جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 102782
تاریخ انتشار: 1402/10/25 13:35

خودروسازان چه نقشی در ناترازی بنزین دارند؟

مصرف بنزین در خودروهای داخلی از مقدار مصرفی استاندارد جهانی بسیار بالاتر است و این موضوع عامل مهمی در ناترازی بنزین است. خودروهای داخلی باید در هر 100 کیلومتر 4 لیتر مصرف بنزین داشته باشند، درحالیکه 10 تا 12 لیتر مصرف بنزین دارند.ناترازی بنزین در ایران از هر دو جنبۀ تولید و مصرف قابل بررسی است و دولت برای رسیدن به مطلوب باید از طرفی تولید را افزایش دهد و از طرف دیگر، اقدامات جدی برای مصرف بهینه انجام دهد.
خودروسازان چه نقشی در ناترازی بنزین دارند؟

 بنزین، یکی از موضوعات مهمی است که هر ساله به طور خاص در ماه‌های پایانی سال هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت تولید و عرضه زیر ذره‌بین می‌رود. از سوی دیگر، به دلیل اثر بالایی که این ماده در اقتصاد ایران دارد، هرگونه تغییر قیمت آن کل بازار را متأثر می‌کند.

طبق گزارش‌ها و آمار موجود، به طور میانگین روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود که این عدد شامل همۀ انواع مصرف در بخش شخصی و صنعتی است که از این حجم، سهم خودروهای سواری ۹۴ میلیون لیتر است. این سهم بالای ۸۰ درصد، به خوبی نشان می‌دهد همچنان ضعف‌های بزرگ در صنعت خودروسازی در بخش مصرف بهینه سوخت به قوت خود پابرجاست و هیچ اقدام جدی در این حوزه صورت نگرفته است.

از طرف دیگر، مصرف سرانه بنزین در ایران حدود ۰.۹۵ لیتر در روز است که طبق گزارش‌های جهانی، این آمار نسبت به میانگین جهانی دو برابر است. درحالی که خودروهای داخلی باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، درحال حاضر، ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند.

طبق گزارش سازمان استاندارد، تعداد ۵۳ مدل خودروی تولیدی شامل خودروهای ایرانی و مونتاژ در گرید C، D، E، F و G درجه‌بندی شده‌اند. بر اساس این آمارها، از ۵۳ مدل خودروی ارزیابی شده، ۳۳ مدل خودرو معادل ۶۲ درصد از خودروهای ارزیابی‌شده در گرید G یعنی بدمصرف‌ترین‌ها قرار گرفته است.

با کمی واکاوی می‌توان دریافت که ناترازی بنزین در ایران از هر دو جنبۀ تولید و مصرف قابل بررسی است و دولت برای رسیدن به مطلوب باید از طرفی تولید را افزایش دهد و از طرف دیگر، اقدامات جدی برای مصرف بهینه انجام دهد.

یکی از این اقدامات جدی، فرهنگ‌سازی است که البته در این بخش قطعاً اعمال قانون‌های سفت و سخت و برخورد با متخلفان خرد و کلان یک اصل است. موضوع بعد مبارزه با قاچاق بنزین است که این موضوع نیز خود انواع و سطوح مختلف و به تبع آن راه‌کارهای متناسب دارد. اقدام دیگر اما مجاب کردن خودروساز به رعایت استانداردهای لازم است.

خودروهای تولیدشده در ایران به معنای واقعی کلمه، پرمصرف هستند و با هر متر و معیار و شاخصی، این خودروها سهم بالایی در مصرف بالای بنزین در ایران دارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jwllz