شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 39516
تاریخ انتشار: 1402/02/05 06:18
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید شد

مالیات خانه‌های خالی ۲ تا ۱۰ درصد ارزش ملک

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی مبانی، آثار، تجربه کشورها و الزامات اجرایی در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی، پرداخت و نوشت: آمار رشد ۲ برابری میزان اجاره‌نشینی از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵، نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن و لزوم تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی و سیاست‌گذاری مؤثر در بازار مسکن و اجاره است.
مالیات خانه‌های خالی ۲ تا ۱۰ درصد ارزش ملک

در تازهترین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با تاکید بر اینکه نرخ مالیات بر خانههای خالی به گونهای تنظیم شود که اجاره دادن خانه نسبت به خالی نگهداشتن آن بهصرفه تر شود، پیشنهاد کرد که این نرخ با توجه به تجربه سایر کشورها بین ۲ تا ۱۰ درصد ارزش ملک تعیین شود.براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس،  وضع مالیات بر خانههای خالی در کشور میتواند موجب تغییر انگیزههایی شود که برخی از افراد را به عدم عرضه مسکن خالی خود برای اجاره ترغیب میکند. این پایه مالیاتی علاوهبر اینکه بهعنوان مالیات تنظیمی، عرضه واحدهای خالی را به بازار ممکن میکند، میتواند درآمد مناسبی را نیز برای دولت ایجاد کند که با تخصیص و هدایت بهینه منابع حاصل از آن به سمت ساخت مسکن ارزانقیمت میتوان عرضه مسکن را افزایش داد.از سوی دیگر ایجاد زیرساخت اطلاعاتی املاک و همچنین محل سکونت میتواند بستر سیاستگذاری را علاوهبر حوزه مسکن در سایر حوزهها ازجمله سیاستهای حمایتی مبتنیبر خانواده و همچنین سایر مالیاتهای حوزه مسکن فراهم کند. از همین رو، مالیات بر خانه خالی میتواند به نوعی ضمانت اجرای تکمیل سامانه املاک و اسکان نیز تلقی شود بهنحویکه ساکنانی که سکونت خود را در آن اظهار نکنند، مشمول جرایم این قانون قرار میگیرند که در متن قانون نیز تصریح شده است.

سخن پایانی

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس همچنین میافزاید که برخی از مالکان با توجه به ریسکهای مترتب بر عملیات اجاره حتی با وجود هزینه مالیات بر خانه خالی از اجاره ملک خود صرفنظر میکنند. راهحل مکمل قانون مالیات بر خانههای خالی برای مواجهه با این افراد چارهاندیشی درخصوص این ریسکها و تلاش برای کاهش آنهاست و باید در قوانین مربوط به اجارهداری، تغییراتی صورت گیرد که علاوهبر کاهش قابلتوجه پروندههای قضایی با موضوع اجاره، بخش قابلتوجهی از ریسکها را برای موجر مرتفع کرده و احقاق حقوق مالکیت را برای وی تسهیل کند که این موارد در کنار مالیات بر خانههای خالی میتواند به تنظیمگری بازار اجاره نیز کمک کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p9lka