-
کد خبر: 111219
تاریخ انتشار: 1403/03/19 06:39

طراحی و ساخت انواع سیستم قالب بندی بتن

طراحی و ساخت انواع سیستم قالب بندی بتن

طراحی و ساخت انواع سیستم قالب بندی بتن

هر پروژه عمرانی و ساختمانی که ساخت آن برنامه ریزی می شود در اولین مرحله به طراحی سیستم قالب بندی برای اجرا احتیاج خواهد داشت. سیستم قالب بندی بتن همان چیزی است که مشخص می کند هر بخش از پروژه باید به چه شکلی بتن ریزی شود و چه ساختاری را ایجاد کند تا در نهایت و با تکمیل تمام مراحل اجرای پروژه، یک سازه شکل بگیرد. به این ترتیب آشنایی با انواع سیستم های قالب بندی، کاربرد آن ها و انتخاب بهترین شرکت طراح و سازنده سیستم های قالب بندی، اهمیت بسیاری خواهد داشت.

آشنایی با انواع سیستم قالب بندی بتن

طراحی و ساخت سیستم‌های قالب‌بندی بتن یکی از مراحل حیاتی در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی است. این سیستم‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند بتن تازه را در محل مورد نظر به شکلی مطلوب نگه دارند تا به مقاومت نهایی خود برسد. در ادامه به مهم ترین انواع سیستم قالب بندی بتن و کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد.

طراحی سیستم قالب بندی دیوار

طراحی سیستم قالب‌بندی دیوارها یکی از مراحل مهم در ساخت سازه‌های بتنی است که به دقت و تخصص بالایی نیاز دارد. دیوارهای بتنی باید به شکلی صحیح قالب‌بندی شوند تا به استحکام و دقت لازم دست یابند. بر اساس نوع پروژه می توان از سیستم قالب بندی مناسب برای اجرای دیوار استفاده کرد. برای مثال اگر یک پروژه عمرانی احداث سد نیاز به طراحی سیستم قالب بندی دیوار داشته باشد، استفاده از سیستم قالب بالارونده می تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد. در حالی که برای یک پروژه ساختمانی استفاده از سیستم قالب لارج پنل شاید گزینه مناسب تری به نظر برسد.

انتخاب و طراحی سیستم قالب بندی دیوار با توجه به نوع پروژه، نیازمندهای آن، نحوه بتن ریزی، میزان بار وارده به دیوار و بودجه و شرایط پروژه تعیین می شود. جالب است بدانید گاهی حتی شرایط جغرافیایی و آب و هوایی هم می تواند در تعیین قالب مناسب هر پروژه تاثیرگذار باشد.

طراحی سیستم قالب بندی دیوار

طراحی سیستم قالب بندی سقف

پروژه های ساختمانی قطعا برای تکمیل به طراحی و ساخت سقف احتیاج دارند که پیاده سازی آن به کمک سیستم قالب بندی سقف انجام می شود. سیستم‌های قالب‌بندی بتن سقف بر اساس نوع مواد استفاده شده، شکل‌ها و روش‌های کاربرد، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

با این حال طراحی سیستم قالب بندی سقف هم با توجه به جنس قالب مورد نظر، میزان بار وارده بر سقف، سرعت بتن ریزی مورد نظر پروژه و بودجه و شرایط پروژه تعیین می شود. برای مثال برای پروژه های مرتفع، انتخاب قالب میز پرنده برای اجرای سقف می تواند گزینه مناسبی باشد؛ در حالی که شاید انتخاب قالب تونل فرم برای اجرای پروژه هایی که به سرعت بیشتر و اجرای همزمان سقف و دیوار احتیاج دارند، مناسب تر باشد.

طراحی سیستم قالب بندی ستون

یکی از مهم ترین سیستم های قالب بندی هر پروژه عمرانی و ساختمانی، بی شک طراحی سیستم قالب بندی ستون آن پروژه است. ستون‌ها به عنوان اجزای اصلی تحمل‌کننده بارهای عمودی، نیازمند قالب‌بندی دقیق و مقاوم هستند تا بتن بتواند به شکل و استحکام مطلوب دست یابد. برای مثال احداث پل ها و روگذر هایی که ممکن است در سطح شهر و در مسیرهای تردد خود مشاهده کرده باشید، همگی ممکن است در طراحی خود به یک سیستم قالب بندی ستون احتیاج داشته باشند.

طراحی سیستم قالب بندی ستون با توجه به نوع پروژه، میزان باری که نیاز به تحمل دارد، سطح مقطع مورد نظر ستون و تجهیزات و نوع بتن ریزی آن انتخاب می شود و توسط تیم طراح برای هر پروژه محاسبه و طراحی می شود. از جمله مهمترین انواع قالب بتن که می توان برای طراحی سیستم قالب بندی ستون در نظر گرفت می توان به قالب های مدور، هشت ضلعی و هوپاد اشاره کرد که هر کدام با توجه به نوع پروژه خاص و کاربرد مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی سیستم قالب بندی ستون

طراحی سیستم قالب بتن پیش ساخته

بسیاری از پروژه های عمرانی که در سطح شهر مشاهده می کنید، به کمک این دسته از سیستم های قالب بندی طراحی و اجرا می شوند. برای مثال نیوجرسی هایی که در جاده ها و بزرگراه ها دو مسیر رفت و بازگشتی خودروها را تعیین می کنند، به کمک قالب پیش ساخته نیوجرسی ساخته می شوند.

تمامی نماهای روی پل ها و ستون ها که از جنس بتن ساخته می شوند، به کمک قالب های پیش ساخته طرح دار پیاده سازی می شوند.

جداول سطح شهر، تیر برق ها، مسیرهای آب زیرزمینی، چاه ها و منهول ها و حتی سازه های بتنی موج گیر در سواحل هم به کمک این سیستم های قالب بتن پیش ساخته تولید می شوند. معمولا این سیستم های قالب بندی با توجه به نیازمندی های ساخت و سازهای عمرانی تولید می شوند و ساختار مشخصی دارند.

ساخت انواع قالب بتن در تنها پولاد

مجموعه تنها پولاد (https://tanhapoulad.com/) به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع سیستم های قالب بندی در ایران، طراحی و تولید انواع سیستم های قالب بندی را با کمترین محدودیت در زمینه طراحی پروژه های خاص انجام می دهد. بسیاری از سیستم های قالب بندی تولید شده در مجموعه تنها پولاد، به شکل کاملا انحصاری و خاص هر پروژه طراحی و تولید می شود.

برای مثال در بخش سیستم قالب بندی ستون، قالب هشت ضلعی تنها پولاد که در اجرای پروژه عمرانی مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین قالب بتن تاکسیوی که برای بتن ریزی ستون در بخش تاکسیوی فرودگاه امام خمینی طراحی و تولید شده است را می توان نمونه ای از قالب های خاص طراحی شده برای اجرای سیستم قالب بندی ستون پروژه های عمرانی دانست.

در بخش طراحی و تولید سیستم های قالب بندی سقف و دیوار نیز مجموعه تنها پولاد مفتخر به طراحی سیستم قالب بندی تونل فرم است که امکان اجرای همزمان دیوار و سقف را برای پروژه هایی که نیاز به سرعت عمل بالا و با کیفیت در احداث دارند، می باشد. همچنین این مجموعه یکی از بزرگترین طراحان و سازندگان سیستم قالب بندی شاریو است که امکان ساخت پل ها در بخش های صعب العبور و کوهستانی را فراهم می کند.

انتخاب یک تیم طراح سیستم قالب بندی و تولید کننده حرفه ای قالب های بتن، تضمین کننده کیفیت، سرعت و قدرت پروژه های عمرانی و ساختمانی شما خواهد بود. مجموعه تنها پولاد آماده است که در زمینه طراحی و تولید سیستم های قالب بندی بتن، با یک تیم حرفه ای از طراحان و یک مجموعه بزرگ تولیدی در زمینه تولید قالب های خاص پروژه شما، همکاری مفیدی داشته باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vg5qz