شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 34991
تاریخ انتشار: 1401/11/23 04:49
رئیسی در سخنرانی مراسم ۲۲ بهمن:

امتداد مسیر عفو رهبری در دولت دنبال می‌شود

سید ابراهیم رئیسی در سخنانی در پایان راهپیمایی بزرگداشت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی با تبریک روز ۲۲ بهمن اظهار کرد: این روز تحقق معجزه قرن است و روز تحقق خواست مجاهدان راه خدا و علما و صلحا و شهداست.

رئیسجمهور با اشاره به اینکه کسانی که در اغتشاشات اخیر فریب خوردند باید بدانند که آغوش ملت برای پذیرش آنان با عفو پدرانه رهبری باز است، یادآور شد: ما هم امتداد این نگاه را در دولت پی میگیریم.

شکست دوباره دشمنان انقلاب

رئیسجمهوری تاکید کرد: ما امروز فقط برای گرامیداشت ۲۲ بهمن ۵۷ جمع نشدیم. آن حرکت عظیم همواره قابلتکریم است، اما امروز آمدهایم بگوییم ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ با حضور مردم و شکست دشمنان انقلاب، یکبار دیگر رقم خورده است. وی یادآور شد: شاهدیم در این یک سال چه فتنهها و توطئههایی از سوی دشمن صورت گرفت، اما زنان و مردان تاریخساز ما دشمن را شناختند و دست پلید او را دیدند و درصحنه خوب ظاهر شدند و خوش درخشیدند، بهنحویکه در تاریخ انقلاب اسلامی مردم سرافراز ما یکبار دیگر دشمن را ناکام گذاشتند.

توهم تطهیر رژیم پهلوی

رئیسی افزود: حکومت ستمشاهی پهلوی فقط عقبماندگی کشور و ذلت آن برابر قدرتهای سلطهگر را به دنبال داشت و آنچه برای این کشور آورد کودتایی برای تشکیل و کودتایی برای بقا بود که برخلاف مشروطه و خواست ملت قرار داشت. آنان جنایت و خیانت کردند و به کشور و داشتههای آن بیتوجه بودند و فقط میخواستند کاری کنند که آمریکا و نظام سلطه خوشنود شود. رئیسجمهوری ادامه داد: برخی به دنبال آن هستند که چهره رژیم پهلوی را تطهیر کنند اما فرمان رهبری انقلاب در عرصه تبیین باید پلیدی و زشتی این رژیم برای ملت ایران را نشان دهد که انقلاب شکوهمند اسلامی پایان این ذلت و آغاز عزت مردم ما بود.

حرف اول را میزنیم

وی با تاکید بر اینکه ما به فرهنگ خود تکیهداریم، اظهار کرد: آثار این اعتقاد، برکات زیادی به همراه داشته و دلیل عصبانیت دشمن هم همین است. کارهای بسیاری از سوی جوانان ما انجامشده و در حوزههای مختلف علم و فناوری و اقتصاد و سلامت و پزشکی ایران نامآور شده است. رئیسی ادامه داد: ما امروز در منطقه در حوزههای بسیار حرف اول را میزنیم و در جهان در بسیاری عرصهها مقام اول تا ششم را داریم. امروز ملت عظیم ما قلههای بسیاری را فتح کرده است و دشمن آن را برنمیتابد.

ننگ به رسمیت شناختن تروریسم

رئیسجمهوری با اشاره به جنایات منافقین در ایران، تصریح کرد: جای تعجب دارد که کنگره آمریکا این جریان را که همه دنیا پذیرفته تروریست است، از لیست گروههای تروریستی خارج میکند. این ننگ آمریکاست. دشمنان به دنبال آن برآمدند که تهدید و فشارهای حداکثری را اعمال کنند، اما مقاومت ملت در این عرصه هم آنان را با شکست مواجه کرده است. وی افزود: ملت بزرگ ایران پروژه تحریمهای آنان را خنثی کرد، در علم، فناوری، تولید و صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی نه تنها متوقف نشد که به پیشرفت خود ادامه داد. رئیسی ادامه داد: آنها وقتی دیدند برخلاف تحریمها و تهدیدها از رشد اقتصادی بهرهمندیم، و در همه عرصهها مشارکت اجتماعی و کار دانشبنیان انجام میشود، دست به توطئهای دیگر زدند، پروژه آشوب و اغتشاش را آغاز کردند تا به تصور خود کشور را متوقف کنند و در این عرصه یک جنگ ترکیبی راه انداختند. رئیسی یادآور شد: غافل از اینکه مردم، دشمن و دست پلید آنان را میشناسد. آنان از زندگی سخن میگویند، در حالی که مردم میبینند که حضور آنان در فلسطین، افغانستان، لبنان، عراق، یمن نابودگر زندگی بوده است. شما کجا و به کدام مردم زندگی بخشیدید؟

رئیسی یادآور شد: ما در عرصه انرژی هستهای هم در جایگاه مدعی هستیم و شما در جایگاه متهم. ما ۱۵ مورد گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی را داریم که میگوید ایران هیچ تخلفی ندارد، اما شما کلاهک هستهای دارید. شما در عرصه تروریسم هم سابقه تشکیل داعش و مسلح کردن آنها را دارید اما ما در جایگاه مبارزان با داعش هستیم و شهادت سردار قاسم سلیمانی را در این راه داشتهایم.

ما مدعی حقوق بشر هستیم

رئیسجمهوری افزود: اگر بحث حقوق بشر باشد ما مدعی هستیم و شما متهم، چقدر حقوق انسان را در جایجای این منطقه ضایع کردید؟ چقدر به مردم فلسطین و افغانستان ظلم کردید و ویرانیهای بسیاری بهجای گذاشتید و امتداد آن را در یمن دنبال کردید؟ شما حتی نسبت به ملت خود هم در زمینه حقوق بشر ظلمهای فراوانی کردید و ایران امروز در زمینه حقوق بشر در جایگاه مدعی است و شما در جایگاه متهمید و باید پاسخ دهید چرا در حق بشر چنین ظلمهایی کردید؟ وی ادامه داد: امروز جنگ ارادههاست، اراده ملت ایران و رهبر انقلاب ما و جهان اسلام، اراده نیروهای مسلح ما، زنان و مردان ماست که پرچم برافراشته جمهوری اسلامی را پاس میداریم و روزبهروز به عزت، پایداری و عظمت این انقلاب و نظام هم افزوده خواهد شد.

«نه شرقی و نه غربی» جزئی از هویت ماست

رئیسی با بیان اینکه عناصر هویتساز انقلاب اسلامی همچنان مورد توجه و تاکید ملت ایران است، گفت: ازجمله این عناصر هویتساز «نه شرقی و نه غربی» است که این میدان و این فضا و این ملت را به همان فضا، میدان و ملتی پیوند میدهد که در سال ۵۷ شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» به سر میداد و همان شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» همچنان بر زبان این مردم جاری است.

رئیسجمهوری تصریح کرد: ملت ایران میداند که شما دنبال این هستید که یاس و ناامیدی را القاء کنید اما حضور امروز مردم ارسال پیام یاس و ناامیدی برای دشمنان ملت ایران است. وی در ادامه گفت: دشمن دنبال فریب و شیطنت و فتنه است و نه مسئلهاش حقوق بشر است و نه «زن»، نه «زندگی» و نه «آزادی» بلکه به دنبال سلب زندگی مردم ایران است. رئیسی تاکید کرد: عزیزان ما بدانند که باید با همان نگاهی که رهبری داشتند و فرمودند با همان نگاه عطوفت بار آغوش را برای فریبخوردگان باز کنند و راه برای بازگشت آنان باز است. ما هم در دولت همین مسیر را دنبال میکنیم.

یاور روزهای سخت همسایگان

رئیسی با ابزار همدردی با مردم سوریه و ترکیه، گفت: این دو کشور دوست و همراه ما هستند. آنچه از مساعدت و همکاری لازم است را انجام میدهیم، ما یاور روزهای سخت هستیم و کشورهای همسایه ما هم بارها به خود ما گفتهاند، هرچند در تریبونها کمتر میگویند، که اگر نیروهای مسلح ما نبودند امروز امنیت نداشتند و دشمن بداند اگر بخواهد جایی در این منطقه پیدا کند، سخت در اشتباه است، ما امنیت منطقه را در گرو خروج آمریکا و متحدانش میدانیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vqkob