-
صمت نقش صنعت بیمه در زندگی شهروندان را بررسی کرد

افزایش رفاه از منظر آسایش خاطر

انسان‌ها از گذشته تاکنون به‌دنبال راهی برای جبران هزینه‌های ناشی از زیان بوده‌اند و امروزه جبران هزینه‌های ناشی از هر گونه خسارت اعم از جانی و مالی را به‌عنوان بیمه می‌شناسیم.

نوع بشر از ابتدای حیات با مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی دست ‌ وپنجه نرم کرده و در دوران مختلف درصدد برآمده تا به شیوه ‌ های گوناگون راهی برای آسایش خاطر و افزایش رفاه پیدا کند. با توسعه شهرنشینی ابزار متعددی برای افزایش رفاه در زندگی و آسایش خاطر ایجاد شد که صنعت بیمه یکی از این ابزارها است. بشر در دنیای مدرن به این نتیجه رسید که یکی از راه ‌ های موثر برای رهایی از مشکلات غیرمنتظره استفاده از بیمه است. بیمه ‌ ها می ‌ توانند در هر شرایطی مانند چتری اطمینان ‌ بخش جلوی باران حوادث را بگیرند. صمت در گزارش پیش رو به ‌ مناسبت ۱۳ آذر، روز ملی بیمه، نقش صنعت بیمه در افزایش رفاه خانوار را موردبررسی قرار داده است.

افزایش جنبه کمی و کیفی رفاه در جامعه

از ابتدای قرن گذشته صنعت و شهرنشینی رفاه و آسایش خانواده را با چالش ‌ های مختلفی روبه ‌ رو کرده است. یکی از مهم ‌ ترین این چالش ‌ ها خطرات احتمالی جانی و مالی است که در صورت وقوع، رفاه خانواده را متزلزل می ‌ کند. به ‌ منظور مقاومت در برابر این خطرات احتمالی، خلق و بهره از صنعت بیمه در عصر جدید مرسوم شده است.

در مجموع بیمه با افزایش آسایش خاطر جنبه کمی و با ایجاد سرمایه ‌ گذاری جنبه کیفی رفاه جامعه را بهبود می ‌ بخشد. در حال ‌ حاضر در جوامع پیشرفته صنعت بیمه به ‌ عنوان پشتیبان آحاد جامعه نقش پررنگی در سبد هزینه ‌ کرد خانوارها دارد.

بیمه پاسخی به شرایط پرمخاطره است

مسعود همتی گل ‌ سفیدی، کارشناس صنعت بیمه درباره نقش بیمه در تامین آینده و آسایش خاطر افراد به صمت گفت: همان ‌ طور که از واژه بیمه استنباط می ‌ شود ماهیت بیمه، مشارکت در خسارت و جایگزین کردن اطمینان به ‌ جای نااطمینانی است؛ از این رو بیمه روشی برای مقابله با خطر و پاسخی به شرایط نامطمئن و پرمخاطره است.

وی افزود: در جهان کنونی با پیشرفت و توسعه تمدن، نقش بیمه در تامین آینده افراد، آرامش خاطر، توسعه اقتصادی-اجتماعی و رفاه انسان ‌ ها آشکارتر می ‌ شود.

همتی گل ‌ سفیدی با اشاره به اینکه بیمه جای خود را در زندگی امروزی باز کرده، گفت: اگر فرد مطمئن باشد که هیچ گاه حادثه ‌ ای اتفاق نمی ‌ افتد، به هیچ وجه حاضر نیست برای بیمه دارایی خود هزینه کند، به همین دلیل است که ریشه اصلی بیمه را به «نااطمینانی» یا همان ریسک نسبت داده ‌ اند.

این کارشناس صنعت بیمه ریشه پیدایش صنعت بیمه را وجود عامل ریسک در بطن زندگی انسان دانست و گفت: انسان امروزی تقریبا در تمام فعالیت ‌ های اقتصادی خود با ریسک و نا ‌ اطمینانی مواجه است؛ به ‌ عبارت دیگر، در حال ‌ حاضر هیچ فردی از پیامد ‌ های تصمیم اقتصادی خود به ‌ طور کامل اطلاع ندارد، این در حالی است که اطمینان به یک تصمیم اقتصادی همواره یکی از خواسته ‌ های هر فرد فعال در بخش اقتصاد است.

ریسک فقط اقتصادی نیست

همتی گل ‌ سفیدی تصریح کرد: ریسک فقط مختص فعالیت ‌ های اقتصادی نیست، بلکه در زندگی روزمره ریسک به ‌ مراتب اهمیت بیشتری دارد؛ به ‌ عنوان مثال، فردی که خودرو می ‌ خرد به ‌ طور بالقوه در معرض یک حادثه غیر ‌ منتظره است و نه ‌ تنها ارزش خودرو بلکه جان خود فرد نیز ممکن است در پی حادثه ‌ ای به خطر بیفتد.

وی متذکر شد: علاوه بر خودرو، خطرات احتمالی همواره در کمین منزل محل اقامت خانواده نیز هستند که این خطرات می ‌ تواند ناشی از آتش ‌ سوزی، زلزله یا هر عامل دیگری باشد. در دو مثال یاشده اگر حادثه ‌ هایی غیر ‌ منتظره اتفاق بیفتد رفاه خانواده ‌ های معمولی رو به قهقرا می ‌ رود، به همین منظور، بیمه به ‌ عنوان مکانیسمی که آسیب وارده به خانوار را تا حدی جبران می ‌ کند، مورد استفاده قرار می ‌ گیرد.

این کارشناس صنعت بیمه مهم ‌ ترین کارکرد بیمه در جهت حفظ آسایش خانوار را بیمه پوشش هزینه ‌ های درمان اعلام کرد و افزود: در تمام جوامع بشری بالاترین میزان ریسکی که فرد به آن آگاه است مربوط به «سلامتی» است.

بیماری هر یک از اعضای خانوار آرامش و آسایش بقیه اعضا را به مخاطره می ‌ اندازد. با نظر به اینکه درمان هزینه ‌ های زیادی بر دوش فرد یا خانوار تحمیل می ‌ کند، باید برای جبران هزینه ‌ های درمان از بیمه استفاده کرد و به ‌ دلیل بالا بودن هزینه ‌ های درمان و در جهت حفظ آسایش فرد در دوران بیماری پوشش بیمه ‌ ای هزینه ‌ های درمان در اغلب کشورهای جهان اجباری است.

دولت ها موظف به تامین سلامت افراد

همتی گل سفیدی با اشاره به نقش پررنگ بیمه در جبران هزینه ‌ های درمان بیان کرد: از آنجایی که سلامتی حق مسلم هر انسان است و برقراری آن به ‌ عنوان یک هدف اجتماعی شناخته می ‌ شود، تمام دولت ‌ ها موظف به تامین شرایط آن هستند. بیمه یکی از روش ‌ های کمک ‌ کننده به این امر است و یکی از مهم ‌ ترین رشته ‌ های بیمه ‌ ای بیمه درمان تکمیلی است.

این کارشناس صنعت بیمه اذعان کرد: اهمیت بیمه درمان تا این حد است که به ‌ عنوان یکی از شاخص ‌ های رفاه اجتماعی هر کشور به ‌ شمار می ‌ رود. بیمه درمان تکمیلی در ابعاد اقتصادی و سلامتی افراد نقش کلیدی دارد و موجب افزایش سطح کیفیت زندگی و ایفای مطلوب نقش ‌ های اجتماعی فرد می ‌ شود.

وی بیمه تکمیلی درمان را مهم ‌ ترین عامل تامین آسایش خاطر خانوار دانست و اظهار کرد: نبود بیمه درمان تکمیلی موجب کاهش دسترسی به مراقبت ‌ های بهداشتی می ‌ شود. این مسئله کاهش بازدهی سلامت افراد را به ‌ دنبال دارد که این امر به ‌ نوبه خود می ‌ تواند کیفیت زندگی بیمار و خانواده وی را دچار اختلال و رکود کند.

همتی گل ‌ سفیدی افزود: بیمه ‌ های درمان تکمیلی با توزیع خسارت احتمالی بین افراد بیمه ‌ شده، هزینه ‌ های درمان بیماری را بین تعداد زیادی از افراد تقسیم می ‌ کنند و علاوه بر کاهش بار هزینه ‌ های بیماران، اطمینان خاطر را برای کلیه بیمه ‌ شدگان به ارمغان می ‌ آورند و رفاه بیشتری نصیب جامعه می ‌ کنند.

بیمه و مرگ

وی با تاکید بر اینکه انواع بیمه ‌ نامه ‌ ها در پیشگیری از مرگ بسیار موثر هستند، گفت: داشتن بیمه و وضعیت اقتصادی مناسب خانواده ‌ ها با پایین آمدن میزان مرگ ‌ ومیر ناشی از بیماری ‌ ها و افزایش رفاه اجتماعی آنان ارتباط مستقیم دارد.

این کارشناس صنعت بیمه ادامه داد: استفاده از بیمه تکمیلی درمان تاثیر شگرفی بر کیفیت زندگی مردم دارد و می ‌ تواند یکی از راه ‌ های ارائه تسهیلات و خدمات به خانواده ‌ ها باشد. بیمه تکمیلی درمان هنگام بروز مشکلات و بیماری می ‌ تواند نقش موثری داشته باشد. خانواده ‌ ها می ‌ توانند از بیمه تکمیلی درمان به ‌ عنوان تکیه ‌ گاه مناسبی برای ارتقای کیفیت زندگی استفاده کنند. همچنین این بیمه ‌ نامه می ‌ تواند باعث ارتقای ابعاد مختلف کیفیت زندگی شود.

وی تاکید کرد: بیمه ‌ شدگانی که از بیمه تکمیلی استفاده می ‌ کنند از آرامش و رضایت بیشتری برخوردارند که در نهایت کیفیت زندگی آنها بالا می ‌ رود. نتیجه مطالعات انجام ‌ شده، نشان می ‌ دهد بیمه درمان تکمیلی بر ارتقای کیفیت سلامت خانواده تاثیر زیادی دارد؛ بنابراین می ‌ توان با برنامه ‌ ریزی مناسب در زمین بیمه تکمیلی درمان و افزایش دسترسی افراد به این نوع بیمه، اطمینان فکری بیمه ‌ شدگان را ارتقا داد.

پیش خرید جبران حادثه با بیمه

اکرم مرجانی، کارشناس صنعت بیمه درباره نقش بیمه در تامین آینده و آسایش خاطر افراد به صمت گفت: از آنجا که بیمه کردن دارایی یا هر چیز دیگری هزینه دارد، اصولا فرد با یک تصمیم اقتصادی روبه ‌ رو است. ماهیتا فرآیند بیمه این گونه است که شرکت بیمه مبلغ دوره ‌ ای (عمدتا ماهانه) را از فرد می ‌ گیرد و در صورت وقوع حادثه، خسارت ایجاد شده را پرداخت می ‌ کند؛ بنابراین فرد زیان ناشی از وقوع احتمالی حادثه را با پرداخت وجوه ماهانه پیش ‌ خرید می ‌ کند.

کاهش استرس با بیمه

وی افزود: کاهش استرس یکی از نکات مهمی است که در دنیای امروز به افزایش سلامت روان جامعه کمک می ‌ کند. همه انسان ‌ ها از آینده و روزهایی که پیش رو دارند، بی ‌ خبرند. همچنین عوامل بسیاری می ‌ تواند باعث ایجاد استرس در فرد و جامعه شود؛ در صورتی که با استفاده از بیمه می ‌ توان این استرس ‌ ها و نگرانی ‌ ها را کاهش داد یا از بین برد. هر چه فرد وقوع حادثه را با احتمال بیشتری پیش ‌ بینی کند انگیزه بیشتری برای استفاده از بیمه و ورود به این صنعت خواهد داشت.

این کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه حادثه یک بار اتفاق می ‌ افتد و هیچ کس از رویداد ‌ های آینده باخبر نیست، تصریح کرد: بیمه به فرد اطمینان ‌ خاطر در زمینه جبران خسارت و ضرر ‌ های وارده به اموال را می ‌ دهد؛ بنابراین حفاظت فرد از خود و خانواده با بهره ‌ گیری از بیمه امری ضروری است.

بیمه و زندگی شغلی

وی یادآور شد: بیمه در زندگی کاری افراد هم بسیار موثر است. با استفاده از بیمه مسئولیت، ریسک ‌ های کاری شخص بیمه ‌ گذار به بیمه ‌ گر انتقال می ‌ یابد و بیمه در ریسک ‌ های زندگی بیمه ‌ گذار شریک می ‌ شود و خسارت ‌ های ناشی از اتفاقات احتمالی مانند حوادث کارکنان و... را جبران می ‌ کند.

مرجانی تاکید کرد: به ‌ دست آوردن امنیت مالی یکی دیگر از دلایل اهمیت بیمه است، زمانی که فرد بیمه شده باشد، احساس امنیت مالی دارد. پرواضح است که اگر صنعت بیمه ‌ ای نباشد که جبران خسارت احتمالی را تضمین کند، آسایش خاطر، رفاه فردی و اجتماعی نیز متزلزل می ‌ شود.

تنوع بیمه نامه ها

وی با بیان اینکه صنعت بیمه یکی از شاخص ‌ های توسعه ‌ یافتگی هر کشوری است، افزود: بیمه به ‌ عنوان یکی از عمده ‌ ترین نهادهای اقتصادی مطرح است و فعالیت دیگر نهادها را پشتیبانی می ‌ کند، همچنین صنعت بیمه با آسیب ‌ شناسی بازار و تحلیل ریسک ‌ ها، متناسب با نیاز مشتریان بیمه ‌ نامه ‌ های متنوعی را خلق و به بازار عرضه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در میان انواع زیاد بیمه ‌ نامه ‌ ها، بیمه درمان و بیمه عمر اهمیت بالایی در سبد خرید خانوار دارند، زیرا امروزه هزینه ‌ های درمان به ‌ طرز سرسام ‌ آوری بالا رفته است؛ به همین خاطر، بیماری ‌ های احتمالی به ‌ شدت آسایش خاطر و رفاه خانوارهای دهک ‌ های کم ‌ برخوردار را تحت ‌ تاثیر قرار می ‌ دهد، اما بیمه درمان با دریافت مبلغ اندک ماهانه، هزینه درمان بیماری ‌ های احتمالی فرد را بیمه می ‌ کند و به فرد بیمه ‌ شده آسایش ‌ خاطر می ‌ دهد.

سخن پایانی

صنعت بیمه یکی از حوزه ‌ های تاثیر ‌ گذار بر اقتصاد ملی هر کشوری است؛ صنعتی که نقش چشمگیری در بهبود و ثبات اقتصاد ملی ایفا می ‌ کند؛ به ‌ عبارتی صنعت بیمه با جمع ‌ آوری حق ‌ بیمه ‌ های دریافتی در توسعه اقتصادی دارای نقش است و از طرف دیگر با ایجاد امنیت و اطمینان برای فعالیت ‌ های اقتصادی، خدماتی، تولیدی و... در جامعه روند سازندگی، پیشرفت و ترقی را تسهیل می ‌ کند.

همه افراد در زندگی به بیمه نیاز دارند و این نیاز روزبه ‌ روز بیشتر هم می ‌ شود. با استفاده از بیمه می ‌ توان آینده خود و اعضای خانواده را تضمین و بدون استرس و نگرانی زندگی کرد.

بیمه نقش بسیارموثری در تامین بهداشت روان جامعه دارد، زیرا اگر فرد از جبران هزینه ‌ های خطر احتمالی به ‌ ویژه در بخش درمان اطمینان داشته باشد، این اطمینان آسایش روان و رفاه را برای او و پیرو آن جامعه به ارمغان
می ‌ آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*