-

رالی فلزات ادامه‌دار شد

در هفته‌های اخیر، شاهد تداوم روند رو به رشد بهای فلزات در بورس فلزات لندن بودیم.

رالی فلزات ادامه‌دار شد

افزایش تقاضا برای خرید فلزات و پیش‌بینی تداوم تقاضا برای این فلزات در سایه توجه به انرژی‌های پاک، از مهم‌ترین دلایل رونق بازار فلزات در ماه‌های گذشته بوده است. در این میان، نرخ بهره امریکا ثابت مانده و گمانه‌زنی‌ها درباره تعویق زمان افزایش نرخ بهره در ماه جولای یا سپتامبر ادامه دارد. مقامات فدرال‌رزرو تاکید دارند که بر هدف کاهش نرخ بهره تا ۲ درصد، مصرهستند.

با این شرایط، گسترده شدن رکود در اقتصاد چین، همواره عملکرد این کشور را تحت‌تاثیر منفی قرار می‌دهد. در چنین وضعیتی، چین به‌دنبال آن است تا از ابزارهای سیاست پولی برای بازگرداندن رشد اقتصادی به این کشور و تقویت ساخت‌وساز استفاده کند. نشست کمیته بازار آزاد فدرال ( FOMC ) در تاریخ دوم ماه مه ‌برگزار شد. در این نشست نرخ بهره در ایالات‌متحده در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد ثابت باقی ماند. فدرال‌رزرو پس از چند دوره افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، از جولای سال گذشته تاکنون، تغییری در این نرخ اعمال نکرده است. در حال‌ حاضر نرخ بهره در این کشور در اوج ۲۳ساله خود قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا تثبیت شرایط اقتصادی امریکا، نرخ بهره در همین سطح باقی بماند.

نرخ بهره امریکا ثابت ماند

به‌گزارش صمت، کاهش پایدار تورم تا سطح ۲ درصد، هدف اصلی فدرال‌رزرو است. جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو نیز چندی پیش اعلام کرد نرخ تورم امریکا امسال تا به این لحظه پیشرفتی برای بازگشت به هدف ۲درصدی نشان نداده و در نتیجه سیاست‌های کنونی در اقتصاد این کشور، ادامه‌دار خواهد بود.داده‌های تورمی اقتصاد امریکا در سه‌ماهه نخست امسال بالاتر از انتظارات منتشرشده‌ هستند. شاخص نرخ مصرف‌کننده ماه مارس ( CPI ) که در ماه آوریل منتشر شد، نشان داد تورم در بازه یک‌ساله به ۳.۵ درصد رسیده و با هدف‌گذاری فدرال‌رزرو فاصله قابل‌توجهی دارد. در همین‌حال باید خاطرنشان کرد پیش‌بینی‌های متفاوتی از احتمال کاهش نرخ بهره در اقتصاد امریکا مطرح‌ شده که هیچ‌کدام تاکنون، به نتیجه نرسیده است. جی‌پی مورگان و گلدمن ساکس، 2 بانک بزرگ امریکایی معتقد هستند نرخ بهره ایالات‌متحده در ماه جولای، رخ خواهد داد. در این میان، برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند نرخ بهره در ماه سپتامبر کاهش خواهد یافت. جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو امریکا در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال در رابطه با بالا باقی ماندن تورم هشدار داد و گفت: تورم حاکم بر اقتصاد امریکا همچنان بالا است. پیشرفتی در زمینه کاهش نرخ تورم، دیده نشده و مسیر روبه‌جلو نامطمئن است. پاول بااشاره به مسئولیت دوگانه بانک مرکزی شامل تثبیت قیمت‌ها و اشتغالزایی حداکثری، گفت: ما آماده پاسخگویی به تضعیف غیرمنتظره وضعیت بازار کار هستیم. داده‌های اقتصادی امریکا حکایت از آن دارد که بانک مرکزی این کشور به‌دنبال کاهش تورم تا ۲ درصد است. در حالی‌ که برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند فدرال‌رزرو در واکنش به افزایش دوباره نرخ تورم، نرخ بهره را دوباره افزایش می‌دهد، پاول مدعی شد احتمالا این اتفاق رخ نخواهد داد. وی افزود: در حال ‌حاضر شواهدی درباره آنکه سیاست‌های اقتصادی ما به‌اندازه کافی برای کاهش تورم، محدودکننده نیست، وجود ندارد. پاول پیش‌بینی کرد: انتظار من این است که در طول امسال، شاهد کاهش تورم باشیم.

نگاهی به داده‌های اشتغال

طبق داده‌های اشتغال امریکا، فرصت‌های شغلی در ماه آوریل برابر با ۱۷۵ هزار بوده که بسیار کمتر از ۲۴۳ هزار فرصت شغلی پیش‌بینی ‌شده بود و نشان‌دهنده تضعیف بازار کار است که ظرفیت لازم برای کاهش نرخ بهره را افزایش می‌دهد، همچنین تورم مربوط به دستمزدها از ۴ درصد به ۳.۹ درصد رسیده که تاییدی بر ضعف نسبی بازار کار است. نرخ بیکاری نیز به ۳.۹ درصد افزایش ‌یافته است.

افزایش تورمی در پس تنش‌های خاورمیانه

براساس گزارشی از بانک جهانی، از اواسط ۲۰۲۲ تا اواسط ۲۰۲۳، شاهد کاهش ۲ درصدی تورم جهانی بودیم، اما از اواسط ۲۰۲۳، شاخص نرخ کالاهای بانک جهانی کمابیش بدون تغییر باقی ‌مانده است. با فرض عدم‌بروز تنش‌های ژئوپلتیکی بیشتر، پیش‌بینی‌های بانک جهانی حاکی از آن است که قیمت‌های جهانی کالا در سال ۲۰۲۴، برابر ۳درصد و در سال ۲۰۲۵ برابر ۴ درصد کاهش خواهد یافت.بااین‌وجود باید ادعا کرد که دنیا در شرایط آسیب‌پذیری قرار دارد. تنش‌های ژئوپلتیکی مداوم طی 2 سال گذشته باعث شده‌اند که نرخ نفت و انرژی بالا بماند، بنابراین بروز یک شوک بزرگ می‌تواند به بی‌اثر شدن پیشرفت‌های اخیر در مسیر کنترل تورم، منتهی شود. چنانچه تنش‌ها در خاورمیانه شدت گیرد، به بروز اختلال در روند تامین نفت در دنیا منتهی می‌شود و در نهایت، شاهد رشد تورم در دنیا، خواهیم بود.

رکود بازار مسکن چین، چالش بزرگ اقتصاد

بالاترین نهاد تصمیم‌گیر چین، دفتر سیاسی ۲۴ عضوی، در نشست آوریل متعهد شد که از حمایت مالی و پولی محتاطانه برای تقویت تقاضا استفاده کند. مقامات اعلام کردند که چین از ابزارهای سیاست پولی برای بازگرداندن رشد اقتصادی استفاده خواهد کرد، از جمله کاهش احتمالی نرخ بهره و نسبت ذخایر قانونی. براساس گزارش شرکت اطلاعات املاک و مستغلات چین، ارزش فروش خانه‌های جدید توسط ۱۰۰ توسعه‌دهنده برتر کشور در ماه آوریل، ۴۵ درصد نسبت به دوره سال قبل کاهش یافت که مطابق با کاهش ماه مارس است. رکود مسکن در چین که اکنون در چهارمین سال خود قرار دارد، همچنان به‌عنوان یک فشار قابل‌توجه برای اقتصاد باقی‌ مانده است، زیرا مصرف‌کنندگان تمایلی به هزینه کردن ندارند و توسعه‌دهندگان را با عرضه گسترده آپارتمان‌های ناتمام مواجه کرده‌اند.

فناوری‌های سبز به‌نفع فلزات

در سال‌های اخیر توجه به محیط‌زیست، بیشتر شده است. در چنین فضایی، فناوری‌های سبز مورد رغبت قرار گرفته‌اند. به‌این‌ترتیب بهای فلزاتی که نقش اثرگذار در بهبود شرایط محیط‌زیستی دارند، از جمله مس و آلومینیوم، رو به رشد است. بهای مس در ماه‌های اخیر رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است. پیش‌بینی می‌شود روند صعودی بهای مس در سال ۲۰۲۴ ادامه‌دار باشد. انتظار می‌رود بهای فروش آلومینیوم نیز در سطح بین‌المللی به‌دلیل کاربرد گسترده این فلز در ساخت وسایل نقلیه الکتریک، پنل‌های خورشیدی و سایر زیرساخت‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ افزایشی باشد.

مس: نگاه کلی به روند خریدوفروش مس در بازار جهانی، حکایت از تداوم بازار پررونق این فلز دارد. مس در آخرین روز ماه مه ‌با نرخ ۹هزار و۹۷۰ دلار به‌ازای هر تن در بورس فلزات لندن، فروش رفت. در ادامه شاهد کاهش تقریبی بهای این فلز سرخ‌رنگ در بازارهای جهانی بودیم. پس از افزایش قابل‌توجه بهای مس طی 2 ماه گذشته، پیش‌بینی می‌شد در ماه مه و ژوئن شاهد افت اندک نرخ این محصول باشیم که با الگوهای تاریخی نیز همسو است. اگرچه پیش‌بینی‌ها برای نرخ مس در انتهای سال ۲۰۲۴ در محدوده ۱۲ هزار دلار است، اما رشد اخیر نرخ این محصول تحت‌تاثیر محدودیت‌های عرضه و تنش‌های سیاسی بود. به‌همین‌دلیل برای فصل تابستان پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها کمی افت داشته باشند، اما همچنان فعالان این حوزه به رشد بلندمدت نرخ مس امیدوار هستند. البته گفتنی است، روند ریزشی بهای مس در ماه مه ‌ادامه‌دار نبود. این فلز سرخ‌رنگ در دهمین روز از ماه مه ‌با بهای ۹هزار و۹۴۲ دلار به‌ازای هر تن و در بورس فلزات لندن، معامله شد.

تقاضای جهانی گزارش‌شده برای مس در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵.۳ میلیون تن بوده و برای سال ۲۰۲۴ با افزایش ۲.۶ درصدی حدود ۲۵.۸۸ میلیون تن برآورد می‌شود. طبق داده‌های منتشرشده از سوی انجمن بین‌المللی مس ( ICA )، انتظار می‌رود تقاضای جهانی مس تا سال ۲۰۴۰ با جهش نسبتا بالایی به ۴۰.۹ میلیون تن در سال برسد. یعنی تا سال ۲۰۴۰ به‌طورمتوسط حدود ۱.۵۸ میلیون تن در سال، به تقاضای این فلز افزوده خواهد شد.

براساس برآوردهای انجمن بین‌المللی مس فرآوری‌شده، تولید مس در معادن در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۲ میلیون تن بوده است که پیش‌بینی می‌شود با افزایش ۲.۵ درصدی به ۲۲.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد. همان‌طور که مشخص است، این مقدار از تولید، پاسخگوی تقاضای فزاینده مس نخواهد بود و شکاف عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۴ به بیش از 3 میلیون تن خواهد رسید. انتظار بر این است که در سال‌های آتی، این وضعیت بدتر نیز بشود و در سال ۲۰۲۷، کمبود عرضه به بیش از 5 میلیون تن برسد.

آلومینیوم: بهای فروش آلومینیوم در بورس فلزات لندن در برخی روزهای ماه آوریل از مرز ۲هزار و۶۰۰ دلار به‌ازای هر تن نیز عبور کرد؛ اما در حال ‌حاضر این فلز در کانال ۲هزار و۵۰۰ دلاری، معامله می‌شود. ابهام درباره عرضه فلز آلومینیوم توسط روسیه به‌دنبال آخرین تحریم‌های دولت‌های ایالات‌متحده و بریتانیا مبنی بر ممنوعیت تجارت محصول تازه تولیدشده از ۱۳ آوریل، نرخ آلومینیوم LME را به اوج خود رساند، اما داده‌های تاریخی طی ۲۰ سال گذشته در این حوزه نشان می‌دهد که نرخ آلومینیوم در ماه مه ‌به‌دنبال کاهش تقاضا، روند نزولی را طی خواهد کرد.

روی: بهای فروش مس نیز در ۲ ماه اخیر رو به بهبود رفته و نرخ این فلز در هفته‌های اخیر، رشد قابل‌توجهی داشته است. شرکت Nyrstar Nyrstar در روز سه‌شنبه سی‌ام آوریل اعلام کرد فعالیت خود را در کارخانه ذوب روی بودل در هلند از سر می‌گیرد. این تصمیم به‌دنبال یک بررسی کامل و جامع و بهبودهای اخیر در شرایط بازار اخذ شده است. این اطلاعیه در پی افزایش یک‌ماهه نرخ روی در بورس فلزات لندن منتشر شد. باوجوداین بهبود در شرایط بازار، بازار روی در اروپا به‌دلیل تقاضای راکد و کاهش هزینه‌های تصفیه ( TCs ) با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که باعث کاهش سود برای کارخانه‌های ذوب می‌شود.

هزینه TC به ۱۶۵دلار در هر تن در ابتدای آوریل سقوط کرده که ۳۹.۸ درصد نسبت به ۲۷۴ دلار سال گذشته کمتر است. هزینه TC در چین امسال به پایین‌ترین سطح نزدیک به ۶ سال اخیر رسیده و ۳۰ تا ۵۰ دلار در هر تن ارزیابی می‌شود که از ۱۹۵ - ۲۳۰ دلار در هر تن در ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ بسیار کمتر است.

علاوه‌براین، مجموعه‌ای از معادن بسته‌شده در سال گذشته باعث فشار بر بازار کنسانتره روی شده‌اند. کارخانه ذوب بودل ظرفیت تولید ۳۱۵هزار تن روی در سال را دارد، اما این شرکت اعلام کرده است با ظرفیت کامل، کار نخواهد کرد. این شرکت از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ با ظرفیت کامل کار

نمی‌کند.پرمیوم در سراسر جهان به‌طورمیانگین و به‌ ‎ دلیل تقاضای ضعیف، ۹۰ تا ۱۲۰ دلار در هر تن است. پرمیوم شمش در شانگهای در بازه ۱۰۰ - ۱۲۰ دلار در هر تن ثابت است. آربیتراژ روی وارداتی چین، ۳۱۰.۴۵ دلار در هر تن زیان داشت که از ۲۹۰.۴۹ دلار در هر تن یک هفته قبل افزایش ‌یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*