-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

قیمت وال مش (وال پست مش) چیست؟ (ویژه پیمانکارن و مجریان ساختمان)

در هنگام وقوع عوامل طبیعی مانند زلزله و ... به منظور افزایش مقاومت سازه در برابر نیرو‌های جانبی و جلوگیری از تخریب نیازمند عضو غیرسازه‌ای به نام وال پست می‌باشیم که حرکت‌های خارج از صفحه دیوار را مهار کند.

قیمت وال مش (وال پست مش) چیست؟ (ویژه پیمانکارن و مجریان ساختمان)

در هنگام وقوع عوامل طبیعی مانند زلزله و ... به منظور افزایش مقاومت سازه در برابر نیرو‌های جانبی و جلوگیری از تخریب نیازمند عضو غیرسازه‌ای به نام وال پست می‌باشیم که حرکت‌های خارج از صفحه دیوار را مهار کند. در طی سال‌های اخیر، بیشترین صدمات وارده به سازه مانند زلزله کرمانشاه به دلیل تخریب و ریزش اجزای غیر سازه‌ای ساختمان‌ها بوده است. وال پست یک عضو غیرسازه‌ای می‌باشد که به عنوان مهارکننده لرزه‌ای برای دیوار‌های غیر سازه‌ای در ساختمان در برابر نیروی جانبی زلزله استفاده می‌شود. بنابراین وال پست با شکل پذیری بالا با جابه‌جایی‌های جانبی همگام شده و با جدا شدن از قاب سازه‌ای در هنگام وقوع زلزله و ارتعاشات وارده در جای خود می‌لغزد و مانع از ریزش دیوار می‌گردد. در این مقاله قصد داریم در کنار معرفی وال مش به عوامل موثر بر قیمت وال مش نیز بپردازیم.

وال پست مش (وال مش) چیست؟

همانطور که در مقاله " وال پست مش فایبرگلاس چیست؟" اشاره شد وال پست مش یا وال مش یکی از انواع وال پست می‌باشد که به عنوان یک راهکار جدید جایگزین وال پست‌های سنتی شده است. وال مش یک راهکار جدید می‌باشد که باعث مهار دیوار در برابر زلزله وارده به ساختمان می‌شود. در این راهکار از مش فایبرگلاس اسفاده می‌شود که به صورت نواری و یا سراسری بر روی سطح دیوار قرار می‌گیرد و یک لایه پلاستر بر روی آن اجرا می‌شود. اجرای وال پست مش فایبرگلاس به علت مزایای آن از جمله عدم ترک خوردگی، مقاومت در برابر عوامل محیطی، قیمت پایین وال مش و اجرای آسان آن نسبت به اجرای وال پست سنتی محبوبیت یافته است.

مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی چیست؟

وال مش از جمله نوین وال پست‌های مقرون به صرفه و مقاوم می‌باشد که مزایای آن همچون قیمت پایین وال مش سبب شده که امروزه استفاده از آن جایگزین وال پست‌های فلزی مرسوم شود. وال مش سبک وزن می‌باشد و به علت انعطاف پذیر بودن مش فایبرگلاس به راحتی اجرا می‌گردد. وال مش با حذف وادار‌های قائم و افقی سبک‌تر شده که سرعت اجرا نیز افزایش می‌یابد و با حذف وادار‌های فلزی هم‌چنین کاهش قیمت وال پست مش را به دنبال دارد.

از دیگر مزایای وال مش می‌توان به مواردی همچون مقاومت در برابر محیط‌های قلیایی و امکان اجرا در دیوارهای بدون وال پست اشاره نمود. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده وال پست مش جدیدترین راهکار برای جلوگیری از ریزش دیوار‌ها در هنگام وقوع زلزله می‌باشد.

وال پست مش (وال مش) از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

وال پست مش (وال مش) از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از عوامل موثر بر قیمت وال مش می باشد. مش فایبرگلاس AR و مقاوم در برابر قلیا از اجزای اصلی آن به حساب می‌آید. این شبکه توری در ابعاد و چشمه‌های مختلف ساخته می‌شود و یکپارچگی دیوار را تضمین می‌کند. علاوه بر این توری و مش فایبرگلاس از مقاومت کششی و ماندگاری بالایی برخوردار است.

ناودانی یا نبشی یکی دیگر از اجزای وال مش می‌باشد که در محل اتصال دیوار به قاب نصب می‌گردد و باعث می‌شود که دیوار حرکت آزادانه داشته باشد و حرکت خارج از صفحه نداشته باشد. در نتیجه در اثر وارد شدن نیروی زلزله این عضو به قاب اصلی متصل نمی‌باشد و بدون آسیب باقی می‌ماند.

پلاستر سیمانی و گچی یکی دیگر از بخش‌های مورد نیاز برای وال پست مش می‌باشد که در مرحله نهایی بر روی مش‌های فایبرگلاس اجرا می‌گردد. ترکیب مش فایبرگلاس و پلاستر گچی یا سیمانی یک سیستم منحصر به فرد ایجاد می‌کند که باعث مهار دیوار و کنترل رفتار آن در برابر زلزله می‌گردد.

مزایای استفاده از مش فایبرگلاس در پروژه های ساختمانی و عمرانی چیست؟

یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت وال مشريال قیمت پایین مش فایبرگلاس می باشد. همانطور که گفته شد مش فایبرگلاس در وزن، چشمه‌های متنوعی در بازار موجود می‌باشد. در وال مش با حذف وادار‌های قائم و افقی وزن سازه کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و به علت انعطاف پذیری آن باعث افزایش سرعت اجرا و در نهایت کاهش قیمت وال مش می‌گردد. وال مش‌ها بدون نیاز به نیروی متخصص و ابزار و آلات پیچیده اجرا می‌شوند. با توجه به عدم استفاده از مقاطع و وادار‌های فلزی، حمل و نقل آن‌ها آسان‌تر و فضای کمتری را اشغال می‌کند. مش فایبرگلاس در برابر عواملی محیطی و در محیط‌های قلیایی مقاومت بالایی نشان می‌دهد به همین دلیل با انواع دیوارهای آجری، سیمانی، بلوکی و گچی سازگار است و عمر بنا را افزایش می‌دهد. هم‌چنین بعد از اتمام دیوارچینی می‌توان وال مش را اجرا نمود. یکی دیگر از مزایای وال مش استفاده از آن در ساختمان هایی است که به هر دلیلی وال پست اجرا نشده است.

مراحل اجرای وال پست مش کدام است؟

یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت وال مش اجرای آسان آن می باشد. برای اجرای وال مش می‌توان طبق مراحل زیر عمل نمود:

آماده سازی سطح کار:

قبل از اجرای وال پست مش یا وال مش سطح کار باید از هرگونه گرد و غبار و آلودگی پاکسازی شود.

آماده سازی وال مش:

با استفاده از کاتر یا قیچی، مش‌های فایبرگلاس را در ابعاد مورد نظر طبق اندازه برش می‌دهیم.

نصب نبشی و ناودانی مقطع:

ناودانی یا نبشی‌ها باید در محل اتصال دیوار و قاب به منظور جلوگیری از حرکت دیوار در جهت خارج از صفحه نصب گردد.

اجرای نوار‌های وال مش:

نوارهای برش داده شده در عرض دلخواه را بر روی مکان‌های تعیین شده قرار می دهیم.

اجرای پلاستر سیمانی یا گچی:

در مرحله نهایی مش‌های فایبرگلاس توسط پلاستر مورد نظر پوشانده می‌شوند و با گیرش نهایی، دیوار تقویت شده با وال مش قابلیت بهره برداری دارد و در برابر نیروی زلزله مستحکم شده و عملکرد مطلوبی را ارائه می‌دهد.

قیمت فروش وال مش چقدر است؟

وال مش یکی از بهترین مصالح مقاوم سازی برای دیوار‌های ساختمان‌های بتنی و فولادی می‌باشد که در برابر عوامل محیطی به خصوص مواد قلیایی مقاومت دارد.

همانطور که قبلا اشاره شد قیمت تمام شده وال مش از وال پست‌های سنتی و فلزی با توجه به موارد ذکر شده کمتر می‌باشد. هزینه اجرای وال مش مقرون به صرفه است و به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. از جمله عوامل تعیین کننده قیمت وال مش می‌توان به ابعاد چشمه، کیفیت مش فایبرگلاس و وزن آن اشاره نمود. هم‌چنین میزان پلاستر مصرفی و کیفیت آن، تعداد نیروی کار و میزان دستمزد از عوامل تاثیرگذار بر قیمت وال مش می‌باشد. شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید محصول وال پست مش نموده‌اند که هر کدام از آن‌ها با کیفیت‌ها و قیمت‌های متنوعی به بازار عرضه نموده اند. پیمانکاران و مجریان ساختمانی می توانند جهت استعلام قیمت وال مش به وبسایت شرکت سازین به آدرس www.sazin.co مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین