جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 39891
تاریخ انتشار: 1402/02/11 09:43
اعتبار احیای واحدهای صنعتی از اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه تامین می‌شود

تامین مالی، شاه‌کلید نوسازی و بازسازی صنایع

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، یک هزار و ۵۶۳ واحد صنعتی راکد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان احیا شده است.
تامین مالی، شاه‌کلید نوسازی و بازسازی صنایع

براساس آمار با راهاندازی مجدد این واحدهای تولیدی، برای ۳۱ هزار و ۲۹۲ نفر اشتغالزایی یا تثبیت شغل صورت گرفته است.در بین استانها، تهران، فارس و خوزستان با احیای ۲۱۱، ۱۵۸ و ۹۸ واحد راکد صنعتی، بیشترین آمار احیا را به خود اختصاص دادند. در مقابل نیز کمترین واحدها در استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان احیا شده که در این استانها به ترتیب ۱۲، ۱۵ و ۱۱ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید برگشته است. براساس آخرین اخبار نیز به گفته معاون نوسازی و بهرهبرداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طبق برآوردهای اولیه هزار و ۶۲۰ واحد صنعتی در کشور نیازمند بازسازی و نوسازی است.

۱۶۲۰ واحد صنعتی در کشور نیازمند بازسازی و نوسازی هستند

بررسیها نشان میدهد تا ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، هزار و ۵۶۳ واحد صنعتی راکد در داخل و خارج شهرکها و نواحی صنعتی با سرمایهگذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان احیا شده است. رشته صنایع شیمیایی با ۳۸۸ واحد، فلزی با ۳۵۲ واحد و غذایی، دارویی و بهداشتی با ۲۷۱ واحد، به ترتیب بیشترین تعداد راهاندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای سال به خود اختصاص دادهاند که به ترتیب معادل ۲۵، ۲۳ و ۱۷ درصد کل واحدهای احیا شده است. ۱۶ درصد واحدهای احیا شده نیز در صنایع کانی غیرفلزی، ۹ درصد در صنایع سلولزی، ۴ درصد در صنایع برق و الکترونیک، 5 درصد در صنایع نساجی و ۳ درصد در بخش خدمات فعال هستند. معاون نوسازی و بهرهبرداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: براساس برآوردهای اولیه هزار و ۶۲۰ واحد صنعتی در کشور نیازمند بازسازی و نوسازی است. به گزارش ایدرونیوز، فرشاد مقیمی در بازید از کارخانه آرد مروارید بندرعباس افزود: از این شمار ۱۳۴ واحد در مرحله ارزیابی هستند.

وی بیان کرد: سهم استان هرمزگان ۱۷ واحد صنعتی نیازمند بازسازی و نوسازی است که ۱۳ واحد در مرحله ارزیابی است.

معاون نوسازی و بهرهبرداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن نوسازی و بازسازی تأمین منابع مالی نیاز است، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از بودجه از اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه به حوزه نوسازی و بازسازی اختصاص یافته است و قرار شده از محل بودجه اختصاصی بانک مرکزی نیز به این طرح اعتبار تخصیص یابد.

مقیمی با اشاره به اینکه نوسازی و بازسازی صنایع بهعنوان یکی از طرحهای مهم وزارت صمت در دولت تعریف شده، اظهار کرد: امیدواریم بهزودی شاهد دستاوردهای ملموسی در این حوزه باشیم.

معاون نوسازی و بهرهبرداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پایان خاطرنشان کرد: هزار و ۸۹۰ واحد صنعتی در کشور متقاضی نوسازی و بازسازی هستند.

ایدرو بهدنبال توازن منطقهای صنعتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو گفت: ایدرو ایجاد توازن منطقهای صنعتی و توازن در زنجیرههای تولیدی را در سراسر کشور دنبال میکند.

علی نبوی در یک نشست خبری اظهار کرد: در برنامههای وزارت صمت، موضوع توسعه صنعتی و رسیدن به رشد اقتصادی در کوتاهمدت و سند چشمانداز ۱۴۰۴ برنامهریزی شده است. نبوی گفت: در این راستا پروژهای با عنوان توازن سرمایهگذاری تعریف شده که دو هدف توازن منطقهای صنعتی کشور و توازن در زنجیرههای تولیدی کشور را دنبال میکند.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطرنشانکرد: در سالهای گذشته مناطق مختلف کشور شاهد سرمایهگذاریهایی بودهایم، بهطوریکه در برخی شهرها حجم سرمایهگذاری صنعتی بسیار بیشتر از زیرساختهای آن شهر و منطقه بوده که منجر به آلودگی محیطزیست، مهاجرت و... شده است و در مقابل شهرهایی داریم که نرخ بیکاری و نرخ مهاجرت از آنها زیاد بوده و با چالشهایی مواجه شدهاند.

نبوی گفت: در این راستا طبق برنامهریزی انجام شده، شهرستانهای کشور به ۴ دسته براساس شاخصهای اشتغال، اشتغال صنعتی، تعداد واحدهای صنعتی طرحهای نیمهتمام و غیره تقسیمبندی شدند.

وی ادامه داد: شهرستانهایی که در منطقه یک واقع شدهاند واحد صنعتی ندارند، آنهایی که در منطقه ۲ واقع هستند واحدهای صنعتی کمتر از هدفگذاری داشتهاند، در منطقه ۳ شرایط طبیعی و نرمال وجود دارد و در منطقه ۴ بیش از ظرفیت منطقه سرمایهگذاری اتفاق افتاده است.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: از مجموع ۴۶۵ شهرستان کشور ۱۰۷ شهرستان در منطقه یک، ۱۵۴ شهرستان در منطقه ۲ (در مجموع ۱۸ میلیون نفر جمعیت در مناطق یک و ۲۱۲۶ شهرستان در منطقه ۳ و ۷۸ شهرستان در منطقه چهار (با مجموع جمعیت ۶۱ میلیون نفر در مناطق ۳ و ۴) واقع شدهاند. و براساس این دستهبندی مشوقهای سرمایهگذاری در کشور تقسیمبندی شده است.

نبوی تاکید کرد: هدف ما از این دستهبندی این است تا افرادی که در مناطق یک و دو سرمایهگذاری کردهاند بتوانند حداکثر استفاده از مشوقها را انجام داده و در مناطق ۳ و ۴ حمایتها را به حداقل برسانیم.

وی خاطرنشانکرد: این مسئله همان مکمل طرح آمایش سرزمینی است که با توجه به زیرساختهای هر شهرستان پروژهها تعریف میشود.

نبوی اظهار کرد: ۸۱ هزار طرح نیمهتمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد که هشت هزار طرح پیشرفت یک تا ۲۰ درصدی داشته، ۱۳ هزار طرح با پیشرفت ۲۰ تا ۹۹ درصدی است و ۶۰ هزار طرح نیز فقط جواز گرفتهاند.

وی تصریح کرد: در موضوع توازن منطقهای صنعتی، ایدرو فقط برنامهریزی کلان را انجام میدهد و متولی کار نیست.

معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به تکلیف دیگر ایدرو در مقوله نوسازی و بازسازی و سابقه این سازمان در این حوزه گفت: در دوره جدید، با برنامهریزی برای ایجاد یک پلتفرم، قصد داریم تا متقاضیان نوسازی و بازسازی صنایع و افرادی را که از توانمندی لازم برای این کار برخوردارند، بههم رسانی کنیم.

رئیس هیات عامل ایدرو خاطرنشانکرد: بند «ح» ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت را مکلف کرده تا برای بازسازی و نوسازی سرمایهگذاریها و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور برنامهریزی کند؛ در این راستا بهمنماه پارسال کارگروهی متشکل از دستگاههای محیطزیست، سازمان برنامهوبودجه، اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و... تشکیل شد و سعی کردیم تا برنامهریزی هدفمندی به این منظور داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی و بهسازی با هدف ارتقای بهرهوری واحدها و همچنین افزایش رقابتپذیری محصولات نهایی تولید انجام میشود، گفت: تاکنون هزار و ۶۲۰ واحد بابت نوسازی و بازسازی، ارزیابی اولیه شدهاند که از بین آنها ۴۸۶ واحد به دفاتر تخصصی وزارت صمت معرفی و ۱۳۴ واحد برای عارضهیابی اولیه معرفی شدند.

نبوی اظهار کرد: بر این اساس، طرح نوسازی و بازسازی برای هر واحد تدوین میشود و اگر در کارگروه یادشده به تصویب برسد، عارضهیابی عمیق انجام شده و طرح توجیهی فنی و اقتصادی برای آن تهیه خواهد شد.

کمبود نقدینگی نیمی از واحدهای صنعتی را تعطیل کرد

براساس اعلام مدیران بنگاههای اقتصادی راکد کل کشور، در سال گذشته ۵۰ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی داشتهاند.بررسی آخرین آمار مربوط به احیای واحدهای غیرفعال صنعتی در داخل و خارج شهرکها و نواحی صنعتی ایران نشان میدهد که سال گذشته هزار و ۷۵۱ واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال احیا شد و دوباره به چرخه تولید کشور بازگشته که از این تعداد هزار و ۲۹۸ واحد درون شهرکها و نواحی صنعتی و ۴۵۳ واحد خارج از شهرکها و نواحی صنعتی کشور بوده است.احیای این واحدها زمینه اشتغال ۳۴ هزار و ۶۷۳ نفر را فراهم آورده که ۲۴ هزار و ۲۴۰ نفر درون شهرکها و نواحی صنعتی و ۱۰ هزار و ۴۳۳ نفر خارج از شهرکها و نواحی صنعتی شاغل شدهاند. بنابراین در سال گذشته ۸۸ درصد از برنامه تدوین شده برای احیا صنایع کوچک و متوسط در داخل و خارج شهرکها و نواحی صنعتی کشور و نیز ۹۷ درصد از مجموع اشتغال موردنظر از محل این برنامه عملیاتی شده است. همچنین در سال گذشته ۲ هزار و ۵۶۲ واحدی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کار میکردند، به بالای ۵۰ درصد ارتقا یافتند که در این حوزه نیز درصد تحقق برنامه ابلاغی ۷۸ درصد بوده است.

جزئیات احیای واحدها در استانها

بیشترین واحد احیا شده مربوط به استان تهران با ۲۱۱ واحد صنعتی است و پسازآن استانهای فارس با ۱۵۷ واحد و اصفهان با ۱۲۴ واحد قرار دارند. همچنین کمترین واحد صنعتی احیا شده نیز مربوط به استان خوزستان با ۱۲ واحد است و پسازآن استانهای کرمانشاه با ۱۸ واحد، بوشهر با ۲۱ واحد و خراسان جنوبی با ۲۴ واحد است. میزان سرمایهگذاری انجام شده برای احیای واحدهای غیرفعال نیز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

رشته فعالیت واحدهای احیا شده

همچنین رشته صنایع شیمیایی با ۴۱۲ واحد، فلزی با ۳۷۵ واحد و غذایی، دارویی و بهداشتی با ۳۰۷ واحد، کانی غیرفلزی با ۲۷۸ واحد و سلولزی با ۱۵۴ واحد به ترتیب بیشترین تعداد راهاندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص دادهاند که به ترتیب معادل ۲۴، ۲۱، ۱۸، ۱۶ و ۹ درصد کل واحدهای احیا شده است. همچنین ۴ درصد در صنایع برق و الکترونیک، ۵ درصد در صنایع نساجی و ۳ درصد در بخش خدمات فعال هستند.

نیمی از واحدهای راکد مشکل نقدینگی دارند

همچنین بر اساس اعلام مدیران بنگاههای اقتصادی راکد کل کشور، ۵۰ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۵ درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۴ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۴ درصد اختلاف شرکا، ۲ درصد مشکلات زیرساختی، یک درصد مشکلات قضائی، یک درصد تأمین ماشینآلات و ۲۲ درصد سایر مشکلات دارند.

سخن پایانی

نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور نشان میدهد ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل ۶۸۱۴ واحد در داخل شهرکها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳ واحد در خارج از آنها شناسایی شد. از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناساییشده ۶۲ درصد از طریق شیوههای فنی بازفعالسازی، امکان راهاندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vqe7z