شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 6016
تاریخ انتشار: 1400/08/26 14:51
وزیر نیرو در جلسه سازگاری با کم‌آبی در استان اصفهان:

پای اجرای عدالت در موضوع آب ایستاده‌ام

وزیر نیرو با اعلام اینکه پای اجرای عدالت در موضوع آب ایستاده‌ام گفت: وظیفه شرعی، قانونی و انقلابی خود را در این مهم می‌بینم چرا‌که بسیاری از مشکلات امروز ناشی از بی‌قانونی است و این موضوع خاص زاینده‌رود و اصفهان نیست، بلکه همه جا باید به قانون برگردیم.

علی‌اکبر محرابیان در جلسه سازگاری با کم‌آبی در استان اصفهان با اشاره به بازدید میدانی خود از مناطق مختلف استان، اظهار کرد: بسیار متاسفیم که مردم تمدن‌ساز و قهرمان استان اصفهان، امروز به خاطر بی‌آبی باید چنین شرایطی را تحمل کنند و خود را مسئول رفع این مشکلات می‌دانم. وی با تاکید بر اینکه نخستین عهد و پیمان ما این است که با مردم صادقانه صحبت کنیم، افزود: نباید قول یا وعده‌هایی به مردم بدهیم که چند سال دیگر شرم حضور در جمع مردم را داشته باشیم.

وزیر نیرو در جلسه سازگاری با کم‌آبی در استان اصفهان با اذعان بر اینکه مشکلاتی در اصفهان داریم اما این مشکلات امروز و دیروز نیست، گفت: مشکلات امروز مشکلات چند دهه بی‌برنامگی و بارگذاری‌های بی‌جا روی آب اصفهان بوده اما با بکارگیری همه ظرفیت‌های قانونی می‌توانیم کار را روی ریل صحیحی قرار دهیم تا مشکلات به مرور حل شود.

وزیر نیرو مشکل امروز آب اصفهان را بارگذاری‌های بی‌جا در بخش‌های مختلف دانست و افزود: این بارگذاری‌ها، بلندپروازانه و رویایی بوده و نخستین کاری که باید بکنیم تعادل‌بخشی میان منابع و مصارف است؛ نه به این معنا که کسی سفره‌اش را جمع کند، بلکه باید روش‌های خود را اصلاح کنیم.

وی بر اصلاح تخصیص‌ها تاکید و اظهار کرد: استفاده از پساب برای حوزه صنعت بسیار پایدارتر و مطمئن‌تر از آبی است که ممکن است باشد یا نباشد، همچنین اصلاح مصرف آب در بخش کشاورزی نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا با آب کمتر، محصول بیشتر و باکیفیت‌تر تولید شود.

وی با تاکید بر اینکه با اصلاح تخصیص‌ها بسیاری از مشکلات حل می‌شود، عنوان کرد: این حوزه می‌طلبد یکی از معاونان خود را به‌عنوان معین انتخاب کنم تا بر آب از مبدأ تا مقصد نظارت کند و حتما فردی بسیار متخصص و امین را انتخاب خواهم کرد.

احیای کارگروه ملی ستاد احیای زاینده‌رود

وی به احیای کارگروه ملی ستاد احیای زاینده‌رود اشاره و اعلام کرد: این کارگروه در سطح عالی دولت تشکیل می‌شود و بلافاصله بعد از برگشت به تهران و ارائه گزارش به دولت، این کارگروه را احیا می‌کنیم و جلسات مختلفی با نهاد‌های دیگر خواهیم داشت.

محرابیان به مصوبات سال‌های گذشته نیز اشاره و اظهار کرد: این مصوبات را دوباره بازنگری و عدم اجرای آنها را بررسی خواهیم کرد تا موانع اجرایی برطرف شود.

وی درباره ساماندهی رودخانه زاینده‌رود نیز گفت: کار گذشتگان را ضایع نمی‌کنم، کار زیاد انجام شده اما در عین حال اشتباهاتی نیز صورت گرفته است. 

وزیر نیرو افزود: کار مهمی که باید انجام شود ساماندهی رودخانه به‌عنوان حفظ بستر آب است که ساز کار عملیاتی می‌خواهد.

محرابیان بر استفاده از ظرفیت مردم در ساماندهی رودخانه تاکید کرد و گفت: ساماندهی رودخانه بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست. وزیر نیرو با ارائه راهکاری برای حمایت از کشاورزان و کمک به معیشت آنها در کنار پیگیری مسائل کشاورزی گفت: کشت گلخانه‌ای و سرمایه‌گذاری در بخش پنل‌های خورشیدی در منطقه شرق اصفهان، ظرفیت بالایی دارد و اعتبار خاصی در این زمینه خواهیم داشت تا با کمترین میزان آورده، سرمایه‌گذاران یعنی کشاورزان، بتوانند به‌عنوان یک درآمد پایدار از آن بهره ببرند؛ البته این کار به معنای جایگزینی با کشاورزی نیست‌ اما بکارگیری این روش باعث ایجاد درآمد مطمئن خواهد شد. نمایندگان کشاورزان اصفهان نیز در این جلسه بر احیای رودخانه زاینده‌رود تاکید کرده و خواستار تخصیص حقابه‌های خود شدند.

تاکید بر عدالت در توزیع آب 

صمتوزیر نیرو با تاکید بر اینکه نیاز است تغییراتی در سیاست‌ها ایجاد و عدالت به‌خوبی رعایت شود، تصریح کرد: اگر آب داریم باید با عدالت توزیع شود و اگر کم‌آبی هست هم باید با عدالت باشد چراکه مردم ما از بی‌عدالتی رنج می‌برند.

وزیر نیرو در جمع کشاورزان با اشاره به بازدید خود از نقاط مختلف استان اصفهان، اظهار کرد: ان‌شاالله در پایان این سفر تصمیماتی بگیریم تا بتوانیم دل مردم اصفهان را شاد کنیم‌.

محرابیان با اشاره به اینکه بیش از دو ماه است بر سر کار آمده‌ایم، یادآور شد: سال زراعی قبل را در حالی پشت‌سر گذاشتیم که بی‌سابقه‌ترین خشکسالی در طول ۵۲ سال گذشته را داشتیم، از طرف دیگر منابع آب در کشور به شکلی مدیریت شده که آبی در اختیار نداریم تا به گونه‌ای دیگر تصمیم بگیریم و شما را خوشحال کنیم.

وی به پیش‌بینی پاییز خشک و بدون بارش امسال اشاره و اظهار کرد: برخلاف پیش‌بینی‌ها، بارش‌ها در سراسر کشور خوب بوده و بسیار امیدوارم در زمستان بارش‌های خوبی داشته باشیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه پروژه‌هایی در بالادست باید فعال شود، گفت: با فعال شدن این پروژه‌ها بیشتر می‌توانیم آب را مدیریت کنیم و ان‌شاالله تصمیماتی در این زمینه خواهیم گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد سطح تصمیم‌گیری‌های کلان استان را افزایش دهیم، تصریح کرد: امروز تصمیم گرفتم یکی از معاونان را به‌عنوان معین انتخاب کنم تا به صورت هفتگی گزارشی از وضعیت آب استان بدهد و روی توزیع آب نظارت داشته باشد تا بدانیم عدالت حتما رعایت می‌شود.

تاکید بر سرعت‌بخشی اجرای پروژه‌های آب

وزیر نیرو بر سرعت‌بخشی اجرای پروژه‌های آب تاکید کرد و گفت: اجرای این پروژه‌ها باعث افزایش ورودی‌های اصفهان و استان‌های همجوار می‌شود. همچنین در بخش‌هایی که امکان تامین آب از روش‌های دیگر مثل پساب وجود دارد، باید این مهم عملیاتی شود تا بخشی از منابع برای مردم آزاد شود.

علی‌اکبر محرابیان با اشاره به اینکه سال بسیار خشکی را پشت‌سر گذاشتیم که در ۵۲ سال گذشته تجربه نکرده بودیم، گفت: امیدواریم امسال سالی پر از نعمت و رحمت الهی باشد. وی گفت: بارش‌های به‌نسبت‌ خوبی در آبان داشتیم اما امیدواریم در آذر و زمستان بارش‌های بهتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از مسائل کشاورزان به توزیع عادلانه آب برمی‌گردد، گفت: در سال‌های گذشته بارگذاری‌های زیادی بدون توجه به منابع اتفاق افتاده که باید متوقف شود.

وزیر نیرو گفت: متاسفانه رکود پروژه‌ها آسیب زیادی به کشور زده و برخی از پروژه‌ها تا ۱۰ سال متوقف بود در حالی که نیازهای مردم روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد در جلسه سازگاری با کم‌آبی استان با حضور و همفکری مسئولان و نمایندگان کشاورزان تصمیمات خوبی گرفته شود.

کاهش مصرف آب با استفاده از فناوری‌های نوین

صمتمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: با به پایان رسیدن افق طرح آبرسانی اصفهان بزرگ در سال ۱۳۸۶، با مدیریت هدررفت و کاهش سرانه مصرف به شیوه نوین، آب آشامیدنی شهرها و روستاهای زیر پوشش این سامانه با کمترین چالش تامین شد‌.

هاشم امینی در بازدید وزیر نیرو از تصفیه‌خانه بزرگ آب اصفهان، گزارشی از وضعیت تامین آب آشامیدنی در استان اصفهان و چالش‌های موجود ارائه و اظهار کرد: از سال ۱۳۷۷ و به تعبیری ۱۳۸۷ تنش آبی در استان اصفهان با کاهش بارش‌ها و خشکی زاینده‌رود شروع شد و متاسفانه در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز این شرایط ادامه یافت.

وی گفت: کاهش بارش‌ها موجب کاهش منابع آبی استان شد و عدم توازن نیاز و مصرف را در پی داشت.

وی به یکی از تهدیدهایی که در سامانه آبرسانی اصفهان وجود دارد اشاره کرد و گفت: تامین آب مورد نیاز ۸۹ درصد از جمعیت استان از یک تونل و تصفیه‌خانه، به لحاظ استانداردهای تامین آب آشامیدنی یک مخاطره است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت و پروژه مسکن مهر و تاکید بر آبرسانی به روستاها اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون ۹۸ شهر و ۹۴۹ روستا با جمعیت ۴ میلیون ۸۵۰ هزار نفر زیر پوشش خدمات این شرکت هستند که بخشی از نیاز آبی این جمعیت شامل ۴۰ شهر و بیش از ۵۶۰ روستا از منابع آب زیرزمینی اعم از چشمه‌ها و قنوات تامین می‌شود.

وی درباره ۵۸ شهر و۳۸۰ روستای دیگر در استان با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، گفت: آب این شهرها و روستاها از محل تصفیه‌خانه آب باباشیخعلی، چاه‌های فلمن و چاه‌های متفرقه تامین می‌شود.

وی مجموع آب تولیدی در سامانه نخست آبرسانی به اصفهان بزرگ را در حدود ۱۳ و نیم مترمکعب بر ثانیه و نیاز آبی جمعیت زیر پوشش را در حدود ۱۷ و نیم مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد.

امینی از کمبود ۴ متر‌مکعبی آب در تابستان سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امسال یکی از بدترین سال‌های ما بود و بیشترین حجم آبرسانی سیار را داشتیم. امینی توضیح داد: تابستان امسال۶۲ میلیون لیتر آبرسانی سیار با حدود ۶۰۰۰ دستگاه تانکر در شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر و نجف‌آباد داشتیم. وی با اعلام اینکه بر‌اساس اطلس وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب کشور، استان اصفهان کمترین آب بدون درآمد را دارد، گفت: در این سال‌ها در حد امکان از شبکه‌های فرسوده نشت‌گیری و نشت‌یابی کردیم و در رتبه بالاتری از استان‌های با اقلیم خشک مثل قم و یزد قرار داریم. وی در ادامه به سرانه مصرف آب آشامیدنی در بخش خانگی در استان اشاره و عنوان کرد: سرانه مصرف هر نفر در شبانه‌روز در سال ۸۶، حدود ۱۸۹ لیتر بود که این عدد را تا سال ۹۷ به ۱۴۹ لیتر رساندیم و در حوزه کاهش سرانه مصرف نیز موفق عمل کردیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pmmo4