شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 3682
تاریخ انتشار: 1400/07/26 12:45
مدیرعامل سایت نمایشگاهی قزوین در گفت‌وگو با صمت مطرح کرد

شرط رونق مجدد صنعت نمایشگاهی در پساکرونا

پس از گذشت حدود دو سال از شیوع ویروس کرونا و با آغاز شدن واکسیناسیون عمومی، بسیاری از فعالیت‌های صنعتی مانند گذشته در حال انجام است و اقتصاد و صنعت کشور آرام‌آرام در حال بازگشت به ریل خود است.

در این میان، مجوز برگزاری فعالیت‌های نمایشگاهی کشور نیز صادرشده و سایت‌های نمایشگاهی به‌شرط برگزاری رویدادهای تخصصی و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند اقدام به برگزاری رویدادها کنند. با توجه به این موضوع هنوز هستند سایت‌هایی که فعالیت خود را بنا به‌دلایل گوناگون آغاز نکرده‌اند که سایت نمایشگاهی قزوین یکی از آنهاست. صمت در همین زمینه، گفت‌وگویی را با علی‌اصغر حاجی‌محمدی، عضو انجمن برگزارکنندگان و مدیرعامل این سایت ترتیب داده است. به‌گفته این فعال نمایشگاهی، در حال‌حاضر بیش از ۶۰ درصد از جمعیت استان قزوین واکسینه شده‌اند و همین موضوع نویدبخش روزهای خوب و پرفروغ برای صنعت نمایشگاهی کشور است.

برنامه‌های سایت نمایشگاهی قزوین در نیمه دوم سال

حاجی‌محمدی با تشریح برنامه‌های سایت نمایشگاهی قزوین در ۶ ماهه دوم سال گفت: سایت نمایشگاهی قزوین تا اطلاع ثانوی به‌منظور واکسیناسیون عمومی مردم در اختیار ستاد مقابله با کرونا قرارگرفته است. آن‌طور که به نظر می‌رسد و از شنیده‌ها پیداست، واکسیناسیون عمومی در استان قزوین حدود دو ماه دیگر ادامه‌دار خواهد داشت. ما برای بعد از اتمام فرآیند واکسیناسیون برنامه‌ریزی کرده‌ایم و برگزاری رویدادهای تخصصی صنعت ساختمان، کشاورزی و چند عنوان نمایشگاه دیگر را تا پایان سال در برنامه داریم.

چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی کشور

وی در ادامه در تشریح چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی کشور با اشاره به‌سرعت گرفتن واکسیناسیون و شیوع ویروس کرونا و همچنین صدور مجوز برگزاری رویدادهای تخصصی در کشور، اظهارکرد: در حال‌حاضر بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان قزوین واکسینه شده‌اند و همین موضوع نویدبخش روزهای خوب و پرفروغی برای صنعت نمایشگاهی کشور است. اگر واکسیناسیون کامل شود و به سطح ایمنی موردنظر ستاد مقابله با کرونا برسیم می‌توانیم افق‌های روشنی را پیش‌روی صنعت نمایشگاهی مشاهده کنیم.

باید منتظر بمانیم

عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی در ادامه گفت: نباید فراموش کنیم که به‌طور قطع وضعیت صنعت نمایشگاهی در کوتاه‌مدت مانند شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا نخواهد شد و باید با گذر زمان به وضعیتی پایدار در این صنعت برسیم. ما در سال ۹۸ افزون‌بر ۵۰ عنوان نمایشگاهی برگزار کردیم اما در کمال تأسف در سال ۹۹ موفق شدیم فقط ۳ مورد رویداد برگزار کنیم. همین موضوع نشان می‌دهد چه ضرر و زیان شدیدی گریبانگیر سایت نمایشگاهی قزوین شده؛ بنابراین پس از مدیریت شیوع ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی باید منتظر بمانیم تا به مرور زمان وضعیت صنعت نمایشگاهی به روند سابق بازگردد. حاجی‌محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جایگزینی رویدادهای مجازی به جای نمایشگاه‌های مجازی اشاره کرد و گفت: به عقیده من برگزاری رویدادها در بستر فضای مجازی نیز موضوعی است که به مرور زمان جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. امروزه بسیاری از روزمرگی‌های مردم مانند خرید کالاهای موردنیاز خانه نیز در بستر اینترنت انجام می‌شود و مورداستقبال نیز قرارگرفته است. اما برگزاری رویدادهای مجازی در صنعت نمایشگاهی زمان‌بر خواهد بود.

استفاده از ظرفیت بی‌نظیر اکسپو ۲۰۲۰

مدیرعامل سایت نمایشگاهی قزوین در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ در شهر دوبی اشاره کرد و گفت: این رویداد جهانی برای نخستین‌بار در منطقه خاورمیانه و در نزدیکی کشور ما برگزار می‌شود. این نزدیکی مسافت می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی برای کشور ما از نظر جذب گردشگر، جذب سرمایه و افزایش تجارت خارجی کشور داشته باشد؛ بنابراین نباید از این ظرفیت بزرگ که ایجادشده، غافل بود. فعالان نمایشگاهی، مسئولان و سیاست‌گذاران کشور باید از این فرصت کم‌نظیر نهایت بهره و استفاده را ببرند.

حاجی‌محمدی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهارکرد: در حال‌حاضر که مجوزهای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صادرشده، فعالان این حوزه باید بیش از پیش به برگزاری رویدادهای نمایشگاهی اهتمام داشته باشند تا به‌اصطلاح چرخ‌دنده‌های فعالیت‌های نمایشگاهی فعال شوند و این صنعت بزرگ که ویترین اقتصاد کشور به‌شمار می‌رود، دوباره با رونق روبه‌رو شود.

مشارکت‌کنندگان و سایت‌های نمایشگاهی نیز باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا بعد از وقفه یک‌سال و نیمه در برگزاری رویدادها فاصله‌ای که میان تولیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان به وجود آمده، از بین برود و صنعت نمایشگاهی دوباره با رونق به فعالیت خود ادامه دهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jpjl4