-

تسهیلات بانکی برای داخلی‌سازی

در راستای تامین سرمایه در گردش ایران‌خودرو و زنجیره تامین، تسهیلات شناور به ارزش ۲۵ هزار میلیارد ریال به صورت سالانه در اختیار این خودروساز قرار خواهد گرفت.

۱۳ تا ۲۰ درصد از ارزش‌افزوده بخش صنعت متعلق به خودروسازی است که در تولید ناخالص داخلی کشور، نقش قابل‌توجهی ایفا می‌کند.

دستاوردهای ایران‌خودرو

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مراسم امضای این تفاهمنامه که در محل ساختمان مرکزی بانک تجارت برگزار شد، با تاکید بر نقش اساسی صنعت خودرو در اقتصاد کشور، به دستاوردهای ایران‌خودرو در امسال و برنامه‌های توسعه‌ای در حال اجرا اشاره کرد و گفت: خودرو تارا جدیدترین محصول ایران‌خودرو است که نسخه دستی آن به بازار عرضه شده و اتوماتیک آن نیز در روزهای آینده به بازار عرضه خواهد شد. پروژه‌هایی نظیر خودرو کراس‌اوور K۱۲۵ و گیربکس ۶ سرعته نیمه‌اتوماتیک و اتوماتیک نیز از جمله پروژه‌های در دست اقدام این مجموعه است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه تارا و محصولات آینده این خودروساز به‌ویژه خودرو کراس‌اوور K۱۲۵ که در سال آینده به مرحله تولید انبوه می‌رسد، با برخورداری از استانداردهای هشتادوپنج‌گانه، قابلیت صادرات به کشورهای همسایه و بازارهای اروپایی را دارد، یادآور شد: در ۶ ماهه نخست امسال شاهد رشد ۶.۵ برابری صادرات محصولات ایران‌خودرو نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ بوده‌ایم. مقیمی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری مبنی بر حمایت از تولید داخل و نهضت داخلی‌سازی، بر لزوم حمایت مجموعه بانکی کشور از این مهم تاکید کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه افزون بر ۸ هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم، خاطرنشان کرد: به سرانجام رساندن این پروژه‌ها، نیازمند حمایت مجموعه بانک تجارت است تا به بهترین شکل ممکن به ثمر رسیده و در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب، از خروج حجم بالای ارز از کشور جلوگیری کند. این پروژه‌ها در کنار داخلی‌سازی و کمک به مجموعه خودروسازان، دارای نرخ بالای بازدهی سرمایه است. وی با اشاره به همکاری بیش از ۶۰ درصد مجموعه قطعه‌سازان ایران‌خودرو با بانک تجارت، گفت: گردش مالی ۲۲ هزار میلیارد تومانی در ۶ ماهه نخست امسال است، حاصل این همکاری گسترده است.

حمایت از پروژه‌های خودرویی

در ادامه، مدیرعامل بانک تجارت، ایران‌خودرو را از مجموعه‌های تعیین‌کننده در صنعت کشور دانست و گفت: بانک تجارت از گذشته بانک عامل این خودروساز محسوب می‌شده و عمر این همکاری به حدود ۵۰ سال است. هادی اخلاقی با بیان اینکه بانک تجارت می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های موجود، در قالب نگاهی ملی، از نهضت ساخت داخل ایران‌خودرو و قطعه‌سازان و پروژه‌های مرتبط با این امر حمایت کند، اظهار امیدواری کرد: در سطح روابط خارجی و صادرات نیز، چه به صورت ارزی و چه به صورت ریالی و شیوه‌های جدید اعطای تسهیلات، یاریگر ایران‌خودرو باشیم. اخلاقی با بیان اینکه امیدواریم با امضای این تفاهمنامه، سطح همکاری‌های این دو مجموعه بیش از پیش افزایش یابد، تصریح کرد: اگر برند بانک تجارت به‌عنوان یک پشتیبان و حامی، در کنار تولیدات و محصولات ایران‌خودرو قرار گیرد اقدام ارزشمندی است. گفتنی است، تفاهمنامه سه‌جانبه به امضا مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو و مدیرعامل بانک تجارت رسید.

اختصاص بودجه به تحقیق‌وتوسعه

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌خودرو از تصویب و اجرای دست‌کم ۱۹ پروژه محصولی در قالب توسعه محصولات جدید، ارتقای محصولات فعلی و توسعه سیستم‌های پلتفرمی محصولات در راستای خودکفایی و افزایش عمق ساخت داخل در دو سال اخیر خبر داد. بخش اصلی بودجه این طرح‌ها از محل تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد تامین شده است.

علی رحیمی با بیان اینکه در دو سال اخیر، موضوع تحقیق و توسعه با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته سرعت یافته و نتایج آن به مرور در حال رخ‌نمایی است، خاطرنشان کرد: ورود محصول جدید تارا به بازار در تابستان امسال و تولید انبوه مدل اتوماتیک این خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن که در ابتدای هفته جاری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، شاهدی بر این مدعاست.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌خودرو با اشاره به اینکه طراحی و تولید انبوه تارا در مدت ۱۵ ماهه، جز با کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی مدیران و مهندسان ایران‌خودرو میسر نمی‌شد، تحقیق و توسعه را محور اصلی فعالیت‌های ایران‌خودرو دانست و افزود: این خودروساز خود را متعهد به ارائه محصولات مدرن و به‌روز به مشتریان می‌داند و در این زمینه براساس نقشه راه توسعه‌ای خود، توانسته دستاوردهای موثری را رقم بزند. علاوه‌بر طراحی و توسعه تارا دستی و اتوماتیک، انطباق گیربکس اتوماتیک در خانواده دنا با ارائه دنا پلاس اتوماتیک، انطباق گیربکس اتوماتیک جدید در خانواده ۲۰۷ با ارائه ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، عرضه محصولات با سقف شیشه‌ای و محصولات سورن پلاس و رانا پلاس از دیگر پروژه‌های توسعه محصول ایران‌خودرو است که به مرحله بهره‌برداری و تولید انبوه رسیده‌اند.

رحیمی پروژه طراحی و توسعه کراس‌اوور K۱۲۵ را از پروژه‌های مهم ایران‌خودرو خواند و گفت: طبق برنامه، این محصول در سال آینده به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. محصول این پروژه، نخستین کراس‌اوور ایرانی با سطح بالای تجهیزات و امکانات خواهد بود. معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌خودرو سرمایه‌گذاری برای تولید خودرو برقی را نیز بخش دیگری از طرح‌های توسعه‌ای ایران‌خودرو برشمرد و گفت: در زمینه تنوع سبد سوختی محصولات و همچنین کاهش مصرف سوخت، طراحی و توسعه گونه برقی محصولات جدید و پروژه طراحی و توسعه خانواده موتور کم‌حجم سه‌استوانه و انطباق این موتور در محصولات فعلی و جدید ایران‌خودرو را در دستور کار داریم.

او تصریح کرد: تمامی پروژه‌های توسعه‌ای نیازمند سرمایه‌گذاری بوده که در این زمینه با حمایت‌های مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو بودجه ۴۵۰۰ میلیارد تومانی برای تحقیق و توسعه در مدت دو سال اخیر اختصاص یافته است. این بودجه مستقل از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در شبکه تامین و قطعه‌سازان است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین