-

هوش مصنوعی در روش‌های مدرن کسب‌وکار

سینا تفنگ‌چی کارشناس فضای مجازی

هنگامی که هوش مصنوعی را تصور می ‌ کنید، ممکن است به یک آگاهی مصنوعی که توسط انسان ‌ ها در فیلم ‌ های علمی ‌ تخیلی نشان داده شده، فکر کنید. به غیر از این قلمرو فانتزی، هوش مصنوعی، نرم ‌ افزار سیستم کامپیوتری است که وظایف پیچیده ‌ ای را انجام داده و به هوش انسانی در ابعادی مانند شناخت احساسات، حل مسئله، پیش ‌ بینی و بسیاری موارد دیگر نیازمند است.

شکی نیست که هوش مصنوعی دارای طیف گسترده ‌ ای از قابلیت ‌ هاست که به همین دلیل تقریبا در تمام جنبه ‌ های زندگی بشر مدرن نفوذ کرده؛ امروز به نقطه ‌ ای رسیده ‌ ایم که هوش مصنوعی بر بسیاری از زمینه ‌ ها مانند خرید، سرگرمی، آموزش یا مواردی مانند رانندگی از طریق اتومبیل ‌ های خودران، اتوماسیون خانگی از طریق اینترنت اشیا و... تاثیر می ‌ گذارد؛ همگام با این موارد، هوش مصنوعی در عالم تجارت نیز تاثیرگذار بوده و به ‌ عنوان بخشی از فرآیند تولید یا فروش ورود داشته که در این مطلب بناست به آن پرداخت شود.

هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال

هوش مصنوعی شامل جمع ‌ آوری داده ‌ ها، تجزیه ‌ وتحلیل و سپس استفاده از تکنیک ‌ های یادگیری ماشینی برای استخراج اطلاعات مفید از داده ‌ هاست که منجر به یافته ‌ هایی کاربردی درباره اطلاعات شخصی ‌ سازی و همچنین واکنش ‌ ها و احساسات مشتریان می ‌ شود.

در چند سال گذشته، بازاریابان در استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مردد بودند، اما امروزه، تقریبا هر کسب ‌ وکاری، چه یک فروشگاه کوچک یا یک شرکت بزرگ، به استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند بازاریابی خود فکر کرده و هم ‌ اکنون شاهد این استفاده در شرکت ‌ هایی مانند آمازون هستیم که در زمینه نمایش اقلام مرتبط به خریداران براساس خدمات، بازدیدها و خریدهای قبلی و تکرارپذیرتر شدن خدمات ‌ دهی به مشتریان از این فناوری استفاده می ‌ کند.

بازاریابی دیجیتال با شناسایی مشتریان بالقوه از طریق مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) شروع شده و به یک استراتژی تجاری اشاره دارد که رویکرد مشتری ‌ محوری را تشکیل داده و شامل جمع ‌ آوری حداکثری داده ‌ های مشتری و فیلتر کردن اطلاعات مهم او می ‌ شود. با استفاده از هوش مصنوعی ترکیب یافته با CRM ، مجموعه اطلاعات کاربر از منابع گوناگون ورودی همچون وب ‌ سایت، تبلیغات و رسانه ‌ های اجتماعی و... افزایش یافته و کسب ‌ وکارها با استفاده از این اطلاعات می ‌ توانند در زمان مناسب، مخاطب مناسب را برای ارائه محصولات خود داشته باشند.

با داده ‌ های جمع ‌ آوری ‌ شده، بازاریابان می ‌ توانند به ‌ راحتی نیازهای مشتریان بالقوه را تجزیه ‌ وتحلیل کرده، راه ‌ حل مناسب برای آنها ارائه داده و تجربه خرید را بهبود بخشند.

در کنار این موارد، وقتی فناوری هوش مصنوعی با فناوری ‌ های دیگر مانند VR و AR ترکیب می ‌ شود، تجربه ارزشمندتری خلق خواهد شد. به ‌ طور مثال، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی به ‌ راحتی می ‌ توانند در صنعت املاک و مستغلات، یاریگر مناسبی برای نمایندگان فروش باشند و این مهم را به ‌ ویژه در زمان پاندمی کرونا به ‌ خوبی توانستیم لمس کنیم.

استفاده از ربات های چت هوش مصنوعی

با پیشرفت در پردازش زبان طبیعی و تجزیه ‌ وتحلیل معنایی، فناوری تبدیل صدا بهبود چشمگیری را در خدمات مشتری نشان داده است؛ چت ربات ‌ های هوش مصنوعی به کسب ‌ وکارها این امکان را می ‌ دهند که پشتیبانی از چندین مشتری در یک زمان و به صورت ۲۴ ساعته انجام شود. علاوه بر این، مشتریان می ‌ توانند به زبان ‌ های دلخواه خود تعامل داشته باشند و این گام بزرگی برای ساده ‌ سازی فرآیندها و افزایش دامنه کاربران است.

بازاریابی ایمیلی

هوش مصنوعی برندها را قادر می ‌ سازد کمپین ‌ های بازاریابی ایمیلی شخصی ‌ سازی شده را براساس تعاملات کاربر خود داشته باشند. همان ‌ طور که قبلا گفته شد، با استفاده از هوش مصنوعی، تیم بازاریابی می ‌ تواند رفتار مشتریان را درک کرده و ایمیل ‌ هایی را ارسال کند که توجه آنها را جلب کند؛ بنابراین، مشتریان می ‌ توانند ایمیل ‌ های مرتبط موضوعاتی که به آن علاقه ‌ مند هستند را دریافت کرده و به صورت هدفمند به آن هدایت و جذب شوند و نتیجه کمپین نیز بهینه و مطلوب خواهد شد.

تبلیغات دیجیتال

در تبلیغات دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی می ‌ توان از داده ‌ هایی مانند مشخصات جمعیتی (سن، جنسیت و...) و علایق شخصی برای نمایش تبلیغات مرتبط بهره گرفت؛ بر این اساس، عملکرد کمپین ‌ های تبلیغاتی دیجیتال بهبود یافته و بازاریابان قدرت تشخیص روندها و پیش ‌ بینی را پیدا خواهند کرد که این مهم به تصمیم ‌ گیری استراتژیک درباره مخاطبان هدف و بهینه ‌ سازی بودجه اختصاص داده شده به کمپین ‌ های تبلیغاتی پولی کمک می ‌ کند.

محتوای بازاریابی

امروزه بازاریابی محتوا در حوزه دیجیتال ‌ مارکتینگ، اهمیت زیادی دارد و به لطف هوش مصنوعی می ‌ توانید دریابید کدام محتوا برای مخاطبان شما مؤثرتر و مرتبط ‌ تر و براساس رفتار مخاطبان هدف شماست؛ بنابراین می ‌ توانید از بازاریابی محتوایی برای ایجاد و اشتراک ‌ گذاری محتوای مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*