سه‌شنبه 29 خرداد 1403 - 18 Jun 2024
کد خبر: 111367
تاریخ انتشار: 1403/03/21 04:04
طرح افزایش تولید نفت خام شرکت ملی نفت تصویب شد

نقش صنعت نفت در توسعه اقتصاد

در جلسه شورای اقتصاد کلیات طرح ارائه گزارش آخرین وضعیت طرح‌های معرفی‌شده برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی و همچنین طرح افزایش تولید نفت خام توسط شرکت ملی نفت ایران، بررسی و تصویب شد.
نقش صنعت نفت در توسعه اقتصاد

در این جلسه که به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری برگزار شد، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای نفت، کشور، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولان مرتبط حضور داشتند، کلیات طرح ارائه گزارش آخرین وضعیت ۶ طرح معرفی‌شده برای استفاده از ۵.۵ میلیارد دلار تسهیلات مالی خارجی بررسی و مصوب شد. در ادامه این جلسه، طرح افزایش تولید نفت خام توسط شرکت ملی ایران و همچنین طرح کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی بررسی، تصمیم‌گیری و مصوب شد که طبق این طرح تولید نفت کشور از ۳.۶ میلیون بشکه به ۴ میلیون بشکه در روز تحت طرح ضربتی جهش تولید نفت خام کشور اجرایی می‌شود که با اجرای این طرح میزان تولید نفت خام در کشور به‌میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت. در طرح افزایش تولید نفت خام توسط شرکت ملی ایران با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلار تنها در سال ۱۴۰۳ و با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز معادل ۷ میلیارد درآمد نفتی برای کشور محقق می‌شود که درباره این طرح در جلسه تاکید شد تا این سرمایه‌گذاری عظیم نفتی با اولویت مشارکت مردمی اجرایی و نهایی شود.

عملکرد قابل‌قبول دولت سیزدهم در صادرات نفت

محمدحسین دیده‌ور، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، درباره میزان فعال شدن دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم و به نسبت ارتقای فروش نفت و گاز گفت: در گذشته ما تقریبا هر روز با عراقی‌ها و ترکیه‌ای‌ها و همچنین با اماراتی‌ها مشکل داشتیم. اما در دولت سیزدهم این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده است و اگر بخواهیم به عملکرد دولت سیزدهم در این حوزه نمره‌ای بدهیم، می‌توان نمره قابل‌قبولی به این دولت داد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی توضیح داد: در دولت قبل، ایران ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را صادر می‌کرده، در حالی که این مقدار اکنون براساس آمار موجود به ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه رسیده،به‌طبع تجارت نفت در این دولت گسترش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که در روابط کشور با سایر کشورها تنش‌زدایی انجام و آرامش لازم ایجاد شود، تجارت هم به همان میزان گسترش پیدا می‌کند و نتایج خود را به‌دنبال دارد. در گذشته به‌دلیل همان اختلافاتی که با کشورهای مذکور داشتیم، ارتباطات و تجارت هم به‌ویژه در حوزه نفت تا حد زیادی کاهش پیدا کرده بود. این در حالی است که اکنون از افزایش تولید نفت تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز صحبت می‌شود.

دیده‌ور بیان کرد: افزایش تولید به‌میزان مذکور در حالی که منبع کافی برای ذخیره‌سازی آن وجود ندارد، به‌معنای آن است که مشتری برای خرید این مقدار نفت وجود دارد و به‌عبارت واضح‌تر، این افزایش تولید با هدف فروش در بازارهای جهانی انجام می‌گیرد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: در شرایط کنونی که کشور به‌دلیل تحریم‌های شدید در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد، باید تجارت نفت و فروش این محصول انجام شود و توسعه هم پیدا کند تا اقتصاد کشور با رکود مواجه نشود.

این کارشناس انرژی بیان کرد: در نتیجه انجام این مهم توسط دولت سیزدهم، اکنون نفت تولیدی کشور در حال فروش است، کالاهای اساسی که بسیار گران‌قیمت و نسبت به وضعیت اقتصادی کشور دارای نرخ بالایی هستند، خریداری و به کشور وارد می‌شوند.

دیده‌ور بیان کرد: عموم مردم به اشکال مختلفی مانند کالابرگ، بن و … از کالاهای اساسی برخوردار می‌شوند، در حالی که اگر این فروش نفت انجام نمی‌شد، این شرایط را در کشور نداشتیم. در واقع  ‌هم‌اکنون به‌اصطلاح چرخ اقتصادی کشور در حال چرخیدن است. باوجود نواقص و کاستی‌های این دولت در برخی موضوعات، در حوزه تجارت نفت عملکرد خوبی داشته است و نمره قابل‌قبولی می‌گیرد.

افزایش ۲.۵ برابری صادرات نفت خام ایران در دولت سیزدهم

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت بااشاره به دستاوردهای مهم کشور در عرصه اقتصادی و انرژی بیان کرد: دستاوردهایی در دولت سیزدهم برجسته و شوق‌آور هستند که می‌توانند مایه تحول و امیدآفرینی برای جامعه و مایه یأس و ناامیدی برای دشمنان جمهوری اسلامی باشند.

به‌گزارش شرکت ملی نفت ایران؛‌ وی با بیان ویژگی‌های مهم صنعت نفت از جمله تولیدی و اقتصادی ‌بودن، گفت: تولید در رشد و شکوفایی اقتصاد بسیار مهم است و صنعت نفت به‌واقع موتور و پیشران اقتصاد کشور است و با به‌حرکت‌ درآمدن و پویایی صنعت نفت، سایر صنایع کشور نیز به‌حرکت درخواهند آمد. سومین ویژگی صنعت نفت، علمی ‌بودن جنس عملیات‌های آن است و همه تلاش ما بر این بوده که کارها و پروژه‌های خود را برپایه دانش‌بنیان ‌بودن عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه به تشریح دستاوردهای مهم شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم پرداخت و بااشاره به ۲.۵ برابر شدن صادرات نفت خام در شرایط سخت تحریم افزود: ما سال قبل ۳۶ میلیارد دلار نفت خام صادر کردیم و در بخش گاز نیز ۷۰ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید روزانه خود اضافه کرده‌ایم و امروز با افتخار باید بگوییم که بیش از ۷۰ درصد ساخت، نصب و اجرای کالاهای ما در صنایع پالایشگاه‌ها با تلاش و همت مهندسان ایرانی به‌ثمر نشسته است.

خجسته‌مهر توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس‌جنوبی را یکی دیگر از دستاوردهای منحصربه‌فرد دولت سیزدهم معرفی و تصریح کرد: اقدامی که در این راه انجام شد، مصداق بارز کار جهادی بود. طرح توسعه فاز ۱۱ به‌لحاظ موقعیت و بهره‌مندی با دیگر فازها تفاوت داشت و این فاز حدود ۲۰ سال به‌دلیل مدیریت‌های نادرست و ایجاد یأس و ناامیدی به مرحله اجرا نرسید، اما با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، این تصمیم با شجاعت و کارآمدی گرفته شد که با استفاده از توان داخلی و با نگاه و رویکردی متفاوت این کار مهم، عملیاتی شود؛‌ حفاری ۴ حلقه چاه و ساخت سکوی بهره‌برداری از مهم‌ترین دستاوردهای ما برای تولید فاز ۱۱  بود.

وی ادامه داد: جابه‌جایی سکوی بهره‌برداری در طرح توسعه فاز ۱۱ یکی از پیچیده‌ترین شرایط مهندسی را داشت که جوانان و مهندسان ایرانی با دانش خود این کار بزرگ را انجام دادند و اکنون باید در امواج متلاطم، این سکو را با شناور مناسب جابه‌جا می‌کردیم؛‌ اما با تمام پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی که ایجاد شد، این کار بزرگ و منحصر به فرد عملیاتی شد و امروز فاز ۱۱ پارس‌جنوبی ۱۴ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز دارد که به‌تدریج به ۵۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

معاون وزیر نفت بااشاره به کارهای زیربنایی که در دولت سیزدهم انجام شده، گفت: در ۲.۵ سال دولت سیزدهم بیش از ۱۵ میلیارد دلار قرارداد امضا و این در حالی است که طی 8 سال دولت گذشته، در مجموع ۱۳ میلیارد دلار قرارداد نهایی شده بود. در اواخر اسفند پارسال، ۱۳ میلیارد دلار قرارداد ۶ میدان نفت و گاز امضا شد که از این ۶ میدان، میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی و میدان آذر جزو میدان‌های مشترک ما هستند تا اهداف موردنظر ما را عملیاتی کنند.

خجسته‌مهر افزود: اما نکته مهم‌تر این قراردادها، موضوع تامین منابع مالی این ۱۳ میلیارد دلار بود که به‌واقع از ابتکارهای اصلی شرکت ملی نفت این بود که برای نخستین‌بار با ورود ۶ بانک ایرانی به‌عنوان سرمایه‌گذار این کار نهایی شد.

وی بااشاره به قرارداد مهم فشارافزایی پارس‌جنوبی و انجام این عملیات مهم به‌دست ۴ پیمانکار بزرگ ایرانی، تاکید کرد: با اجرای نهایی این عملیات، ۹۰ تریلیون فوت مکعب به برداشت گاز ما اضافه خواهد شد و 3 میلیارد بشکه میعانات گازی ما افزوده می‌شود و در مجموع ۹۰۰ میلیارد دلار سود کل درآمد حاصل از این پروژه مهم دولتی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بااشاره به اینکه یکی از مطالبات جدی دولت و مردم از شرکت نفت، جمع‌آوری گازهای مشعل است و افزود: برای جمع‌آوری گازهای مشعل ۵ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم که قرار است معادل 2 فاز پارس‌جنوبی، گاز جمع‌آوری شود که تا پایان سال ۱۴۰۴ این گازها جمع‌آوری خواهند شد.

خجسته‌مهر در پایان با طرح مسئله مسئولیت اجتماعی، یکی از اهداف و ماموریت‌های شرکت ملی نفت ایران را انجام این کار مهم دانست و گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان در قالب مسئولیت اجتماعی برای آبادانی شهرهای مجاور پروژه‌های نفت و گاز تخصیص داده شده که حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان آن به‌صورت پروژه تعریف شده و بخش قابل‌توجهی از آنها به‌بهره‌برداری رسیده است.

افزایش ۶۳ درصدی تولید نفت خام در ۳ سال گذشته

رمضان علی سنگدوینی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه صنعت نفت گفت: در صنعت نفت و گاز دولت شهید رئیسی اقدامات رو به توسعه زیادی انجام داد و براساس اعلام وزیر نفت ۴.۶ میلیارد دلار پروژه‌های کلان را در حال بهره‌برداری داریم.

سنگدوینی در ادامه بیان کرد: ۲۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ۱۳۲ طرح راهبردی بالادست و پایین‌دست صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم بود که محقق شد و این امر ناشی از توجه ویژه رئیس‌جمهوری به حوزه نفت و گاز و فعال شدن اقتصاد انرژی بود.

وی با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی، فاز ۱۴ پارس‌جنوبی 2 سال زودتر از موعد و بعد از سالیان سال کارشکنی شرکت‌های خارجی به‌بهره‌برداری رسید، ادامه داد: از سوی دیگر پالایشگاه آبادان هم برای تولید فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی شد. افزایش ظرفیت پتروشیمی‌ها به‌ویژه در بحث صنایع تکمیلی باتوجه خاص دولت سیزدهم به حوزه نفت و گاز انجام شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بهره‌برداری از بیش از هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم نیز اقدام بزرگ دیگری بود که نتیجه تلاش شبانه‌روزی در این حوزه بود.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: انتقال فرآورده‌های نفتی با خط لوله نیز در دولت شهید رئیسی به‌سرانجام رسید. افزایش تولید نفت به 1.6میلیون بشکه در روز رسید. ظرفیت تولید پالایش نفت خام به ۲۷۰ هزار بشکه در روز رسید. در واقع شاهد افزایش ۶۳ درصدی تولید نفت خام و ۴۰۰ درصدی صادرات نفت خام در دولت شهید رئیسی بودیم.

وی ادامه داد: در دولت شهید رئیسی با افزایش ۴.۵ برابری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ورود فناوری در راستای تکمیل زنجیره ارزش و همچنین تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعت نفت و گاز نیز روبه‌رو شدیم، زیرا به این شرکت‌ها میدان داده شد.

سنگدوینی ادامه داد: افزایش ۳۰ درصد حجم صادرات گاز به کشورهای همسایه در کنار افزایش ۱۰۰ درصدی حجم صادرات LPG در دولت سیزدهم، افزایش ۱۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی کشور از جمله سایر دستاوردهای صنعت انرژی در ۳۰ ماه ریاست‌جمهوری شهید رئیسی بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vg5gj