شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 19943
تاریخ انتشار: 1401/07/19 05:59

زنگ هشدار رشد نرخ تمام‌شده تولید مسکن

ایرج رهبر - نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران

رشد نرخ نهادههای تولید مسکن از یکسو و افزایش نرخ عوارض و صدور پروانههای ساختمانی از سوی دیگر باعث شده است تا این روزها سازندگان مسکن با تامل بیشتری وارد عرصه ساختوساز شوند.

فعالان و سازندگان مسکن بر این باور هستند که رفتن بهسمت ساختوساز این روزها ریسک بالایی دارد، چرا که پیشبینی هزینههای ساخت مسکن در هنگام شروع پروژه سخت و دشوار است، یعنی بهعبارتی، سازندههای مسکن نمیتوانند پیشبینی دقیقی از اینکه چه میزان سرمایه برای تکمیل پروژه نیاز خواهند داشت، داشته باشند.

افزایش نرخ مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر نرخ تمامشده ساخت مسکن یکی از مهمترین عوامل در افزایش و رشد ساختوساز مسکن و نوسانات شدید نرخ مصالح ساختمانی است، چرا که از سالهای دور اینگونه بوده که افزایش نرخ مصالح ساختمانی موجب کاهش انگیزه ساختوساز و افزایش ریسک برای سرمایهگذار و سازنده میشده است.

کنترل نشدن قیمتها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده، چرا که قیمت مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر نرخ تمامشده ساختمان و واحدهای مسکونی دارد. این در حالی است که دولت بارها وعده کنترل نرخ مصالح ساختمانی را داده است.

در این شرایط، میبینیم که انبوهسازان، دیگر زیر بار ریسکهای قابل پیشبینی نمیروند.

وعده دولت این بود که در راستای افزایش تولید مسکن، نرخ مصالح ساختمانی را کنترل و برای سازندگان مسکن تعدیل کند، اما تا به امروز این وعده محقق نشده است. بهطورقطع هرچقدر که این نوسانات ادامه داشته باشد و انبوهساز و سازندههای بخش خصوصی از آینده و میزان سرمایهگذاری خود اطمینان نداشته باشند، به همان میزان نیز تولید مسکن کاهش خواهد یافت. وعده دولت این بود که در راستای افزایش تولید مسکن، نرخ مصالح ساختمانی را کنترل و برای سازندگان مسکن تعدیل کند اما تا به امروز این وعده محقق نشده است.

فولاد و سیمان از مهمترین اجزای ساختوساز هستند و در طول سال شاهد این بودیم که نرخ این 2 قلم در طول هفته دچار نوسان و افزایش نرخ میشد. برای مثال میلگرد قبل از سال جدید، با افزایش نرخ در هر کیلوگرم به ۱۴ هزار تومان رسید، در حالیکه همین میلگرد در 2 ماه ابتدایی امسال به ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم هم رسید. رشد عوارض ساختمانی و هزینههای مربوط صدور پروانه نیز مشکلات تمامنشدنی سازندگان است.

رشد نرخ مصالح ساختمانی از ابتدای امسال تاکنون بهشکلی بوده است که اگر مقایسهای با سال گذشته داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که هزینه تمامشده مسکن را 2 تا 3برابر افزایش داده است و همین موضوع میتواند بر جهش نرخ مسکن در سالهای آتی تاثیرگذار باشد. سازنده در آغاز پروژه میخواهد بداند که اگر پروژهای را آغاز میکند چه میزان هزینه نیاز است، اما متاسفانه شرایط بهگونهای شده که از این پیشبینیها عاجز است.

شرایط صدور پروانه سختشده و مشکلات و سختگیریها بهشکلی شده که سازندهها بیرغبت شدهاند، برخی سرمایهگذاران و سازندههایی که با آنها سروکار داریم، عنوان میکنند که از ورود به پروژه جدید واهمه دارند، بنابراین در حال حاضر سرمایه خود را در بانکها سپردهگذاری کردهاند تا در موعد مناسب وارد عرصه ساختوساز
شوند.

شاید باور آن سخت باشد، اما در برخی مناطق و شهرها، صدور پروانه تا ۱۶ ماه هم بهطول میانجامد. دیگر حریف شهرداریها نمیشویم و معتقد هستیم رکود تولید مسکن در آینده بهضرر مصرفکننده و رشد شدید نرخ نهایی مسکن خواهد شد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5m8b