پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 20519
تاریخ انتشار: 1401/08/29 03:48

ضوابط شکل‌گیری مناطق شهری

سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران

بافتهای فرسوده شهری، محلات فرسوده در فضای شهری هستند که علاوه بر کالبد فرسوده، مسائل و پیچیدگیهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارند. برخی از این بافتها از یک سو دارای ریشههای سکونتی ارزشمندی با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری هستند و از سوی دیگر، به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیبپذیری در برابر زلزله، سیل و آتشسوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مشکلات روبنایی و زیرساختی دارند.

 شکلگیری برخی از محلات و مناطق شهرهای بزرگ بنا به دلایل متعدد بهگونهای است که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز بهویژه در کلانشهرها مغایرت دارد. این بافت به مرور زمان فرسودهتر میشود و علاوه بر فرسودگی ابنیه، شبکه تاسیسات شهری آنها نیز فرسوده میشود و کارکردهای شهری خود را از دست خواهد داد.

در کل کشور ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۸ میلیون نفر در این بافتها سکونت دارند. ۳ هزارو ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده شهری در پایتخت وجود دارد که ۵ درصد مساحت کلانشهر تهران را شامل میشود و ۱۵ درصد جمعیت در این بافت سکونت دارند که این آمار قابل بررسی است و دستگاههای تقنینی، نظارتی و اجرایی برای حل این معضل باید چارهاندیشی کنند. نخستین مسئلهای که در امر مداخله در بافتهای فرسوده مدنظر است، جنبه کالبدی آن است. بافتهای فرسوده با معضلات متعددی از لحاظ کالبدی مواجهند که مهمترین آنها، ناپایداری ابنیه و عدم ایمنی ساکنان است. بناهای این بافتها بهعلل گوناگون از جمله قدمت، استفاده از مصالح بیدوام یا کمدوام و رعایت نشدن شیوههای صحیح ساختوساز، از استحکام و پایداری لازم برخوردار نیستند. مسئله دوم نبود کارآیی و ناتوانی این بافتها در پاسخگویی به نیاز شهروندان است. دسترسیهای نامناسب و نفوذناپذیری این بافتها، علاوه بر اینکه عملیات امدادرسانی را در مواقع خطر با مشکل مواجه میسازد، باعث ایجاد ترافیک سواره و گاه عدم دسترسی سواره ساکنان بافت میشود. همچنین این معابر بهعلت دارا بودن پیچوخم بسیار و عدم امکان نظارت مردم و مسئولان، زمینه بروز مشکلات اجتماعی عدیدهای از جمله خریدوفروش مواد مخدر، حضور معتادان، وقوع جرم و... را فراهم میآورند. مسائل دیگر این بافتها، نبود یا کمبود تاسیسات و تجهیزات شهری، ریزدانگی قطعات مسکونی، همجواری کاربریهای ناسازگار و کیفیت نامطلوب بصری است. هرگونه مداخله کالبدی در بافتهای شهری باید باهدف حل این مسائل و ارتقای سکونت انجام گیرد. آنچه باید همواره مدنظر باشد این است که مداخله در بافتهای شهری امری کاملا اجتماعی و با فرهنگ جامعه در ارتباط است؛ از این رو انتخاب روشها و گزینههای مناسب برای مداخله میتواند خطر دگرگونی اجتماعی ناشی از جابهجایی جمعیت را کاهش دهد و بهجای سودآوریهای اقتصادی، سودآوریهای اجتماعی را در پی داشته باشد. در نوسازی اجتماعی احساس تعلق به مکان معنا پیدا میکند و مکان هویت مییابد. نکتهای که در مداخله در بافتهای شهری حائز اهمیت است، امر مشارکت مردمی است. هرگونه مداخله در بافتهای زنده شهری، بدون مشارکت ساکنان به نتیجه نمیرسد. مشارکت بهمعنای واقعی آن، یعنی شرکت فعال شهروندان در حیات مدنی خویش، در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مشارکت بهمعنای همکاری چندسویه بین بخش دولتی، بخش خصوصی و بخش عمومی یعنی مردم و نهادهای مردمی است. شأن سکونتی بافت، اعتمادسازی متقابل بین ساکنان و متولیان امر، تامین حق امنیت سکونت، مشارکت ساکنان در فرآیند تصمیمسازی و تصمیمگیری، ایجاد مراکز فعال برای افزایش تعاملات اجتماعی، کاهش بیکاری و جرم، تشکیل سازمانهای غیردولتی داوطلبانه برای حمایت از فرآیند توسعه، توجه خاص به گروههای آسیبپذیر بهویژه زنان و جوانان و پرورش قابلیتهای متناسب با توانایی، مهارت و دانش است.

 مداخله در بافتهای فرسوده شهری از دیدگاه اقتصادی

شهرها تنها در قالب مجموعهای از ساختمانها، خیابانها، پارکها و... تعریف نمیشوند. این مکانها محصول فرآیندی برای افزایش کارآییها، تحرک عوامل تولید، گسترش نوآوریها و پاسخگویی به نیازهای جوامع انسانی ایجاد شده و توسعه یافتهاند؛ بهعبارت دیگر ساخت کالبدی شهرها منشأ اقتصادی دارد و نقش مهمی را در تاریخ توسعه اقتصادی کشورها ایفا کرده است.

ارتباط متقابل میان ساختار کالبدی شهرها و مولفههای اقتصادی موجب میشود اغلب مداخلات در بافت کالبدی شهرها با بازتاب اقتصادی همراه باشد. این بازتاب بر ساخت کالبدی شهرها منعکس میشود و تغییرات دورهای را در پی خواهد داشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5n8b