جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 15264
تاریخ انتشار: 1401/02/07 03:14
بررسی نرخ کالاهای اساسی در پایان فروردین

برنج به کیلویی ۸۴ هزار تومان رسید

بررسی نرخ کالاهای اساسی در پایان فروردین نسبت به اسفند سال قبل نشان می‌دهد گوجه‌فرنگی با ۲۳ درصد و خرما، قند و شکر هر کدام با ۱۲ درصد افزایش نرخ در صدر افزایش نرخ قرار دارند و بیشترین کاهش نرخ نیز مربوط به موز بوده است.

 براساس گزارش کارگروه رصد و پایش نرخ اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به ۳۰ فروردین که ازسوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان منتشر شده، نرخ مرغ گرم، گوسفند زنده، انواع لبنیات، انواع روغن خوراکی، برنج وارداتی، سیب زرد و قرمز، رب گوجه فرنگی، سیمان خاکستری پاکتی، انواع تایر سواری، پودر شوینده و دستمال کاغذی تقریبا نسبت به ماه قبل از آن تغییری نکرده است.


کاغذ ۸ درصد گران شد
در این ماه نرخ گوشت گوسفندی و گوساله، گوساله زنده، شکر بسته‌بندی، انواع چای، برنج ایرانی، ماکارونی، حبوبات، پیاز، گچ سفید، مقاطع فولادی، روغن موتور و کاغذ یک تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.
بر این اساس میانگین کشوری نرخ هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله با ۴ و ۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به حدود ۱۵۳ و ۱۶۱ هزار تومان و هر کیلو گوساله زنده با ۳ درصد افزایش به ۶۱ هزار تومان رسیده است.


میانگین نرخ برنج ایرانی
همچنین نرخ هر کیلو چای با ۲ درصد افزایش به حدود ۱۳۹ هزار تومان رسیده است. نرخ هر کیلو برنج ایرانی طارم و هاشمی با حدود ۲ درصد افزایش نسبت به اسفند سال قبل به ۸۴ هزار تومان رسیده است. در مدت یادشده ماکارونی ۵۰۰ گرمی نیز ۶ درصد گران شده و در فروردین امسال به نرخ ۹۴۰۰ تومان فروخته شده است.
در بین انواع حبوبات نیز در فروردین امسال، نرخ هر کیلو نخود با ۵ درصد، عدس با ۳ درصد و لوبیا چیتی و لپه هر کدام با ۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ترتیب به ۴۷، ۴۸، ۴۹ و ۴۷ هزار تومان رسیده است. نرخ پیاز هم در مدت یادشده ۳ درصد افزایش داشته و به حدود ۹۰۰۰ تومان رسیده است.
همچنین در این مدت گچ سفید ۴ درصد، مقاطع فولادی ۲ درصد، روغن موتور ۲ درصد و کاغذ ۸ درصد گران شده است. در حاشیه این گزارش علت افزایش نرخ کاغذ، افزایش تقاضا در پی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عنوان و همچنین به محدود شدن عرضه روغن موتور و فروش اجباری آن اشاره شده است.


شکر ۲۲ هزار تومان شد
در این میان نرخ شکر فله، قند شکسته، گوجه فرنگی و خرما مضافتی نسبت به ماه قبل، یعنی اسفند سال قبل، بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.
بر این اساس نرخ هر کیلو شکر و قند در فروردین با ۱۲ درصد افزایش به ۲۲ هزار و ۵۰۰ و ۲۵ هزار تومان رسیده است. خرمای مضافتی نیز در ماه مورد نظر ۱۲ درصد افزایش نرخ داشته و نرخ هر کیلو از این محصول در پایان فروردین به ۵۲ هزار تومان رسیده است.
گوجه فرنگی هم که اخیرا وضعیت بازار آن به‌دلیل مشکلات کامیون‌داران خبرساز شده بود، در فروردین صدرنشین افزایش نرخ بوده، به‌طوری که با ۲۳ درصد افزایش، هر کیلو از این محصول نزدیک ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ خورد.


قیمت کدام اقلام کاهش یافت؟
البته براساس گزارش کارگروه رصد و پایش نرخ اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به ۳۰ فروردین، نرخ تخم‌مرغ، موز، پرتقال تامسون، سیب‌زمینی و آب معدنی یک تا ۱۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.
بیشترین افت نرخ معادل ۷ درصد مربوط به موز بوده که نرخ هر کیلو از آن بیش از ۳۴ هزار تومان رسیده است.
همچنین در فروردین امسال نرخ تخم‌مرغ ۶ درصد، پرتقال تامسون ۵، آب معدنی ۴ و سیب‌زمینی ۳ درصد نسبت به اسفند سال قبل کاهش یافته است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p59ar