شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 3688
تاریخ انتشار: 1400/07/26 12:56

برگزاری رویدادهای قم در محل جدید

از زمان شیوع ویروس کرونا شرکت نمایشگاه‌های استان قم، به‌عنوان نخستین مجموعه تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را لغو کرد و تا کنون نیز هیچ رویدادی را برگزار نکرده است.

محل جدید نمایشگاه‌های این استان نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور افتتاح خواهد شد. این موضوع علاوه بر رونق شهر و استان قم موجب تسریع در روند بازگشت صنعت نمایشگاهی به دوران پرفروغ خود خواهد شد. ساخت سایت جدید استان قم با پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی روبه‌رو شده است. سالن شرقی این سایت نمایشگاهی از زمان شیوع ویروس کرونا نیز آماده بهره‌برداری است.

از سویی کارگروه توسعه صادرات استان، ما را مکلف به برگزاری حداقل یک مورد رویداد نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ کرده است. اما در حال‌حاضر باوجود صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سطح کشور ستاد مقابله با کرونای استان ما را از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی منع کرده است. برای برنامه‌ریزی برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در ۶ ماه دوم سال منتظر اجازه ستاد مقابله با کرونا هستیم اما به عقیده من نخستین رویداد در سایت نمایشگاهی در بهمن یا اسفند امسال برگزار خواهد شد. درباره چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی تا پایان سال نیز می‌توان گفت؛ حدود دو سال است که فعالیت‌های نمایشگاهی با رکود شدید مواجه شده‌اند.

فعالان این صنعت در این مدت منتظر صدور دستورها و مجوزهای لازم بودند و با توجه به اینکه صدور مجوزها به‌تازگی اتفاق افتاده به‌طور میانگین تا پایان سال هر استان حدود ۴ نمایشگاه را برگزار خواهد کرد. به نظر می‌رسد با اتمام واکسیناسیون در کشور تا پایان سال، فعالیت‌های نمایشگاهی در سال آینده به روال سابق بازگردد و ما شاهد برگزاری رویدادها با طبق تقویم‌های سنوات گذشته باشیم. نمایشگاه‌ها بهترین مکان برای نمایش محصولات تولیدی و صنعتی کشور و همچنین خدمات، دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی و خارجی به شمار می‌روند.

استان قم یکی از استان‌هایی است که در برخی صنایع مانند کفش و فرش به برند تبدیل شده است. خوشبختانه استقبال‌های بسیار خوبی از نمایشگاه‌هایی که در سایت استان برای این دو محصول برگزار می‌شد به عمل می‌آمد و بعضا مشاهده می‌شد که بیش از ۲۰۰ مهمان خارجی از این رویدادها بازدید می‌کردند و بیش از ۱۴۰ قرارداد در این رویدادها امضا می‌شد. نمایشگاه ساخت داخل که در این سایت برگزار شد نیز یکی دیگر از نمایشگاه‌های بسیار مهم است که در قالب آن بسیاری از نیازهای صنعتگران استان و کشور شناسایی و رفع شد. از این جهت برگزاری رویدادهای نمایشگاهی اهمیت بسیار بالایی دارند و به‌طور قطع باید ادامه‌دار باشند.

علاوه بر موارد یادشده این روزها شاهد برگزاری یک رویداد بین‌المللی مهم هستیم. برگزاری اکسپو در کشور امارات و شهر دوبی فرصتی است که صنعت نمایشگاهی ایران باید بهره لازم را از آن ببرد. اکسپو یک رویداد جهانی است و برای تمام کشورهای جهان مزیت‌های خاص به خود را دارد. اما نباید فراموش کرد که این دوره از برگزاری اکسپو برای نخستین‌بار در منطقه خاورمیانه و در نزدیکی کشور ما برگزار می‌شود؛ بنابراین می‌توانیم از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم. کشور امارات دارای جایگاه ویژه‌ای در تجارت جهان است. اینکه کشور ما چگونه می‌تواند توانایی‌های خود را در اکسپو به دنیا نشان دهد، مسئله بسیار مهمی است.

سازمان توسعه تجارت در این زمینه می‌توانست زمینه‌های مناسب‌تری را برای حضور صنعتگران و تجار کشورمان در این رویداد بین‌المللی فراهم کند. با توجه به اینکه نرخ دلار در کشور ما رقم قابل‌توجهی است سازمان توسعه تجارت می‌توانست با اعطای یارانه به تولیدکنندگان کشور قدم بسیار بزرگی را برای حمایت از آنها در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی بردارد.

امیدواریم با توجه به اینکه صنعت نمایشگاهی که در این مدت با صدمه شدیدی روبه‌رو شده به‌زودی با تدابیر مسئولان و فعالان این حوزه به شرایط سابق بازگردد تا بتواند وظیفه خود در اقتصاد کشور را به‌درستی انجام دهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pypo4