-
کد خبر: 112291
تاریخ انتشار: 1403/04/09 06:57

مهم ترین خواص پسته خام

مهم ترین خواص پسته خام

پسته خام یکی از پرطرفدارترین آجیل‌ها بین ما ایرانی‌ها است و که به خاطر طعم بی‌نظیر، رنگ جذاب و خواص شگفت انگیزش در غذاها و دسرهای بسیاری استفاده میشه و بخش‌ جدایی‌ناپذیر انواع آجیل‌های مناسبتی از جمله آجیل عید و آجیل یلدا به شمار میره. پسته سرشار از فیبر، پروتئین، چربی‌های مفید، پتاسیم، فسفر، ویتامین B6، تیامین، مس، منگنز، آهن و... است و به همین دلیل برای سلامت کلی بدن مفیده و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند حتما مقادیر مناسبی از اون رو در رژیم غذایی‌تون قرار بدید.
در این مطلب قصد داریم درباره خواص پسته خام صحبت کنیم و به این موضوع بپردازیم که اصلا چرا باید به شکل مرتب مصرف بشه.

1. کمک به بهبود کم خونی

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پسته، آهن موجود در اونه و به اندازه‌ای زیاده که به عنوان آجیل خون ساز شناخته میشه و مصرف منظمش به همه افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، توصیه میشه. در هر ۱۰۰ گرم مغز پسته خام حدود ۴۰ میلی گرم آهن وجود داره که این مقدار از هر مغز خوراکی دیگه‌ای بیش‌تره. آهن تاثیر زیادی در تولید هموگلوبین خون داره که از بروز بیماری‌هایی مثل کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری میکنه و اکسیژن رسانی رو بهبود میبخشه؛ به همین دلیل هم مبتلایان به این بیماری باید علاوه بر مصرف مکمل‌های دارویی آهن تحت نظر پزشک، مصرف مواد غذایی سرشار از آهن را هم در رژیم غذایی‌شون بگنجانند که از جمله آن‌ها می‌تونیم به مغز پسته خام اشاره کنیم. در نهایت از آن جایی که در ساختار پسته ویتامین سی هم وجود داره، به جذب بیش‌تر و بهتر آهن کمک میکنه و در بهبود بیماری‌هایی مثل کم خونی تاثیر زیادی داره.

2.  کمک به سلامت قلب

انواع مغزهای خوراکی از جمله پسته به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. پسته سرشار از اسیدهای چرب اشباع مثل امگا ۳ است که کار اصلیش بالا بردن کلسترول خوب و پایین آوردن کلسترول بد خون است. علاوه بر این پسته مقداری رنگ ‌دانه‌های کاروتنوئید (لوتئین و زآکسانتین)، پلی فنول‌ها، ویتامین C و ویتامین E هم داره که خاصیت ارتجاعی رگ‌های قلب را بالا می‌برند. خون رسانی را آسان‌تر می‌کنند و از بروز مشکلاتی مثل گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.

3. کمک به تنظیم فشار خون

پسته در تنظیم فشار خون نقش مهمی رو ایفا میکنه که به نوعی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی تاثیر داره. این مغز خوراکی با داشتن ترکیباتی مثل ال آرژنین و پروتئین فشار خون را به سرعت کاهش میده. همچنین با داشتن کلسیم، منیزیم و پتاسیم فشار خون رو تنظيم میکنه. در نهایت یادتون باشه که اگه فشار خون بالایی دارید، حتما از پسته خام استفاده کنید چون نمک موجود در پسته شور تاثیرش در پایین آوردن فشار خون را خنثی میکنه و بدتر فشارتون را بالا میبره. قیمت پسته خام رو میتونید از سایت ناتژی مشاهده کنید.

4. کمک به لاغری

پسته خام یکی از ترکیباتیه که باید در رژیم غذایی لاغری قرار بگیره چون در درجه اول ترکیبات ضروری برای بدن را فراهم میکنه و از ضعف و بی‌حالی جلوگیری میکنه. همچنین با داشتن فیبر زیاد از پرخوری جلوگیری میکنه و برای مدت طولانی سیر نگهتون میداره. راستی فیبر خواص دیگه‌ای هم داره که از جمله اونا می‌تونیم به رفع مشکلات گوارشی از جمله یبوست اشاره کنیم.

5. کمک به بهبود کبد چرب

پسته با داشتن مقادیر زیاد امگا ۳، کلسترول خوب خون را افزایش میده و از انباشت چربی بد در کبد جلوگیری میکنه. همچنین به کمک ترکیباتی مثل ویتامین E و توکوفرول‌ها، فیتواسترول و پلی فنول‌ها التهاب کبد را به شکل موثری کاهش میده و زخم‌های احتمالی این عضو حیاتی را بهبود میبخشه.

6. کمک به عضله سازی

اگه ورزش بدنسازی را به شکل حرفه‌ای تجربه می‌کنید، پس باید از مواد غذایی استفاده کنید که به عضله سازی بیش‌تر بدنتون کمک می‌کنند؛ پسته یکی از این مواد غذایی به حساب میاد که پروتئین بسیار زیاد داره و از وعده های غذایی مناسب بعد از تمرینه و به عضله سازی کمک میکنه.
همچنین پسته با داشتن منیزیم، دردهای عضلانی ناشی از ورزش‌های سنگین را به شکل موثری کاهش میده.

7. خواص پسته در بارداری

آهن، کلسیم، فولات، پتاسیم و امگا ۳ موجود در پسته خام مواد مورد نیاز برای رشد و تکامل جنین را فراهم میکنه و به همین دلیل هم مصرفش به مادران باردار به شدت توصیه میشه. این ترکیبات رشد و نمو عضلات و استخوان و تکامل مغز جنین را باعث میشن.
اما پسته خام علاوه بر جنین برای مادران باردار هم بسیار مفیده. برای مثال با داشتن امگا ۳ از بالا رفتن چربی خونشان در دوران بارداری جلوگیری میکنه و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش میده. همچنین با داشتن ویتامین E و ویتامین A و آنتی اکسیدان ایمنی بدنشون را به شکل موثری بالا میبره و از ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری میکنه. در نهایت پسته با داشتن فیبر زیاد از بروز مشکلاتی مثل یبوست هم در دوران بارداری جلوگیری میکنه.

8.  کمک به رشد کودکان

پسته سرشار از کلسیم و پروتئینه که در رشد استخوان و ماهیچه‌های کودکان تاثیر شگفت انگیزی داره. همچنین ویتامین B6 موجود در این مغز خوراکی جذاب عملکرد مغز اون‌ها رو بهبود و سیستم عصبی را تکامل میبخشه. توجه داشته باشید که پسته کالری نسبتا زیادی داره و مصرف بیش از حدش میتونه انرژی بچه‌ها رو بسیار زیاد کنه، پس توصیه می‌کنیم به صورت روزانه بیش‌تر از یک مشت مصرف نشه و اگه هم فرزندتون اختلال بیش فعالی داره حتما پیش از مصرف پسته، با پزشک متخصص مشورت کنید.

9. کمک به سلامت پوست و مو

پسته سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین E است که در و جلوگیری از پیری زودرس پوست نقش دارند. همچنین بیوتین، نیاسین، ویتامین C و سایر ویتامین‌های گروه B سلامت و لطافت موها رو حفظ می‌کنند و به همین دلیل هم موهایی درخشان و زیبا رو برای شما به ارمغان میاره. پس اگه به سلامت پوست و موتون اهمیت میدید، از خرید پسته غافل نشید. 

نتیجه گیری

پسته یکی از جذاب‌ترین مغزهای خوراکیه که به دلیل خواص بسیار زیادش، پیشنهاد می‌کنیم حتما در رژیم غذاییتون قرار بگیره. آهن موجود در پسته به اندازه‌ای زیاده که بهش لقب آجیل خون ساز را دادند و مصرفش به صورت ویژه به خانم‌ها، و مبتلایان به کم خونی توصیه میشه. از خواص مهم پسته که در این مطلب در موردشون صحبت کردیم می‌تونیم به بهبود سلامت قلب و عروق، کمک به بهبود کبد چرب، کمک به لاغری، تکامل جنین و تضمین سلامت خانم‌های باردار، کمک به سلامت پوست و مو و... اشاره کرد. برای خرید انواع پسته تازه می‌تونید به وب سایت ناتژی مراجعه و آن‌ را با منصفانه‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vgqap