پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 91340
نویسنده: داود عبدالهی‌فرد- رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران
تاریخ انتشار: 1402/05/15 04:19

کالاهای دست‌دوم نیز گران است

داود عبدالهی‌فرد- رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران
کالاهای دست‌دوم نیز گران است

‌کاهش قدرت خرید حتی در حوزه کالاهای دست‌دوم هم شرایط را به سمتی پیش برده که مردم مجبورند تا حد امکان از کالاهای‌شان استفاده کنند و بیشتر روی به تعمیر چندین باره لوازم خانگی می‌آورند.  اثاثیه دست دوم هم به‌دنبال گرانی لوازم خانگی نو دستخوش تغییراتی شده و این گونه نیست که فکر کنیم اقشار ضعیف جامعه می‌توانند، لوازم خانگی دست دوم را ارزان تهیه کنند. یقینا افرادی که می‌خواهند کالا‌های دست دوم خود را به سمساران بفروشند، در ابتدا نرخ مشابه نو آن کالا را محاسبه و پس از آن اقدام به فروش محصول خود می‌کنند. اکنون دیگر مانند گذشته نیست که جنس دست دوم به‌راحتی از خانه مردم خارج شود؛ بنابراین باوجود تقاضا گاهی کالایی در بازار دست دوم برای فروش وجود ندارد و فضا به سمتی رفته که دادوستدها کمتر شده است. باوجود اینکه گرانی لوازم خانگی موجب شده مردم گرایش بیشتری به خرید لوازم دست دوم پیدا کنند، در این بازار هم به‌علت افزایش قیمت‌های چند برابری توان خرید چندانی وجود ندارد و شرایط سخت شده و خلاف تصور جامعه این بخش هم دچار رکود است. به‌علت کاهش قدرت خرید، مراجعه برای خرید کالای دست دوم هم بسیار کم شده و از ابتدای سال ۱۵ درصد از اعضا پروانه کسب خود را ابطال کرده‌اند.

در گذشته که مردم دسترسی چندانی به فضای مجازی نداشتند و تورم هم مانند الان به زندگی‌ها فشار نمی‌آورد، تجمل‌گرایی رواج داشت و برخی خانواده‌ها سالی چندین بار لوازم خانگی خود را نو می‌کردند و اجناس دست دوم خود را به سمسارها می‌فروختند و به چشم دورریز به این اجناس نگاه می‌کردند و برای‌شان نرخ مهم نبود.  از طرفی چون اپلیکیشن‌های تبلیغاتی وجود نداشت مقایسه قیمتی هم مشکل بود و مردم نمی‌توانستند محدوده قیمتی کالای دست دوم را مشاهده کنند؛ بنابراین اجناس خود را بسیار ارزان به سمساری محل خود می‌فروختند، اما الان که نرخ تمام کالاها در فضای مجازی وجود دارد مردم هم هوشیار شده‌اند و به کالای دست‌دوم خود به‌عنوان یک کالای ارزش‌افزوده‌آفرین نگاه می‌کنند که با فروش به نرخ روز می‌تواند برای‌شان سود خوبی به همراه بیاورد؛ بر همین اساس حاضر نیستند آن را به سمسار بفروشند و ترجیح می‌دهند بدون واسطه به مشتری واقعی با نرخ بالا بفروشند.

همین موضوع موجب شد از ابتدای امسال ۱۵ درصد اعضا به‌خاطر کسادی بازار، پروانه کسب‌شان را باطل کنند. در حقیقت باتوجه به شرایط موجود ۲۰ درصد ریزش و تغییر شغل داشته‌ایم که عاملش هم فضای مجازی است. زمانی مردم اگر می‌خواستند کالای‌شان را بفروشند، همکاران ما را خبر می‌کردند، اما امروز خودشان کالای‌شان را در فضای مجازی معرفی می‌کنند و می‌فروشند، به همین دلیل همکاران ما آسیب دیدند و تغییر شغل می‌دهند.کسانی که خود اقدام به خرید و فروش کالای‌شان می‌کنند باید تبعات آن را نیز پذیرا باشند، چراکه در صورت اجحاف در حق‌شان، نمی‌توانند شکایت خود را به جایی ببرند، اما اگر خرید خود را از اعضای اتحادیه ما که پروانه کسب دارند انجام دهند، تخلفات احتمالی از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات اتحادیه قابل‌پیگیری است.

خرید و فروش کالاهای دست دوم به‌ویژه لوازم خانگی به‌صورت توافقی انجام می‌شود و این کالاها نرخ مشخصی ندارند که ما بتوانیم با گرانفروشی برخورد کنیم اما مهم‌ترین توصیه‌ای که درباره دادوستدها می‌توان کرد این است که خریداران حتما باید از اعضای اتحادیه فاکتور دریافت کنند و فروشندگان امتیازاتی را که مدعی‌اند کالای‌شان دارد روی فاکتور قید کنند تا در صورت وقوع تخلف، مشتریان بتوانند اقدام به شکایت کنند. در برخی از شکایت‌ها عنوان شده که کالای دست دوم به جای نو به مشتریان فروخته می‌شد. ماهانه ۱۰ تا ۱۵ شکایت به اتحادیه ارسال می‌شود و ما پیگیری می‌کنیم.

گاهی برخی فروشندگان به‌عنوان مثال یک برند ایرانی را به اسم برندی خارجی می‌فروشند و تقلب در کسب می‌کنند که مشتریان باید مراقب باشند.در صنف ما فروش‌ها معمولا فصلی است؛ به‌عنوان مثال الان که در فصل تابستان هستیم فروش وسایل برودتی دست دوم مانند کولرآبی و گازی و پنکه، آبسردکن، یخساز، یخچال فریزر رونق بیشتر دارد.

معمولا افرادی که به‌دنبال خرید کالای دست دوم هستند بیشتر با هدف رفع نیاز، نه تجمل‌گرایی به خرید این لوازم روی می‌آورند.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pyknl