پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 18782
تاریخ انتشار: 1401/05/12 00:49

صفر تا صد هزینه‌ هیات‌ها

هر سال برای برگزاری آیین مذهبی محرم گردش مالی قابل‌توجهی ایجاد می‌شود.

 باتوجه به شرایط اقتصادی، امسال شاهد افزایش نرخ ملزومات موردنیاز برای برگزاری آیین‌های مرتبط با عزاداری ماه محرم هستیم. در این ماه بازار نذری و برپایی هیات داغ است. گردانندگان هیات‌های مذهبی پس از تشکیل آن در مکانی از پیش تعیین‌شده که ممکن است چادر، تکیه، حسینیه، مهدیه، مسجد، امامزاده، منزل مسکونی شخصی باشد، به عزاداری و سوگواری پرداخته و اقدام به پذیرایی و توزیع نذورات، اطعام و احسان می‌کنند. گسترش‌نیوز، پایگاه خبری موسسه فرهنگی‌مطبوعاتی صمت در گزارشی میدانی هزینه لازم برای برپایی یک هیات مذهبی در سال ۱۴۰۱ را بررسی کرده است.

چادر و داربست هیات

 یکی از ابتدایی‌ترین وسایل در برپایی یک هیات، چادر و داربست است. قیمت چادر برزنتی از متری ۷۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۱۳۰ هزار تومان می‌رسد. هزینه داربست نیز ساعتی تغییر می‌کند. بستگی دارد چه زمانی برای کرایه اقدام کنید. اغلب هیات‌های بزرگ داربست را خریداری و سال‌ها از آن استفاده می‌کنند.

فرش

بعد از برپایی چادر، مهم‌ترین نیاز فرشی است که عزاداران باید روی آن بنشینند. بسیاری از هیات‌ها از فرش‌های دست‌دوم استفاده می‌کنند. با جست‌وجو در بازار محدوده قیمتی فرش‌های دست‌دوم را به دست آوردیم. برای مثال ۴ تخته فرش ۱۲ متری با نرخ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. برخی از هیات‌ها نیز از موکت استفاده می‌کنند که نرخ آن از متری ۱۵ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.

اجاره موتور برق

برخی هیات‌های سیار برای تامین برق تکیه خود از موتور برق استفاده می‌کنند که اجاره روزانه موتور برق از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

علم

عَلَم هیات یکی از مولفه‌های مشترکی است که در هر شهر از آیین آن منطقه بهره می‌گیرد. علم‌ها بنا بر مقدار ورق فولادی که در آنها استفاده می‌شود قیمت‌های مختلفی دارند. هرچند ورق‌های خوب به کار رفته در علم‌ها آلمانی است اما این روزها با برقراری تحریم‌، از ورق‌های چینی استفاده می‌شود. نرخ علم رابطه‌ای مستقیم با تعداد تیغه‌ها و ابزار تزئینی آن دارد. برخی از هیات‌ها از علم‌های دست‌دوم و برخی دیگر نو استفاده می‌کنند. در گفت‌وگوی خبرنگار گسترش‌نیوز با برخی از صاحبان کارگاه‌هایی که علم می‌سازند قیمت‌های زیر به‌دست آمد: نرخ علم ۵ تیغه ۱۵۰ میلیون تومان است و قیمت علم ۹تیغه از ۱۲۰ میلیون شروع می‌شود و تا ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد. نرخ علم ۱۱ تیغه دست دوم نیز در برخی از کارگاه‌ها از ۱۸ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان متغیر است. قیمت علم ۲۱ تیغه که به‌گفته صاحب کارگاه سازنده از بهترین نوع علم‌ها است، حدود ۶۵ میلیون تومان تمام می‌شود. نرخ پرهای مختلفی که روی علم استفاده می‌شود از ۱۲۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. گاهی در ساخت علم از طلا یا برنج استفاده می‌شود که با این موارد نرخ علم سر به فلک می‌کشد. البته برخی علم‌سازان معروف نرخ‌های جداگانه‌ای برای این کار دارند. برای بلند کردن علم از هیکلی استفاده می‌شود که در محدوده قیمتی ۹۸۰ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و مبالغ بالا برای هیکلی‌هایی است که از چرم گاومیش تولید شده‌اند.

پرچم

یکی از لوازمی که برای بهتر دیده شدن فضای هیات به کار می‌رود، پرچم است. پرچم از دیرباز برای نمایش قدرت یا تعیین مرز و قلمروها کاربرد داشت. پرچم در اندازه و مدل‌های مختلفی به فروش می‌رسد. برخی از آنها در سرتاسر دیوارهای هیات کشیده می‌شوند و برخی دیگر تنها گوشه‌ای از دیوار را اشغال می‌کنند. نرخ پرچم از ۴۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۶۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. برخی از کتیبه برای دیوارهای هیات استفاده می‌کنند که نرخ آنها از ۱۰۰ هزار تومان به بالا است. بعضی از هیات‌ها نیز در دسته خود از بیرق استفاده می‌کنند که نرخ آن از ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

سیستم صوتی

داشتن سیستم صوتی خوب و مناسب برای هیات بسیار اهمیت دارد. نرخ میکروفن از یک میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. بازه قیمتی باند هم بین ۴ تا ۳۶ میلیون تومان است. پایه باند نیز برای نگهداری آن لازم است که در محدوده قیمتی ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون به فروش می‌رسد.

طبل

یکی از مواردی که نظر ما را به دسته هیات جلب می‌کند، طبل است. در زمینه استفاده از طبل نظرات مختلفی وجود دارد. نرخ طبل از ۳۸۰ هزار تومان شروع و تا ۵۱ میلیون تومان می‌رسد. البته استفاده از طبل‌های گرانقیمت زیاد مرسوم نیست. نرخ طبل‌های بچگانه از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود. در برخی از فروشگاه‌ها نیز طبل ۱۰۰ استیل قلوه‌ای دست‌دوم را با نرخی از ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ می‌فروشند. برای زدن طبل به توپوز نیاز است که نرخ آن حدود ۳ میلیون تومان است. بند طبل نیز در محدوده قیمتی ۹۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است. قیمت پایه طبل از یک میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان متغیر است. سنج نیز برای دسته از موارد مهم است. نرخ سنج از ۲۹۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

زنجیر و سربند

در دسته‌های زنجیرزنی زنجیر حرف اول را می‌زند؛ هرچند در آداب و رسوم برخی از شهرها زنجیرزنی نیست. نرخ زنجیر نیز از ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۲۱۶ هزار تومان می‌رسد. اگر عزاداران بخواهند سربند روی سر خود ببندند، نرخ سربندهای مختلف در محدوده ۲ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان است. این مورد البته جزو هزینه‌های هیات نیست اما بهتر دیدیم درباره نرخ آن هم صحبت کنیم.

ابزار تعزیه

به بخش پرشور و بسیار احساسی مراسم محرم می‌رسیم؛ تعزیه! سنتی که از قدیم در ایام محرم برگزار می‌شد. نمایشی از واقعه کربلا که بعد از این همه مدت داغ‌ آن در دل‌ها تازه می‌شود. تعزیه‌ها باتوجه به سنت و رسوم هر شهر متفاوت هستند. نمایش تعزیه به ابزارهایی نیاز دارد که از جمله آنها شمشیر است. نرخ شمشیر دسته چوبی ذوالفقار از ۱۸۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۵۰ هزار تومان می‌رسد. برای انجام تعزیه به حدود ۶ شمشیر نیاز است.

مشک آب نیز در این نمایش به کار برده می‌شود که هزینه خرید آن نزدیک ۴۰۰ هزار تومان است. کلاهخود، از دیگر ملزومات این نمایش نرخی در محدوده ۲۵۰ هزار تومان تا ۸ میلیون تومان دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j56zz