-

نقش مواداولیه در بهبود کیفیت محصولات

علم و دانش در جهان به‌سرعت برق در حال پیشرفت و توسعه است. شتاب تغییر و تحولات علمی بسیار بالا بوده از این‌رو شاهد تنوع تولیدات صنعتی و رقابت شدید در بازار جهانی هستیم.

در جای‌جای این جهان پهناور در هر ثانیه هزاران اختراع در نتیجه تحقیقات گروه‌های متخصص ثبت می‌شود. اختراعات و دستاوردها، پویایی دنیای امروزی را نشان می‌دهد. تمایل افراد به رقابت و در نهایت رقابت بین کشورهای صاحب علم و فناوری در این پویایی مشهود است.

در تولید ثروت هر کشوری تحقیق‌وتوسعه هر حوزه‌ای امر بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل، سالانه هزینه‌های میلیاردی در بخش‌های توسعه‌ای و پژوهشی به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه اختصاص می‌یابد.

در بین کشورهای توسعه‌یافته هر کسی در جایگاه و تخصص موردنیاز به‌کار گرفته شده و به‌عنوان یک امر پذیرفته شده است؛ بنابراین، تولید ثروت بیشتر برای کشور و توسعه پایدار سیستم در گرو استفاده از نخبگان و متخصصان هر حوزه در مشاغل موردنیاز است.

درحال‌حاضر، میزان توجه به علم و فناوری در کشور ما بسیار کمرنگ است. از عمده دلایل این امر می‌توان به سوءمدیریت افراد در سطح کلان، عدم‌تصمیم‌گیری‌های مناسب در حوزه انرژی، عدم‌رقابتی بودن محصولات تولیدشده و در نهایت عدم‌توجه مصرف‌کننده به کیفیت محصول تولید شده اشاره کرد.

براساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) حدود ۳۶ درصد فارغ‌التحصیلان مدرک مهندسی دریافت کرده‌اند که این تعداد فارغ‌التحصیل رشته مهندسی همتراز کشور امریکاست. تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی دو صورت مثبت و منفی خواهد داشت.

براساس آمارها و تحقیقات منتشرشده تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی حاکی از قدرت آموزش سیستم کشور بوده و در صورتی که نیروی کار دارای دانش فنی اگر استعداد آن کشف و در مشاغل متناسب به‌کار گرفته شود با سرعت تولید ثروت و اشتغال می‌کند. در غیر این صورت، عدم‌اشتغال این نفرات می‌تواند سبب مهاجرت افراد نخبه و کارآمد کشور شود.

یکی از حوزه‌های بسیار مهم در توسعه هر کشور، توجه به زنجیره تولید فلزات اساسی و تبدیل آنها به موادی با ارزش‌افزوده بالا برای صنایع داخل و صادرات است. کشور ما ایران که جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه ذخایر معادن مس، آهن و روی به‌شمار می‌رود، به‌دلیل عدم‌ثبات اقتصادی ناشی از فشارهای بین‌المللی نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد. با بکارگیری درست از سیستم‌های حاصل دانش فنی افراد متخصص در اکتشاف، استخراج و فرآوری می‌توان به ارزش‌افزوده بالاتری دست یافت که علاوه‌بر کمک به تولید داخل، ارزآوری خوبی برای کشور خواهد داشت.

در تولید مس کاتدی یا حتی بیلت آلومینیوم از ضایعات آلومینیوم، بکارگیری درست دانش فنی می‌تواند سبب رشد سیستم، کاهش هزینه‌های تولید و حامل‌های انرژی و در نهایت سبب افزایش سود حاصل به ترتیب به میزان ۵۰ و ۳۰ درصد از نرخ فروش محصولات شود، زیرا یکی از گلایه تولیدکنندگان داخل برای ارتقای کیفیت و توسعه در محصولات‌شان، به این اشاره می‌کنند که باید نخست مواد اولیه ارتقای کیفیت داشته باشد تا در نهایت در محصول پایانی شاهد فناوری و کیفیت بود.

وجود گنجینه‌ای عظیم منابع خدادادی، حامل‌های انرژی ارزان و نیروی کار متخصص می‌تواند آرزوی هر کشوری باشد که با مدیریت مناسب و بجا به سرانجام بسیار مطلوبی برسد.

هر کشوری ساختنی است و بهای ساخت هر کشوری بخشش، اعتماد به جوانان، استفاده از افراد متخصص در آن حوزه، حذف بروکراسی‌های دست‌وپاگیر و بکارگیری افراد توانمند در مدیریت سرمایه‌های مادی و معنوی است.

همدلی در تولید ارزش‌افزوده از دانشگاه و صنعت شروع شده و تمامی نهادهای غیر را نیز در بر خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین