سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
کد خبر: 103213
تاریخ انتشار: 1402/11/02 07:46
مدیریت محدودیت انرژی، امکانی برای تولید حداکثری

تولید و صادرات فولاد در مسیر صعود

محصولات زنجیره تولید و صادرات فولاد طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. در این بازه زمانی شاهد افزایش ۳ درصدی تولید شمش فولادی و حدود ۲۵‌.‌۰ درصدی انواع محصولات فولادی بودیم. در همین بازه زمانی شاهد رشد صادرات فولاد به بازارهای جهانی نیز بودیم.
تولید و صادرات فولاد در مسیر صعود

محصولات زنجیره تولید و صادرات فولاد طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. در این بازه زمانی شاهد افزایش ۳ درصدی تولید شمش فولادی و حدود ۲۵‌.‌۰ درصدی انواع محصولات فولادی بودیم. در همین بازه زمانی شاهد رشد صادرات فولاد به بازارهای جهانی نیز بودیم. شرکت‌های فولادی از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۵ میلیون و ۶۲۱ هزار تن شمش و ۲ میلیون و ۴۷۷ هزار تن انواع محصولات فولادی صادر کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۷.۶ درصد و حدود یک درصد افزایش نشان می‌دهد. روند رو به رشد تولید فولاد را باید ناشی از افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور و همچنین مدیریت محدودیت‌های انرژی در تابستان امسال دانست. چنانچه محدودیت گاز صنایع فولادی در ماه‌های سرد امسال نیز مدیریت شود، می‌توان به موفقیت عملکردی این زنجیره امید داشت.

روند رو به رشد تولید

شرکت‌های فولادی از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن شمش فولاد و ۱۶ میلیون و ۶۲۶ هزار تن انواع محصولات فولادی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه پارسال، ۲۳ میلیون و ۷۸۶ هزار تن شمش و ۱۶ میلیون و ۵۸۶ هزار تن محصولات فولادی بود. این ارقام حاکی از افزایش ۳ درصدی تولید شمش فولادی و حدود ۲۵ صدم درصدی انواع محصولات فولادی است.همچنین، طی ۹ ماهه امسال، میزان تولید گندله سنگ‌آهن با ۱۰ درصد افزایش به ۴۴ میلیون و ۸۴۳ هزار تن و میزان تولید آهن اسفنجی با ۶.۵ درصد افرایش به ۲۸ میلیون و ۸۸ هزار تن رسید.این ارقام در مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ میلیون و ۸۳۸ هزار تن گندله و ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تن آهن اسفنجی بود.

صادرات فولاد به بیش از ۹ میلیون تن رسید

بر اساس آخرین آماری که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر کرده، صادرات محصولات میانی زنجیره فولاد در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۶ درصد افزایش‌یافته است. بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در ۹ ماهه امسال، ۸ میلیون و ۹۸ هزار تن بوده که با احتساب صادرات یک‌میلیون و ۲۱۴ هزار تن آهن اسفنجی، صادرات آهن و فولاد ایران به بیش از ۹ میلیون تن رسیده است.در ۹ ماهه امسال، صادرات فولاد میانی کشور، ۵ میلیون و ۶۲۱ هزار تن بوده که این رقم افزایش ۷.۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، ۳ میلیون و ۹۵۱ هزار تن و سهم صادرات اسلب، یک‌میلیون و ۶۷۰ هزار تن بوده است. در ۹ ماهه امسال، صادرات اسلب افزایش ۴۶.۶ درصدی را تجربه کرده است و صادرات بیلت و بلوم ۳.۳ درصد کاهش‌یافته است.مجموع صادرات محصولات فولادی کشور در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ برابر ۲ میلیون ۴۷۷ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۴ درصدی را نشان می‌دهد، همچنین واردات کل محصولات در ۷ ماهه نخست سال ۷۹۷ هزار تن بوده است که افزایش ۶۴.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۲ میلیون و ۴۷۷ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در ۹ ماهه امسال، ۰.۸ درصد افزایش‌یافته است. صادرات میلگرد هم در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش‌ یافته و به یک‌میلیون و ۸۳۹ هزار تن رسیده است.صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با افزایش ۴.۴ درصدی به ۳۳۴ هزار تن رسیده که عمده آن ورق گرم بوده است هم‌چنین واردات مقاطع طویل فولادی در ۹ ماه ۱۴۰۲ به ۷۳ هزار تن رسید که کاهش ۳۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.واردات کل مقاطع تخت فولادی در نه ماه ۱۴۰۲ به یک‌میلیون و ۱۶ هزار تن رسید که رشد ۸۳.۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

صادرات آهن اسفنجی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، ۱ میلیون و ۲۱۴ هزار تن بوده که نسبت به مشابه سال قبل، افزایش ۹۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد. صادرات گندله نیز ۷میلیون و ۲۴۴ هزار تن بوده است که رشد ۹۷ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش ۱.۷ درصدی مصرف ظاهری فولاد ایران

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار مصرف ظاهری فولاد در دوره ۹ ماهه نخست امسال را منتشر کرد. مصرف ظاهری فولاد میانی در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۱.۷ درصدی، مصرف ظاهری کل محصولات فولادی افزایش ۳ درصدی و مصرف ظاهری آهن اسفنجی افزایش ۴.۴ درصدی داشته است. بر اساس گزارش آماری انجمن فولاد در ۹ ماهه نخست امسال، مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۱۸ میلیون و ۸۷۴ هزار تن رسید.در بخش فولاد میانی، ۱۱ میلیون و ۳۷۸ هزار تن سهم مصرف ظاهری بیلت و بلوم و ۷ میلیون و ۴۹۶ هزار تن سهم مصرف ظاهری اسلب بوده است. مصرف ظاهری بیلت و بلوم افزایش ۹.۷ درصدی داشته و مصرف ظاهری اسلب هم ۸ درصد کاهش داشته است.در گزارش آماری انجمن فولاد، رشد مصرف ظاهری مقاطع تخت فولادی مثبت ۶.۶ درصد و رشد مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی منفی ۱.۴ درصد اعلام ‌شده است.مصرف ظاهری مقاطع تخت ۷ میلیون و ۳۱۵ هزار تن بوده که ۶ میلیون و ۶۷۲ هزار تن سهم ورق گرم، ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار تن سهم ورق سرد و یک‌میلیون و ۴۳۳ هزار تن سهم ورق پوشش‌دار بوده است. مصرف ظاهری ورق گرم افزایش ۰.۹ درصدی، مصرف ظاهری ورق سرد افزایش ۱۳.۱ درصدی و مصرف ظاهری ورق پوشش‌دار افزاش ۱۸.۴ درصدی داشته است.

در ۹ ماهه امسال، مصرف ظاهری تیرآهن با افزایش ۷.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۰۱ هزار تن رسیده و مصرف ظاهری میلگرد هم با ۲.۹ درصد کاهش به ۶ میلیون و ۱۵۵ هزار تن رسیده است. مصرف ظاهری نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی با افزایش ۱.۹ درصدی همراه بوده است.مصرف ظاهری آهن اسفنجی نیز طبق گزارش انجمن فولاد با افزایش ۴.۴ درصدی به ۲۶ میلیون و ۸۷۴ هزار تن رسیده است.

سخن پایانی

از ابتدای امسال شاهد روند رو به رشد تولید و صادرات فولاد بوده‌ایم. صادرات راهکاری برای تداوم تولید است، بنابراین در سایه تسهیل فروش یک محصول در بازار جهانی، می‌توان به امکان تولید حداکثری آن امید داشت. در واقع با صادرات امکانی برای تولید هرچه بیشتر یک محصول و فروش آن به بازار جهانی فراهم می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mpaoy