-

آمار تولید محصولات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۰

تولید ۳۸۶ هزار و ۲۷۷ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان داخلی از ابتدای امسال تا پایان مرداد حکایت از رشد ۱.۵ درصدی در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته دارد.

در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹، خودروسازان داخلی ۳۸۰ هزار و ۵۲۱ دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

در پنج ماهه امسال بیشترین تعداد تولید خودرو در بخش سواری‌ها بود به طوری که ۳۵۴ هزار و ۵۴۱ دستگاه (۹۱.۸ درصد تولید) از این خودروها تولید شد.

تولید خودروهای سواری در مقایسه با پنج ماهه نخست سال ۹۹ رشد ۲.۳ درصدی داشته است.

پس از آن بیشترین تیراژ تولید در بخش وانت بود. تا پایان مرداد ماه ۲۷ هزار و ۸۰۴ دستگاه وانت توسط خودروسازان داخلی تولید شد، اما مقایسه آن با آمار مدت مشابه سال گذشته حکایت از افت ۱۱.۸ درصدی دارد.

بیشترین رشد تولید در بین خودرو ها در این مدت مربوط به کامیونت، کامیون و کشنده با ۸۳.۱ درصد بود. جمع تولید خودروسازان در این بخش تا پایان مرداد ماه به سه‌هزار و ۲۱۵ دستگاه رسید.

همچنین در بخش مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد ۱۰.۴ درصدی ۳۴۱ دستگاه تولید شد، اما در بخش اتوبوس با افت ۱۳.۳ درصدی در هم‌سنجی با پارسال ۲۷۴ دستگاه تولید شد.

آمار مردادماه

بررسی آمار عملکرد خودروسازان در مرداد ماه امسال نیز رشد ۴.۹ درصدی در مقایسه با مرداد ۹۹ نشان می‌دهد.

در مرداد ۱۴۰۰ خودروسازان داخلی موفق به تولید ۶۳ هزار و ۲۵۱ دستگاه انواع خودرو شدند که شامل ۵۷ هزار و ۸۷۴ دستگاه سواری، چهار هزار و ۶۰۹ دستگاه وانت، ۶۲۵ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده، ۶۷ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، ۴۷ دستگاه اتوبوس و ۲۹ دستگاه ون بود.

ایران‌خودرو و سایپا

در پنج ماهه نخست امسال، ایران‌خودرو و سایپا در مجموع با تولید ۳۶۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو، سهم ۹۳.۶ درصدی از کل تولیدات خودروسازان کشور داشتند.

در این مدت، ایران خودرو با ۱۸۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه تولید عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرد و پس ا آن سایپا با تولید ۱۷۳ هزار و ۳۱۱ دستگاه خودرو در مکان دوم قرار گرفت.

تا پایان مردادماه امسال، تولیدات ایران‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۱.۸ درصدی ثبت کرد، اما تولیدات سایپا با رشد سه درصدی همراه شد.

در مرداد ماه امسال نیز ایران‌خودرو با تولید ۳۱ هزار و ۲۴۶ دستگاه خودرو افت ۱.۵ درصدی و سایپا با تولید ۲۷ هزار و ۸۹۱ دستگاه خودرو رشد ۱۲.۲ درصدی در مقایسه با مرداد ماه ۹۹ ثبت کردند.

پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به صنعت خودرو، زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی این صنعت پیشران عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.

«سیدرضا فاطمی‌امین» بیان‌داشت: عده‌ای می گویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می تواند به افتخار ملی تبدیل شود.

وی افزود: در همین راستا یک برنامه ۲ ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید هم‌زمان به تقویت رقابت، اصلاح ساز و کارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم.

وی ادامه‌داد: برنامه ما تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید ۳۰ درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازار های صادراتی شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین