یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 91364
تاریخ انتشار: 1402/05/15 04:19

عملکرد دوساله رئیسی از نگاه بهارستان‌نشینان

دولت سیزدهم با شعار و گفتمان دولت مردمی و با هدف تحول در عرصه خدمت تشکیل شد. با رسیدن عمر دولت سیزدهم به ۲ سال، بررسی عملکرد این دولت در بخش‌های مختلف حائزاهمیت است.
عملکرد دوساله رئیسی  از نگاه بهارستان‌نشینان
عکاس: آیدا فریدی

مسئولان نهادهای دولتی بر آمار و ارقامی که ازسوی نهادهای مختلف رسمی اعلام شده، تکیه زده و دولت را در بحث‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و حتی بازار موفق می‌دانند؛ هرچند کارشناسان و فعالان اقتصادی، شرایط را همچنان برای اقداماتی همچون توسعه اقتصادی نامناسب و ناهموار توصیف می‌کنند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با نظرات موافق و مخالف به اظهارنظر درباره عملکرد دوساله دولت سیزدهم می‌پردازند. آنچه در ادامه می‌خوانید نظر چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد دوساله دولت سیزدهم است.

دولت سیزدهم برنامه محور است

محمدرضا دشتی اردکانی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در ۲سال گذشته، گفت: دولت سیزدهم در این ۲ سال نشان داد که برنامه‌محور است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به حسن روابط ایران با کشورهای هم‌مرز، گفت: دولت در حوزه سیاست خارجی توجه خوبی به منطقه و کشورهای هم‌مرز کرد و ارتباط بسیار خوبی با این کشورها برقرار کرد که تاثیر مثبت این رویکرد را می‌توانیم به‌خوبی در این روزها مشاهده کنیم.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رفع تنش‌های سیاسی با کشورهای عربی، تصریح کرد: در سال‌های گذشته با برخی از کشورهای عربی مشکلاتی داشتیم اما رویکرد مثبت دولت باعث شد که هر یک از این کشورها به دنبال ارتباط برقرار کردن با ایران باشند. هم اکنون ارتباط خوبی با عربستان سعودی برقرار کردیم و به دنبال تقویت روابط و رفع تنش با مصر هستیم.

دشتی اردکانی با بیان اینکه عرصه سیاست خارجی به تقویت ارتباطات ایران با کشورهای امریکای لاتین ختم شد، گفت: زمانی که رئیسی دولت را تحویل گرفت، خزانه خالی و مشکلات کشور بسیار زیاد بود اما این دولت توانست بسیاری از مشکلات را مهار کند.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام تلاش خود را برای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید انجام می‌دهد، تصریح کرد: مهار تورم و رشد تولید در دستورکار دولت است. دولت رئیسی تمام تلاش خود را کرده و باز هم به این تلاش ادامه می‌دهد تا اموال بلوکه شده ایران آزاد شود؛ آزادسازی اموال بلوکه شده در نهایت، بهبود معیشت مردم را به دنبال خواهد آورد.

سرعت عمل دولت برای حل مشکلات معیشتی بیشتر شود

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم، گفت: دولت سیزدهم از زمانی که کار خود را آغاز کرد، اقدامات قابل توجهی انجام داده که در نهایت به توسعه روابط با کشورهای دنیا به ویژه کشورهای همسایه و منطقه ختم شد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به شرایط نامطلوب آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: شرایط بسیار سخت بود و امکان ادامه آن مسیر وجود نداشت. برای مثال، یکی از معضلات کشور درباره تخصیص ارز ترجیحی بود و همین مسئله باعث شده بود که ما مدام به سمت استقراض از بانک مرکزی برویم و مشکلات زیادی به لحاظ درآمدی برای کشور به وجود آمد و دولت سیزدهم تصمیم بسیار خوبی درباره ارز ترجیحی گرفت و این موضوع را نیز به خوبی مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: دولت سابق در زمینه تولید برق هیچ اقدامی انجام نداد و کشور را با این شرایط سخت تحویل دولت سیزدهم داد اما با وجود این، دولت رئیسی از زمانی که آغاز به کار کرده در این حوزه اقدامات لازم را انجام داده است. نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات دولت سیزدهم، گفت: مجلس در این ۲ سال مشکلاتی را بررسی می‌کند و به دولت می‌گوید که آنها را مرتفع کند.

پژمانفر با تاکید بر اقدامات مثبت دولت در حوزه سلامت و درمان گفت: گرانی‌های موجود در کشور، باید حل شود تا مردم از فشار اقتصادی و معیشتی خارج شوند و دولت باید در ۲سال پیش‌رو شتاب بیشتری در پیگیری مسائل و مشکلات کشور اتخاذ کند و اقدامات عاجل‌تری برای بهبود وضعیت معیشتی و سفره مردم در دستور کار خود قرار بدهد.

وی درباره اقدامات مثبت دولت در عرصه سیاست خارجی، گفت: دولت سیزدهم به همه ثابت کرده که فقط به چند کشور خاص توجه ندارد و ضمن توجه به مصالح و منافع ملی، ارتباط با همه کشورها را در دستور کار دارد و این نوع نگاه بسیار خوب است، چرا که در دولت قبل همه توجه‌ها به چند کشور غربی بود که هیچ عایدی برای ما نداشت.

وی تاکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم در پیگیری مسائل و مشکلات کشور خوب است؛ دولت در پیگیری مشکلات کشور سرعت بیشتری به خرج می‌دهد، البته ما هم باید به دولت فرصت دهیم تا در ۲ سال پیش‌رو، دیگر برنامه‌های خود برای برون‌رفت از مشکلات کشور را عملیاتی کند که بدون تردید تاثیر مثبت خودش را به ویژه در حوزه اقتصادی خواهد گذاشت.

شعارهای پرزرق و برقی که عملی نشد

شهریار حیدری، نماینده مجلس و عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نظر موافقی نسبت به عملکرد ۲ ساله دولت سیزدهم ندارد و در این باره گفت: وقتی دولت برنامه‌ای را اعلام و اجرایی نمی‌کند، حالت شعارگونه به خود می‌گیرد؛ حالا می‌خواهد این شعارها را با هر نیتی بیان کند.

 حیدری با انتقاد از عدم‌تحقق شعار دولت سیزدهم در خصوص ساخت یک میلیون مسکن در سال، افزود: در ۲ سال اخیر، بودجه کشور بر اساس درخواست، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دولت تنظیم شد. دولت رسما در بودجه اعلام کرد که ما آمادگی ساخت یک میلیون مسکن در سال را داریم. اینکه نمی‌توانند این کار را اجرا کنند، ناشی از نبود برنامه‌ریزی است و همین موضوع از ابتدا دولت را دچار اشتباه محاسباتی کرد.

وی ادامه داد: دولت به جای اینکه به ناکارآمدی و ناتوانی خود اذعان کند، تلاش دارد که شرایط را توجیه ‌کند. این در حالیست که ما باید قدرت و شجاعت عذرخواهی از مردم را داشته باشیم؛ از رئیس‌جمهوری گرفته تا نمایندگان مجلس و وزرا، همه باید یاد بگیریم که اگر نتوانستیم وعده‌های خود را عملیاتی کنیم یا خواسته‌های مردم را محقق کنیم، باید به مردم بگویم که چرا نتوانستیم این کار را انجام بدهیم و از آنها عذرخواهی کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: باید مرتب به مردم گزارش دهیم و بگوییم عدم ‌توفیق در برنامه‌ها برای چه بوده است. اگر مسئولان این کار را هم انجام بدهند به دلیل عدم اعتمادی که مردم به دولت دارند باز هم از پذیرش آنها سر باز می‌زنند و تکرار این صحبت‌ها هم برای مردم، بی‌ارزش است. درحال‌حاضر، دولت راحت و بدون هیچ حاشیه‌ای باید بگوید بنا به دلایلی امکان ساخت مسکن‌های وعده داده شده را ندارد.

حیدری با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی دولت در زمینه مطالبات انباشت‌شده، گفت: و هر سال هم در حال اضافه‌شدن است. همین بی‌برنامگی و عدم‌تحقق برنامه‌ها باعث تورم در حوزه مسکن و گران‌ترشدن اجاره‌ها شده و می‌شود و قطعا بازخورد آن در مردم بسیار زیاد و آنها را نسبت به دولت گله‌مند کرده است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: وقتی دولت برنامه‌ای را اعلام می‌کند و اجرایی نمی‌شود، حالت شعارگونه به خود می‌گیرد؛ حالا می‌خواهد با هر نیتی باشد. الان شعار‌های دولت در حوزه مسکن تحقق پیدا نکرده است و رئیس‌جمهوری فقط در خرداد ۱۴۰۰ شعار پرزرق و برق داد که عملی نشد و فقط خیلی‌ها را به آینده امیدوار

 کرد. وی با اشاره به آگاهی سیاسی مردم، خاطر نشان کرد: مردم همه چیز را می‌فهمند و تحلیل می‌کنند و به نظر می‌رسد که از نظر قدرت تحلیل جلوتر از مسئولان هستند، از این‌رو مدام در فضای مجازی روی شعار‌های روسای جمهور‌ تحلیل و گفت‌وگو می‌شود که چه گفتند و چه عمل کردند. اعتقاد دارم هرچه با ملت صادق‌تر باشیم، آنها با ما همراه‌تر خواهند شد و موضوعات را می‌پذیرند، اما وقتی وعده‌هایی که قولش را دادیم در عملکردهای‌مان دیده نمی‌شود و مسیر توجیه را در پیش می‌گیریم، باعث نگرانی و گسست مردم از تصمیم‌گیران نظام می‌شود و حقیقتا این اتفاق، خطرناک است. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه عدم‌مدیریت درآمد نمی‌گذارد کار‌ها پیش برود، تصریح کرد: این دولت، بیشترین درآمد را طی ۶ سال گذشته در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ داشت. بسیاری از پول‌های بلوکه‌شده برگشته و نفت کامل، یعنی هرچه مازاد بر تولید داشتیم به فروش رفته اما خروجی کار وضعی است که شاهد آن هستیم. حیدری با تاکید بر اینکه به جای روان‌سازی امور، کار‌ها را پیچیده‌تر کرده‌اند، گفت: ساخت‌وساز فقط باید در زمین‌های درجه ۳، ۴ و ۵، یعنی در زمین‌های نامرغوب باشد. تمام زمین‌هایی که به شهر‌ها چسبیده‌اند، زمین‌های درجه یک هستند و از نظر کشاورزی هم منتفی‌اند، اما می‌گویند زمین‌های درجه یک و ۲ الحاق نمی‌شوند و در آنها نباید ساخت‌وسازی صورت بگیرد. این یک ابزار و بهانه است برای کار نکردن. وی در پایان تصریح کرد: در آینده وقتی زمین‌های درجه یک و ۲ بین شهر‌ها و شهرک‌ها قرار بگیرند، در عمل تبدیل به درجه ۵ می‌شوند.

از این‌رو تعریف درجه‌بندی این زمین‌ها به درد مسکن و شهرسازی نمی‌خورد و مانع از تحقق شعار خود رئیس‌جمهوری خواهد شد. اگر آقایان با همین دست فرمان پیش بروند، هیچ امیدی به آینده بهتر در حوزه مسکن نداریم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pykkl