سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 21255
تاریخ انتشار: 1401/10/07 08:36

انرژی‌‌های سبز، نیروی کمکی نجات اقتصاد

محمدرضا محبوب‌فر-کارشناس محیط زیست
انرژی‌‌های سبز، نیروی کمکی نجات اقتصاد

امروزه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور یک ضرورت است و به جای استفاده از منابع طبیعی که غیرقابل تجدید هستند میتوان از انرژیهای تجدیدپذیری همچون خورشید و انرژیهایی که از هیدروژن حاصل میشوند و کشور عربستان در حال استخراج از منابع دریا و اقیانوس است، استفاده کرد. بر خلاف چیزی که تصور میشود مبنی بر اینکه انرژیهای خورشیدی نمیتواند در کشور اقتصادی باشد، اما با توجه به کمبود آب و برق و بحران فزاینده از نظر تولید برق، راهحل برون رفت از چنین مشکلاتی استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر خواهد بود.

بهرهمندی از انرژیهای تجدیدپذیر علاوه بر اینکه صرفهجوییهای اقتصادی برای دولت به همراه دارد میتواند علیه بحران آب و بحرانهای تامین انرژی ازجمله برق نیز مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال مقامات دولتی میتوانند با استناد به اینکه امروزه بسیاری از کسب و کارهای مربوط به محیطزیست مانند کشاورزی و دامداری از بین رفته است، میتوانند تجهیزات نیروگاههای خورشیدی کوچک و متوسط مقیاس را برای کشاورزان و دامداران تهیه کنند تا آنها بتوانند از این تجهیزات به عنوان شغل جایگزین جهت تولید برق استفاده کنند.

با اشاره به این موضوع که کشور با معضل کمبود برق دست و پنجه نرم میکند و روز به روز این موضوع گستردهتر و دامنگیرتر میشود، دولت میتواند این انرژی تولید شده از نیروگاههای خورشیدی توسط کشاورزان و دامداران به عنوان نمونه تولید میشود را خریداری کرده و وارد چرخه مصرف شهری کند. بنابراین برخلاف چیزی که در خصوص غیراقتصادی بودن انرژیهای تجدیدپذیر در کشور گفته و شنیده میشود، باید گفت این نوع انرژیهای پاک و جدید برای کشور صرفه اقتصادی دارد و همچنین قادر است مشکلات ناشی از محیط زیست، کمبود آب و برق را تا حدود بسیار زیادی مرتفع سازد.

به جرات می‌‌توان گفت که انرژیهای تجدیدپذیر میتواند جایگزین مناسبی برای کسب و کارهای از دست رفته در بحرانهای آبی و برقی باشد.

 تامین تجهیزات انرژیهای تجدیدپذیر ازجمله نیروگاههای خورشیدی نیز نسبت به انرژیهایی که در نیروگاههای برقابی کشور تولید میشود، بسیار کمتر ارزیابی شده است.

بنابراین معتقد هستیم که ایران باید بر روی این نوع انرژیهای تجدیدپذیر سرمایهگذاریهای مناسبی انجام دهد. درحالحاضر کشورهایی همچون عربستان و اسرائیل به تکنولوژی تولید انرژیهای تجدیدپذیر دست یافتند، ایران نیز باید در این مسیر گام‌‍‌های موثری را بردارد.

کشورهایی همچون عربستان و رژیم صهیونیستی به قدری در این عرصه موفق ظاهر شدهاند که حتی تکنولوژی انرژی‌‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌‌های این نوع انرژی‌‌ها را نیز به سراسر دنیا صادر میکنند. گفتنی است که امروزه در میان کشورهای خاورمیانه و همسایگی ایران، عربستان در خصوص بهرهبرداری و تولید انرژی‌‌های پاک از منابع تجدیدپذیر حرف اول را میزند.

باتوجه به اینکه قریب به ۴۰ سال است ایران در توهم توسعه به سر میبرد و عملا چیزی در این راستا حاصل نشده است، میتوان به نام منافع اقتصادی از روشهای بسیار موثر برای بهبود محیطزیست استفاده کرد و به یک اقتصاد سبز دست یافت و به عبارت بهتر اقتصاد و سیاست مبتنی بر حفظ محیط زیست، حفظ منابع آب و توسعه پایدار به معنای واقعی باشد.

میتوان با مراجعه به انرژیهای سبز یا انرژیهای تجدیدپذیر به یک اقتصاد سبز مبتنی بر توسعه پایدار برای کشور رقم زد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxrkm