چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 15110
تاریخ انتشار: 1401/02/06 02:02

برنامه تولید ۷۵ هزار «تارا» در ۱۴۰۱

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به اهمیت رسانه‌ها به‌عنوان یار دوازدهم ایران‌خودرو، بر ضرورت پیوند صنعت و رسانه برای اطلاع‌رسانی شفاف و بیان واقعیت‌های موجود به جامعه و مخاطبان و ارائه تحلیل کارشناسی دقیق، تاکید کرد و گفت: نگاه و تحلیل رسانه‌ها نسبت به خودروسازان باید مبتنی بر آمار، مشاهدات و اطلاعات واقعی برای دوری از حواشی باشد تا اتفاقات خوبی برای مردم رقم بزنیم. باید اخبار امیدوارکننده‌ای به جامعه بدهیم و به‌دنبال ارائه انتقاد سازنده برای بهبود شرایط باشیم.

کاهش خودروهای دارای کسری قطعه
مهدی خطیبی با اشاره به فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهوری و راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهبود و ارتقای صنعت خودرو کشور و تولید ملی، به الزامات و ضروریات تحقق آن و برنامه‌ها و اقدامات ایران‌خودرو در راستای تحقق این فرامین اشاره کرد و گفت: این خودروساز با انجام اقدامات متعددی در حال عملیاتی کردن این فرامین است. اولویت اصلی در این‌باره نیز کاهش خودروهای کف پارکینگ است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در ادامه به دستاوردهای حاصل‌شده در زمینه کاهش خودروهای کف اشاره و اظهار کرد: در بهمن سال گذشته، با انبوهی از خودروهای ناقص در پارکینگ‌های این خودروساز مواجه بودیم که با تمرکز بر تکمیل این خودروها توانستیم بخش قابل‌توجهی از آنها را تکمیل و روانه بازار کنیم. از ابتدای اسفند تا نیمه فروردین بیش از ۱۰۰ هزار خودرو عرضه شده است.
وی با بیان اینکه تکمیل خودروها و افزایش عرضه به بازار در ماه‌های اخیر میسر نبود، مگر با همدلی و حضور و تلاش شبانه‌روزی جهادگران خطوط تولید و قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان، گفت: کارگران گروه صنعتی ایران‌خودرو در تعطیلات نوروز نیز در محل کار حاضر شدند و توانستند در فضای همدلی ایجادشده، بخش قابل‌توجهی از خودروهای ناقص را تکمیل و آماده عرضه به مشتریان کنند.
خطیبی با اشاره به اینکه افزایش تیراژ تولید، یکی از فرامین رئیس‌جمهوری بوده، خاطرنشان کرد: گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید ۷۵۰ هزار خودرو سواری و وانت و همچنین خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین را تا انتهای امسال هدف‌گذاری کرده است.


استقرار طرح جامع کیفیت
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: استقرار طرح جامع کیفیت تولید و خدمات، برنامه تحولی در این حوزه بوده که از ابتدای امسال عملیاتی شده و پروژه‌های بهبود متعددی در زنجیره ارزش تولید در حال پیاده‌سازی است. افزایش کیفیت و ایمنی محصولات و افزایش رضایت مشتریان از دستاوردهای این طرح جامع خواهد بود.
وی عرضه محصولات جدید و خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید را نیز از اقدامات ایران‌خودرو برای تحقق فرامین رئیس‌جمهوری دانست و تصریح کرد: در این زمینه علاوه‌بر خروج دو محصول قدیمی سمند و پژو ۴۰۵ از خطوط تولید، عرضه محصولات جدید در دستور کار قرار دارد. تصویب و اجرای پروژه محصول TF۲۱ که برای بازه زمانی ۱۸ ماهه برنامه‌ریزی‌شده، از جمله اقدامات مهم ایران‌خودرو در راستای توسعه محصولات است.
وی افزود: افزایش تیراژ تولید محصولات با کیفیت نیز در دستور کار قرار دارد و بر همین اساس، امسال ۷۵هزار تارا تولید و عرضه خواهد شد.


افزایش تولید خودروهای سودده
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به برنامه‌ریزی این خودروساز برای تولید خودرو اقتصادی و ایجاد شرایط برای سودآوری تولید پس از سال‌ها زیاندهی، تصریح کرد: تولید اقتصادی در ایران‌خودرو با افزایش ظرفیت تولید خودروهای سودده و کاهش و حذف تدریجی تولید خودروهای زیانده، از راهبردهای اصلی در این شرکت است. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به‌زودی ایران‌خودرو پس از سال‌ها زیاندهی به بنگاهی سودآور و اقتصادی تبدیل خواهد شد.
او ادامه داد: گروه صنعتی ایران‌خودرو با وجود تمامی محدودیت‌ها، شرایط بهتری نسبت به بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور دارد و اگر نقد سازنده‌ای نسبت به صنعت خودرو وجود دارد باید به‌طور تخصصی مطرح‌شده و در مسیر بهبود این صنعت کمک‌کننده باشد.
خطیبی از تغییر رویکرد در تولید و حرکت به سمت حذف خودرو کسری‌دار از فرآیند تولید خبر داد و گفت: در ۳ مرحله، تولید خودرو ناقص متوقف خواهد شد. اگر در سال گذشته تولید خودرو ناقص انجام نمی‌شد، علاوه‌بر صرفه‌جویی ۴ هزار میلیارد تومانی در هزینه‌ها، افزایش ۲۵ درصدی کیفیت محصولات رقم می‌خورد و حواشی گوناگون در صنعت خودرو نیز ایجاد نمی‌شد.
 امسال تولید خودروهای ناقص را در ۳ مرحله حذف و به این ترتیب در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهیم کرد. بی‌تردید افزایش کیفیت در تولید نیز خواهیم داشت.


همکاری‌های دو خودروساز
خطیبی اتحاد استراتژیک ایران‌خودرو با سایپا را اقدامی مهم در همکاری‌های مشترک برای تولید اقتصادی دانست و گفت: کمیته مشترکی با حضور مدیران ارشد دو شرکت تشکیل شده که این اتحاد سبب کاهش هزینه تولید خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اقداماتی مانند تجمیع فعالیت‌های لیزینگ را از جمله اقدامات برای بهبود فعالیت‌ها و کاهش هزینه‌ها دانست.
وی تصریح کرد: ما به‌دنبال این هستیم که معوقاتی در پرداخت قطعه‌سازان نداشته باشیم. تعهدات معوق به مشتریان تا پایان اردیبهشت به صفر خواهد رسید.
او افزود: گروه صنعتی ایران‌خودرو با تکیه بر توانمندی بالای نیروی انسانی، روزهای بهتری را برای این صنعت رقم خواهد زد. امیدواریم در آینده در فضای بهتری تنفس کنیم و به اهداف ترسیم شده برسیم.


ایتراک و بهبود کیفی محصولات
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه‌های خودرو مسئولیت تحقیق، توسعه، آنالیز و ریشه‌یابی ایرادات خاص قطعات را بر عهده دارد.
تمامی اقدامات انجام‌شده در گروه صنعتی ایران‌خودرو، در صورت رضایت مشتری معنادار خواهد شد و مجموعه ایتراک به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان نقش ارزنده‌ای در افزایش این رضایت و زمینه‌سازی بهبود کیفی محصولات این خودروساز دارد.


ارتقای استاندارد قطعات
سهراب برفروشان با تاکید بر افزایش همکاری ایران‌خودرو‌ با شرکت‌های دانش‌بنیان در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» افزود: برنامه‌های توسعه‌ای ایتراک، امسال که برای عمل به فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهوری در بند مربوط به ارتقای کیفیت قطعات، انجام خواهد شد، مواردی مانند نگهداری نیروهای متخصص فعلی و ترمیم و جذب نیروهای متخصص جدید، طرح توسعه ایتراک با اولویت‌بندی استفاده از ظرفیت و توان مراکز صنعتی کشور و دانش‌بنیان با رویکرد بیشترین میزان پوشش‌دهی در خدمات و کاهش هزینه از برنامه‌های این شرکت است.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو، ادامه داد: مواردی مانند تعامل بیشتر با مراکز آزمون داخلی، تسهیل و بازنگری در روش‌های نمونه‌برداری از مجموعه‌ها برای ارسال به ایتراک مطابق با استانداردهای مربوطه، اصلاح و ارتقای استاندارد قطعات با هماهنگی ایران‌خودرو در راستای تطبیق نیاز مشتریان و نیز ارتقای نوع خدمات با همکاری مرکز تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو و ساپکو، برای ایجاد امکان تست‌های سطح ماژول و مگاماژول، از سایر برنامه‌های امسال ایران‌خودرو و ایتراک به‌شمار می‌رود.


ایتراک در رده دانش‌بنیان‌ها
در این بازدید، داود جهاندیده، مدیرعامل شرکت ایتراک نیز گزارشی از عملکرد این شرکت در سال‌های پیشین ارائه و به معرفی طرح‌های توسعه‌ای آینده و توانمندی‌های ایتراک در زمینه‌های مختلف آزمایشگاهی اعم از برق، پلیمر، نورسنجی، داینامیک، رنگ، الکترومغناطیس، سوخت‌رسانی و سیالات، شیمی، کالیبراسیون، ماشین‌های الکتریکی، متالورژی، مکانیسم‌های مکانیک، موتور، آکوستیک و CNG پرداخت.
وی با بیان اینکه شرکت ایتراک در رده شرکت‌های دانش‌بنیان کشور قرار دارد، عنوان کرد: این شرکت دارای ۱۸ آزمایشگاه با ظرفیت انجام بیش از هزار و ۲۰۰ ردیف آزمون است و علاوه‌بر ارائه خدمات به مشتریان گروه صنعتی ایران‌خودرو، با مجموعه‌های خارج از این خودروساز نیز همکاری می‌کند.
گفتنی است، تیم معاونت کیفیت ایران‌خودرو از مراکز گوناگون تست، بررسی و کنترل قطعات و مجموعه‌های خودرو و توانمندی‌های شرکت ایتراک در زمینه‌های مختلف آزمایشگاهی بازدید به عمل آورد.


یک اتحاد خودرویی
با تشکیل کمیته ویژه میان دو خودروساز بزرگ کشور، راهبردهای تعیین‌شده برای هم‌افزایی و بهره‌مندی مشترک از ظرفیت‌های موجود وارد مرحله جدیدی شد. اتحاد استراتژیک دو خودروساز برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت خودرو کشور شکل گرفته و در مسیر تامین منافع جامعه و مشتریان ارزیابی می‌شود.
با تشکیل این کمیته با حضور نمایندگان دو خودروساز، در جلساتی که به‌طور مستمر و طبق برنامه و نقشه راه ترسیم‌شده برگزار می‌شود، همکاری مشترک دو خودروساز در سرفصل‌های گوناگون با جدیت پیگیری خواهد شد.
احمد قلعه‌بانی از مدیران باسابقه صنعت خودرو نیز راهبری این کمیته را برعهده دارد که مصوبات آن پس از تایید و تصویب نهایی از سوی مدیران‌عامل دو خودروساز اجرایی می‌شود.
به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های موجود ایران‌خودرو در حوزه قوای محرکه و همچنین استفاده از ظرفیت شرکت «بن‌رو» از زیرمجموعه‌های سایپا از جمله اولویت‌ها و موضوعات مهم موردنظر است.
براساس توافقات انجام‌شده به‌زودی قوای محرکه یکی از محصولات سایپا به موتور و گیربکس‌های با کیفیت ایران‌خودرو مجهز خواهد شد.
بهره‌مندی سایپا از ظرفیت‌های سایت ایران‌خودرو در جمهوری آذربایجان و همچنین همکاری مشترک در سایت‌های تولیدی در کشورهای سوریه و ونزوئلا از دیگر موضوعات مطرح‌شده در نشست‌های مدیران دو خودروساز است.
انتظار می‌رود با به اجرا رسیدن پروژه اتحاد استراتژیک دو خودروساز که پیش از این از سوی کارشناسان و متخصصان صنعت خودرو به‌عنوان اقدامی برای برون‌‌رفت از برخی مشکلات و مسائل صنعت خودرو نام‌برده شده، مشتریان شاهد اقدامات موثر و مفیدی در زمینه کاهش هزینه‌های تولید خودرو و افزایش کیفیت محصولات داخلی باشند.
گفتنی است در روزهای پایانی سال گذشته خبر تفاهم دو خودروساز کشور برای همکاری مشترک، در رسانه‌ها منتشر شد که در مدت زمان کوتاهی پس از اعلام، به مرحله اجرا رسیده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5edz