دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 95716
تاریخ انتشار: 1402/07/30 06:21
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

بومی‌سازی تکنولوژی سخت اما دست‌یافتنی

فولاد هرمزگان بهمن‌ماه امسال سومین همایش ریخته‌گری مداوم را برگزار خواهد کرد.
بومی‌سازی تکنولوژی سخت اما دست‌یافتنی

در این کنفرانس که بهمن ماه امسال در بندرعباس و‌ به میزبانی فولاد هرمزگان برگزار خواهد شد فولادسازان، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت خواهند داشت. مدیر روابط عمومی گفت: با توجه به کسب تجربیات ارزنده برگزاری دو کنفرانس ریخته‌گری مداوم از سوی شرکت فولاد هرمزگان در سال‌های گذشته، سومین کنفرانس ریخته‌گری مداوم با حضور فولادسازان، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان در بندرعباس و‌ به میزبانی فولاد هرمزگان برگزار خواهد شد. گفت‌وگوی امروز صمت با عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان پیرامون سومین همایش «فولادسازی و ریخته‌گری مداوم» است.

محور‌های اصلی سومین همایش ریخته‌گری مداوم

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه همایش محور‌های اصلی سومین دوره همایش ریخته‌گری مداوم عبارتند از: فرآیندهای کوره قوس الکتریکی (فرآیند سرباره پفکی و تصفیه فولاد در کوره قوس الکتریکی)، فرآیندهای متالورژی ثانویه ( فرآیند پالایش خلأ، پالایش در پاتیل، گریدهای جدید فولاد)، ریخته گری و انجماد محصولات ریخته‌گری مداوم (کنترل کیفیت تختال، پودر قالب ریخته‌گری، جریان سیال و انجماد، کنترل انجماد)، بازیافت حرارت (تولید برق، پیش گرمایش)، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فرآیندهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم (کنترل خوردگی، بهینه‌سازی جریان ماده- انرژی، مواد شارژ جدید، کاهش زمان تعمیرات)، شبیه‌سازی و کنترل فرآیندها (مدلسازی و شبیه‌سازی فرآیندها، کنترل فرآیندها)، انقلاب صنعتی چهارم (هوش مصنوعی، داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، اینترنت اشیاء صنعتی، رباتیک، تکنولوژی‌های نوظهور در فولادسازی و ریخته‌گری مداوم)، محیط‌زیست و پایداری (نقش فولاد در پایداری، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، اقتصاد چرخشی، متالورژی هیدروژنی، فولاد سبز). ریخته‌گری مداوم یک فرآیند میانی و مهم‌ترین عملیات تولید فولاد است. این صنعت مهم و ارزآور با توجه به نقش آن در اشتغالزایی و توسعه و خودکفایی بخش‌های مختلف صنعتی کشور مورد توجه ویژه برنامه ریزان نظام است.

هدف اصلی برگزاری سومین همایش فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان چیست؟

بزرگ‌ترین هدف برگزاری سومین همایش فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان، مدیریت و حتی بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین فولادسازی در همه ابعاد است که هدفی سخت بوده اما با همگرایی و هم‌اندیشی صنعتگران، دور از دسترس نخواهد بود. از سال ۱۳۹۸ تا کنون فولاد هرمزگان دو کنفرانس موفق بین‌المللی در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم برگزار کرده که دستاوردهای قابل توجهی برای شرکت و صنعت فولاد کشور به همراه داشته است. دو کنفرانس قبلی فولاد هرمزگان با هدف فراهم کردن فضای مناسبی جهت دریافت و انتشار دستاورد‌های نو، شناسایی راه‌حل‌هایی برای مسائل مشترک صنعت فولاد، تبادل اندیشه صاحبان نظر در این صنعت و تحت تاثیر قرار دادن صنعت فولاد برگزار شد که خوشبختانه هم شرکت فولاد هرمزگان و هم صنعت فولاد از دستاوردهای این کنفرانس بهره‌مند شدند.

چه ضرورتی فولاد هرمزگان را بر آن داشت که برگزاری سومین همایش را هم کلید بزند؟

کشور ما جزو ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد است و بنابراین ضرورت دارد از یک تولیدکننده بودن در این صنعت عبور کنیم و به تکنولوژی‌های نوین دست یابیم. مسیرهای رسیدن به تکنولوژی‌های نوین در اغلب کشورهای در حال توسعه بر اساس ساخت صنعت و در پی آن تولید دانش و درنهایت به کارگیری آن است. اگر به دنبال توسعه صنعت و پیشرفت آن باشیم، باید این الگو را سرلوحه کار خود قرار دهیم. یکی از راهکارهای دستیابی به تکنولوژی‌های نوین را بومی‌سازی است اما با این وجود بومی‌سازی می‌تواند نخستین قدم در مسیر مطلوب باشد. صنعت ما باید از مرحله کپی‌کاری و ساخت دوباره عبور کرده و به مراحل نوین همچون نوآوری، خلاقیت و به کارگیری دانش در تولیدات نوین دست یابد که قطعا رسیدن به این مرحله دور از دسترس صنعتگران کشور ما نیست زیرا صنعت ما از بومی‌سازی در حال عبور است و به سمت بومی‌سازی تکنولوژی گام برمی‌داریم.

برای برداشتن نخستین گام یا بومی‌سازی چه اقداماتی ضروری است؟

قطعا مسیر بومی‌سازی تکنولوژی پرهزینه، سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. همچنان که کشورهای صاحب تکنولوژی برای رسیدن به این مرحله ده‌ها سال را پیموده‌اند تا بتوانند به یک تکنولوژی مهم دست یابند. کشور ما نیز در حال پیمودن این مسیر است و باید هزینه‌های این مرحله را نیز بپردازیم؛ چرا که در صورت عدم دستیابی به تکنولوژی‌های نوین و بومی‌سازی نکردن آنها، صنعت فولاد هزینه‌های بالاتری همچون افزایش بهای تمام شده و کاهش قدرت رقابت را در مقابل رقبای سرسخت خود در بازارهای جهانی متحمل خواهیم شد.

رویکرد سومین کنفرانس ریخته‌گری مداوم چیست؟

در سومین کنفرانس فولادسازی رویکردهای نوینی خواهیم داشت. این کنفرانس مانند دو کنفرانس قبلی بستری را برای همه اهالی صنعت فولاد، پژوهشگران، دانشگاهیان و نخبگان صنعت فراهم خواهد آورد که دستاوردهای خود را در حوزه‌های فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به اشتراک بگذارند و قطعا گوش شنوا و آغوشی باز برای آنها وجود خواهد داشت.

فولاد هرمزگان به عنوان یک شرکت متعالی و پیشگام در تکنولوژی، همواره به دنبال بهره‌گیری از ایده‌های نوین و خلاقیت‌های جدید در صنعت فولاد خواهد بود و مسیری که این شرکت طی سال‌های اخیر به ویژه برای تولید و رکوردشکنی‌ها طی کرده، موید همین موضوع است. امیدوار هستیم با حضور هر چه پررنگ‌تر نخبگان صنعت در سومین کنفرانس فولادسازی، بتوانیم مسیر توسعه صنعت فولاد کشور را هموارتر از قبل سازیم.

سخن پایانی

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به رویکرد دانش‌محور شرکت فولاد هرمزگان و استقبال از طرح‌های پژوهشی گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس در سال‌های گذشته برقراری ارتباط موثر میان صنعت فولاد و دانشگاهیان و استفاده و اشتراک‌گذاری تجربیات دانش‌بنیان در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم بوده است.

به گفته رضا صفریان، هدف از برگزاری این کنفرانس در سال‌های گذشته برقراری ارتباط موثر میان صنعت فولاد و دانشگاهیان و استفاده و اشتراک‌گذاری تجربیات دانش‌بنیان در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه امسال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شده است، به طور حتم استفاده از تجربیات صنعتی و ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم باعث افزایش تولید فولاد در کشور خواهد شد. همچنان که فولاد هرمزگان نیز با استفاده از این ایده‌ها در دو سه سال اخیر موفق به حل برخی چالش‌های خود در حوزه فولادسازی و ثبت رکوردهای متعدد شده است.

صفریان خاطرنشان کرد: فولاد هرمزگان در راستای مسئولیت اجتماعی خود، یکی از پیشگامان حمایت از مراکز پژوهشی و دانش‌بنیان بوده است و از این رو، سومین کنفرانس ریخته‌گری مداوم به همه کمک خواهد کرد تجربیات خود را در حل چالش‌های فولادسازی و ریخته‌گری با یکدیگر به اشتراک بگذارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pyx66