دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 19337
تاریخ انتشار: 1401/06/07 23:10
رئیس‌جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه:

ساختارهای فسادزا در دولت باید اصلاح شود

نشست خبری رئیس‌جمهوری با اصحاب رسانه در حالی برگزار شد که مذاکرات برجام، ستیز با فساد و شرایط اقتصادی در کنار نقش ایران در منطقه محورهای اصلی سوالات خبرنگاران را تشکیل می‌داد.

رئیس‌جمهوری در این نشست گفت: برای برداشتن تحریم‌ها ما میز مذاکره را ترک نکردیم. مذاکره برای رفع تحریم‌هاست و آنهایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و به تعهدات‌شان عمل کنند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ساختارهای فسادزا در دولت باید اصلاح شود گفت: باید با کسانی که با رشوه و سایر موارد نظام اداری را با فساد همراه می‌کنند، مقابله شود. حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته هم به‌دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم. در ادامه بخش‌هایی از سخنان ابراهیم رئیسی در نشست با خبرنگاران را می‌خوانید.

رئیس‌جمهوری از تضمین‌های اطمینان‌آور، راستی‌آزمایی عینی و عملی، رفع تحریم‌ها به‌صورت معنادار و پایدار و بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان به‌عنوان مواردی یاد کرد که برای نیل به توافق باید محقق شود.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی تاکید کرد: رویکرد ما عدالت‌محور است و بودجه ما براساس عدالت تنظیم و به آمایش سرزمین هم توجه شده است.

رئیسی تصریح کرد: ستیز با فساد سومین رویکرد ماست. باید با کسانی که با رشوه و سایر موارد نظام اداری را با فساد همراه می‌کنند، مقابله شود. حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته هم به‌دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم.

وی افزود: ساختارهای فسادزا در دولت باید اصلاح شود تا جلوی تولید پرونده‌های متعدد را بگیریم.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت گرفتار حاشیه نشود، گفت: حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور هم از تاکیدات دولت است.

کسری بودجه ام‌المسائل کشور است

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: موضوع کسری بودجه ام‌المسائل کشور است، اما در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم که موضوع کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد و نرخ تورم نیز از حدود ۶۰ درصد شهریور ۱۴۰۰ بود به حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است.

در زمینه تامین کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد. مشکلاتی مانند قطعی برق و گاز نیز رفع شده است. همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای رفع تنش آبی در برخی استان‌ها صورت پذیرفته است.

رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: ساعتی بر من نمی‌گذرد که معیشت مردم برایم مهم نباشد. نشده در کنار سفره‌ای بنشینم و به این فکر نباشم که مسئولیت من در قبال تامین سفره مردم است. آیا دست آنها به سفره می‌رسد یا خیر؟ منتی بر کسی نیست، این جایگاه خدمتگزاری من است.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت بحث بوده که چه کنیم تورم مهار و کاهشی شود و در زمینه نظارت بر قیمت‌ها و کالاها چه باید کرد و همواره این مورد تاکید دولت بوده است. در این زمینه با یارانه‌ای که به مردم داده شد، یعنی همان ۳۰۰ و ۴۰۰ تومان اقدام کردیم. از این مبلغ چیزی برای رفع کسری بودجه دولت نمی‌ماند و این بخشی از رفع مشکلات مردم و برای زدودن فقر مطلق بوده است.

حضور ایران در منطقه امنیت‌ساز است

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شینهوا چین مبنی بر اینکه پیشرفت عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، چه کمکی به توسعه روابط ایران با چین و دیگر کشورها می‌کند، تصریح کرد: حضور ما در شانگهای و همکاری ما با اعضای این سازمان، ایران را به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا مرتبط می‌کند تا ما سهم خودمان را از تجارت در منطقه داشته باشیم. حضور ما در منطقه امنیت‌ساز است، اما همان‌قدر که در تامین امنیت منطقه سهم داریم در اقتصاد منطقه سهم نداریم.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: داشتن فناوری هسته‌ای حق ملت ماست اما بارها تاکید کردیم که سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ما ندارد.

در وعده ساخت مسکن تجدیدنظر نمی‌کنیم

رئیسی درباره امکان بازنگری دولت در برخی وعده‌های خود، اظهار کرد: رفع بیکاری ضرورت کشور و نیاز جدی کشور است، نه یک وعده تبلیغاتی. اگر این اتفاق رخ ندهد و یک میلیون شغل شکل نگیرد ما شاهد افزایش بیکاری

هستیم. رئیس‌جمهوری یادآور شد: این نیاز کشور است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود. وضعیت امروز در مسکن به‌دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است که باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشد. ساخت ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری جزو نیاز کشور است و مصوبه مجلس هم در زمینه قانون مسکن است.

مذاکره برای رفع تحریم‌هاست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه شما درباره فعالیت در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها وعده دادید، با این نرخ تورم بالا در ایران باور دارید خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر بوده و آیا به دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها باور دارید؟ اظهار کرد: خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و قرارگاهی برای آن تشکیل دادیم. سطح تعامل ما با کشورهای منطقه تا ۵ برابر افزایش یافته و صادرات نفت ما امروز در وضعیتی است که احساس می‌کنیم باید آنچه در توان داریم را بگذاریم و صادرات را چه در بخش نفتی و چه غیرنفتی ادامه می‌دهیم.

رئیسی گفت: برای برداشتن تحریم‌ها ما میز مذاکره را ترک نکردیم. مذاکره برای رفع تحریم‌هاست و آنهایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و به تعهدات‌شان عمل کنند. ما تاکیدمان در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مذاکرات هم در همین چارچوب با محوریت رفع تحریم‌ها انجام می‌شود. ما بر راستی‌آزمایی اطمینان‌بخش و تضمین‌های اعتمادآفرین در مذاکرات تاکید کردیم.

همچنین تاکید داریم مسائل پادمانی حتما حل و فصل شود و این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد. توافق باید با حل و فصل مسائل پادمانی و نکاتی که ایران به‌عنوان راهبرد دنبال می‌کند، همراه باشد. ما از تحقق منافع ملت ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8jyb