهیلات از بانک به تولیدکننده، عملا چرخه‌ای از زنجیره تامین مالی شکل می‌گیرد که به‌دلیل عدم‌پول‌پاشی در بازار، اثر تورمی نخواهد داشت و باعث ثبات بازار خواهد شد.

شاه‌میرزایی افزود: طرح توان خرید با لوازم‌خانگی، فرش و مبلمان، لوازم آشپزخانه و تمامی اثاث منزل شروع خواهد شد و به‌زودی گروه‌های دیگری از کالاها از جمله مصالح ساختمانی و لوازم یدکی خودرو نیز به آن افزوده خواهد شد.

مشارکت 241 تولیدکننده لوازم‌خانگی

محمدحسین قمری، مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره جزئیات خرید لوازم‌خانگی از سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق آخرین آمار از ۲۴۱ تولیدکننده لوازم‌خانگی، هم‌اکنون ۸۰ تولیدکننده و ۵ بانک حاضر به همکاری شده‌اند. اسامی بانک‌ها عبارتند از بانک گردشگری، آینده، پارسیان، تجارت و رفاه است.

وی افزود: وام خرید لوازم‌خانگی از سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳ وام ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی است که نیاز به چک ندارد و فقط به یک ضامن نیاز دارد. این وام ۳ ساله با سود ۱۸ درصد است. فرآیند وام‌دهی در ۵ بانک باهم متفاوت است و پس از اعتبارسنجی وام تعلق می‌گیرد. این فرآیند به صورت آنلاین انجام می‌شود و حضوری نیست.مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: زوج‌های جوان با مراجعه به سامانه طرح توان خرید به نشانی www.tavankharid.ir می‌توانند با مراجعه به عاملان فروش محصولات که در سامانه جهادکالا هستند؛ به‌طور مستقیم از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، به صورت اقساطی جهیزیه دریافت کنند.

سخن پایانی

نمایشگاه «طرح توان خرید» با هدف افزایش توان خرید عموم مردم، از اول تا 4 شهریور در محل دائم نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه شرکت‌های متعدد ارائه‌دهنده خدمات کسب‌وکار حضور خواهند داشت. رونمایی از پلتفرم خدمات کسب‌وکار، ارائه خدمات حقوقی در حوزه کسب‌وکار و همچنین خدمات روانشناسی در این حوزه، مدیریت زنجیره تامین و... از جمله خدماتی هستند که توسط شرکت‌های کسب‌وکار خصوصی راه‌اندازی شده و در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. براساس برنامه‌ریزی‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر کل زنجیره از تولید تا توزیع و عرضه به مشتریان، نظارت خواهد داشت، اما هیچ دخالتی ندارد. نظارت بر اصالت کالا، قیمت‌ها، کاهش نرخ به سبب تامین عمده، دارا بودن کدشناسه و کد رهگیری کالاها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. این طرح در آینده با همکاری وزارتخانه‌های مربوطه در حوزه خودرو و مسکن نیز اجرایی می‌شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8pay