سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
کد خبر: 91243
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/05/14 03:48
نـگـاهـی بـه تـجـارت پـر سـود فـیـلـتـرشـکـن

اخـتـلال سـودآور

پس از اعمال محدودیت‌های استفاده از فضای مجازی و فیلتر پلتفرم‌های خارجی، بازار داغ فروش فیلترشکن‌ها رواج یافت.
اخـتـلال سـودآور

براساس آمار و شواهد بازار، تجارت فیلترشکن‌ها با سرعت بالایی رشد کرده و اعداد و رقم‌های بسیار بزرگی برای خرید و فروش فیلترشکن‌ها در این بازار مطرح است. اگر فرض را بر این بگذاریم که ۷۰ درصد کاربران اینستاگرام از فیلترشکن پولی استفاده می‌کنند و تعداد آنها را ۳۰ میلیون نفر در نظر بگیریم که هر کدام ماهانه حداقل برای خرید فیلترشکن ۱۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنند، در ماه شاهد پرداخت مبالغ سنگینی برای این موضوع خواهیم بود. از سوی دیگر، به عقیده کارشناسان این اتفاق بزرگ باید توسط یک سیستم ساماندهی شود، پس نمی‌توان گفت این بازار با یک مجموعه کوچک اداره می‌شود. در نتیجه، این موضوع باعث شکل‌گیری گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که فیلترشکن‌ها به‌صورت ساماندهی‌شده و با حمایت فیلترکنندگان فعالیت می‌کنند. براساس شواهد، به‌نظر می‌رسد اعمال محدودیت در استفاده از پیام‌رسان‌های پرمخاطب، نه‌تنها باعث ریزش کاربران این پلتفرم‌ها نشده، بلکه به عاملی برای رونق بیشتر تجارت پرسود فروش فیلترشکن در ایران تبدیل شده است.

این در حالی است که با وجود تبلیغات گوناگون باز هم شبکه‌های اجتماعی جایگزین، نتوانستند آن‌طور که باید، برای مخاطب اعتمادسازی کنند و مورداستفاده قرار گیرند.

به نظر می‌رسد فیلترینگ، آخرین راه و پرهزینه‌ترین راهی است که از سوی دولت اعمال می‌شود. این در حالی است که با ورود فیلترشکن‌ها به سیستم نرم‌افزاری تلفن‌همراه و سیستم‌های ارتباطی در عمل امنیت شبکه از بین می‌رود. کارشناسان فضای مجازی معتقدند با استفاده از فیلترشکن، راه ورود هکرها را باز می‌کنیم. زمانی که از فیلترشکن استفاده می‌شود، از لحاظ فنی حفره‌هایی را روی ابزارهای گوناگون ایجاد می‌کنیم که امکان دسترسی‌های غیرمجاز بیشتر می‌شود و در نتیجه، شاهد حمله‌های هکری بیشتری خواهیم بود؛ مشکلی که می‌تواند در صورت بروز، تاثیرات منفی بر اقتصاد کشور داشته باشد و بنابراین انتظار می‌رود شورای‌عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات با بررسی دقیق‌تر و نگاه همه‌جانبه برای تداوم یا قطع محدودیت‌های فضای مجازی و فیلترینگ تصمیم‌گیری کنند.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v78vp