شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 18031
تاریخ انتشار: 1401/04/13 00:17
معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد

یزد، الگوی کشت گلخانه‌ای برای کشاورزان کشور

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران، استان یزد را الگوی مناسبی برای تشویق دیگر کشاورزان کشور برای توسعه کشت گلخانه‌ای برشمرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد، علیرضا الماسوندی، معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در سفری یک‌روزه به یزد در نشستی که برای مشارکت، همفکری و همکاری بخش آب، محیط‌زیست و مناقشات و طرح و توسعه و کسری منابع مالی برگزار شد، افزود: ظرفیت‌های این استان در توسعه کشت گلخانه‌ای بسیار مثبت است و می‌تواند الگوی مناسبی در این حوزه باشد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران بااشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از روش‌های نوین و بهینه مصرف آب، گفت: یزد از لحاظ مشارکت اجتماعی، روش‌های مصرف صحیح و بهینه و افزایش بهره‌وری در کشور پیشرو است.

الماسوندی با بیان اینکه ممکن است روش‌های نوین و امروزی بهینه مصرف به‌لحاظ اعتقاد به شرایط سنتی، در باور کشاورزان دیروز نگنجد، اظهار کرد: همان کشاورز اگر متوجه شود که در منطقه مجاور، با مصرف یک‌ششم آب توانسته‌اند تولیدی ۴ تا ۶ برابر داشته باشند، او نیز به این روش ترغیب شده و خواهد دانست که برای تولید و درآمد بیشتر به‌طورحتم نباید آب بیشتری مصرف کرد.

وی اظهار کرد: دولت نیز در این زمینه باید همراه کشاورزان بوده و با وام‌های کم‌بهره یا حتی بلاعوض آنها را یاری کند تا هم بحث مدیریت مصرف و هم امنیت غذایی بیشتر مورداهمیت قرار بگیرد.

تامل در طرح‌ها و مصرف بهینه

الماسوندی بااشاره به اینکه در طرح‌های بهره‌برداری و بهینه مصرف باید تامل بیشتری شود، طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی را نیز بسیار مناسب دانست و با تشکر از مدیران آب یزد که در این زمینه نیز بسیار فعال و پیشرو بوده‌اند، گفت: کشاورز دنبال این نیست که آب را به چه شکل مصرف کند، او دنبال تولید و درآمد بیشتر است، پس وقتی بداند چگونه به این تولید و درآمد برسد و دولت نیز همراهش باشد، به‌طورقطع همراهی خواهد کرد.

این مقام مسئول به در دست اجرا بودن تدوین برنامه‌ای جامع برای مدیریت مصرف آب اشاره کرد و گفت: در این طرح، هم کلان‌ها و هم اجزا با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده و براساس نتایج مدرن، مدل‌ها و الگوهایی که با مناطق سازگار باشند، شبیه‌سازی و تحلیل می‌شود.

وی افزود: در این برنامه جامع، خروجی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و نیازهای اولویت‌دار که موضوع شرب است، دیده می‌شود.

 سیمای کلی آب استان

در ابتدای جلسه، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گزارشی بابت سیمای کلی آب استان ارائه داد و گفت: استان یزد واقع در فلات مرکزی ایران دارای ۱۹محدوده مطالعاتی است که ۱۶محدوده در شرایط ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته و ۳محدوده آزاد آن نیز منابع آب چندانی نداشته یا بسیار شور است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده به دشت حیاتی و مهم یزد ـ اردکان اشاره کرد و گفت: این دشت که عمده سکونتگاه‌ها، تاسیسات و صنایع در آن مستقر است، سالانه با ۱۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن و افت ۵۰ سانتیمتری روبه‌رو است.

همکاری خوب کشاورزان

وی به ارائه اقدامات خوب شرکت و همکاری کشاورزان برای صرفه‌جویی آب کشاورزی باتوجه به شرایط سخت استان یزد پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر با طرح‌های خاموشی چاه‌ها، اصلاح و تعدیل، احیا و تعادل‌بخشی، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز به صرفه‌جویی‌های چشمگیری رسیده‌ایم.

اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی، طرح‌های آبی در دست اجرا، فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف، نیاز آبی استان، کمبود اعتبار و... از دیگر مباحثی بود که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد به آن اشاره

کرد.

مدیران و معاونان شرکت نیز مسائل، مشکلات، انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کرده و معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری و سرپرست حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب‌غربی فلات شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران شنوا و پاسخگوی آنها بود.

در ادامه این سفر، علیرضا الماسوندی از طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای و چند طرح گلخانه‌ای بازدید کرد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxwww