پارکینگ خودروسازان تا شهریور خالی میشود
نشست مشترک سید رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست مشترک گفت: سال گذشته ۱۷۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان باقی مانده بود که در خرداد به ۲۲ هزار دستگاه کاهش یافت و تا شهریور صفر میشود.
فاطمیامین با تقدیر از تلاش سازمان ملی استاندارد ایران برای ارتقای سطح کیفی خودروها، گفت: این مهم یکی از وظایف محوله به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
صمتوزیر صمت با اشاره به چالشهای انباشته شده در زنجیره صنعت خودرو، به نقشه راه تحول این وزارت اشاره کرد و افزود: این نقشه راه در 3 مرحله تعریف شده که مرحله اول آن از آذر ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان ۱۴۰۱ تعیین شده و برگرفته از 4 مرحله، ثبات در تولید، اصلاح ساختار مالی و مدیریتی، ورود محصول جدید و برنامهریزیهای کیفی است.
وی با اشاره به خروج خودروهای تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید، اظهار کرد: خودروسازان موظفند در اجرای تکالیف قانونی خود که رضایت مشتریان را بهدنبال دارد از هیچ کوششی دریغ نداشته باشند.
فاطمیامین با بیان اینکه افزایش کیفیت بهتدریج رخ میدهد، گفت: تا پایان امسال تغییرات کیفی خودرو برای مردم قابل محسوس خواهد شد.
وی با اشاره به خودروهایی که بهدلیل کمبود قطعه در پارکینگ خودروسازان باقی ماندهاند، بیان کرد: این آمار از ۱۷۰ هزار دستگاه در سال قبل به ۲۲ هزار دستگاه در خرداد امسال کاهش پیدا کرد و تا شهریور امسال به صفر میرسد.
تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید خارج شدند
مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این نشست با تاکید جدی بر کیفیت و کسب رضایت مشتریان بهعنوان اصل مهم و همچنین رفع عیوب پرتکرار از خروج خودروهای تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید خبر داد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این جلسه که بهمنظور رفع ابهامات و مشکلات موجود در اجرای استاندارد خودرو برگزار شد، گفت: مردم نگران نباشند؛ سازمان ملی استاندارد ایران تمهیدات لازم را برای اجرای تعهدات خودروسازان فراهم میکند.
اسلامپناه با تاکید بر اینکه کیفیت در زنجیره تولید خودرو باید رعایت شود، بیان کرد: باتوجه به وجود چند هزار قطعه در تولید خودرو، ایراد موجود در یک قطعه باعث نقص در تولید نهایی خواهد شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه بیکیفیتی قطعه باعث بروز عیوب پرتکرار میشود، افزود: خودروسازان برای اطمینان از کیفیت نهایی باید قطعات خودرو را از تولیدکنندگانی تامین کنند که موردتایید سازمان ملی استاندارد ایران باشد.
اسلامپناه با اشاره به هدف صادراتی وزارت صمت گفت: سختگیریهای عقلایی و علمی استاندارد برای تولید داخلی تمرینی برای ارتقای کیفیت خودرو بهعنوان الزامات صادراتی خواهد بود.
دبیر شورایعالی استاندارد در پاسخ به درخواست وزارت صمت برای افزایش مدت گواهی تطابق تولید از یک ماه به 3 ماه تصریح کرد: در صورتی که تولیدکنندگان گزارشها و الزامات کیفی و منبع تامینکنندگان را بهصورت کامل به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال کنند و متعهد به اظهارات خود باشند، این موضوع قابلاجرا خواهد بود.
وی، ورود جدی سازمان استاندارد به صنعت خودروسازی را بهواسطه فرامین رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) درباره کیفیت خودرو و فرمان هشتمادهای ریاستجمهوری عنوان کرد و گفت: این دستورات شرایط را بهنحوی رقم میزند که تصمیمات جدیتر و سریعتر داشته باشیم.
در این نشست مقرر شد خودروهایی که نتوانستند مجوز استاندارد را برای شمارهگذاری دریافت کنند، با شرایطی قابلاجرا در قالب پیوست قانونی تعیینتکلیف شوند.