-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

مراحل اجرای وال مش دیوار چگونه است؟

اجرای وال مش دیوار در چند سال اخیر به یکی از بهترین راهکارها برای مهار دیوارهای غیر سازه‌ای ساختمان‌ها تبدیل شده است.

مراحل اجرای وال مش دیوار چگونه است؟

اجرای وال مش دیوار در چند سال اخیر به یکی از بهترین راهکارها برای مهار دیوارهای غیر سازه‌ای ساختمان‌ها تبدیل شده است. از آنجایی که این نوع دیوار در برابرلرزه‌های ناشی از زلزله مقاومت چندان زیادی ندارد از وال مش دیوار به منظور افزایش مقاومت آن استفاده می کنند.

وال مش دیوار چیست؟

وال مش دیوار یا وال پست مش نوعی وال پست است با این تفاوت که برای ساخت آن از متریال هایی نظیر توری فایبرگلاس استفاده می شود. وال مش دیوار جدیدترین نگهدارنده دیوارهای غیر سازه‌ای محسوب می شود. چرا که این نوع وال پست و مزایایی دارد که در وال پست های قدیمی دیده نمی شود.

از جمله مزایای اجرای وال مش دیوار میتوان به جلوگیری کردن از حرکت خارج از صفحه دیوار، افزایش مقاومت و محافظت از بناهای مختلف در برابر عوامل محیطی، مقرون به صرفه بودن و کاهش 40 تا 60 درصدی هزینه‌ها، جایگزینی عالی برای وال پست های میانی، حذف تمام وادارهای قائم، عدم نیاز به هشتی گیرهای تقاطع دیوارها، جلوگیری و کاهش ترک خوردگی‌های دیوار و سازگار با انواع سازه‌های آجری، سیمانی، بلوکی و ... اشاره کرد.

طبیعتا این مزایا سبب شدند روزبروز اجرای وال مش دیوار بیشتر از پیش شود. وال پست مش یا وال مش فایبرگلاس به مانند یک توری عمل می کند و سبب می شود استحکام دیوارها و سازه‌ها به شدت افزایش یابد. توری‌های این وال پست دارای ابعاد، وزن و فواصل متفاوتی هستند. اجرای وال مش دیوار به دو صورت نواری و سراسری است.

وال مش دیوار از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

از جمله بخش‌های تشکیل دهنده وال مش دیوار می توان به توری فایبرگلاس مقاوم در برابر قلیا یا به اصطلاح مش فایبرگلاس AR ، نبشی‌های کنترل کننده که مانع از حرکت خارج از صفحه دیوار می شوند، پلاستر گچی یا سیمانی و ناودانی و همچنین مصالحی که سبب جدا شدن دیوار از قاب ساختمان می شوند نظیر یونیت و پشم سنگ اشاره کرد.

نوار وال مش فایبرگلاس چیست؟

نوار وال مش توری است که در زمان اجرای وال پست دیوار ساختمان بتنی و فولادی مورد استفاده قرار میگیرند. انعطاف پذیری و چسبندگی بالا، مقاومت بالا در برابر محیط های قلیایی و مقاومت کششی خوب از مهمترین ویژگی‌های نوار وال مش است.

پلاستر سیمانی چیست؟

یکی از بهترین متریالی که جهت اجرای مش فایبرگلاس در وال پست مش مورد استفاده قرار می گیرد، پلاستر سیمانی نام دارد. همانطور که از نام این پلاستر مشخص است از جنس سیمان می باشد و مقاومت و دوام بالایی دارد. پلاستر در واقع یک نوع لایه پوششی است که از آن به منظور پوشش سطوح دیوارهای بتنی، آجری و بلوکی استفاده می شود. از این پلاستر هم برای پوشش سطوح داخلی و هم خارجی استفاده می گردد.

پلاستر گچی چیست؟

از دیگر متریال‌هایی که در زمان اجرای وال مش دیوار مورد استفاده قرار می گیرد پلاستر گچی است. این پلاستر ترکیبی از آهک، گچ، سیمان و ماسه است که از چسبندگی عالی و نحوه نصب آسانی برخوردار می باشد. از این متریال به منظور پوشش سطوح داخلی دیوار، سقف و ستون استفاده می شود.

ناودانی یا نبشی منقطع چیست؟

از این نبشی به منظور اتصال دیوار به عضو قائم استفاده می شود. به این صورت که یک نبشی سرد نورد فولادی در دو طرف دیوار قرار گرفته و به عضو قائم سازه‌ای وصل می گردد.

چرا وال مش دیوار بهترین جایگزین وال پست سنتی و فلزی می باشد؟

همانطور که اشاره نمودیم در سال‌های اخیر وال مش دیوار جایگزین وال پست‌های فلزی و سنتی شده است. چرا که از مزایا و قابلیت‌هایی برخوردار است که در وال پست‌های قدیمی وجود ندارد. البته هر دو وال پست یک وظیفه دارند و آن هم وصل کردن تیغه ها و دیوارها به اسکلت ساختمان است تا سبب افزایش استحکام دیوار در برابر نیروی زلزله شود.

با اینکه نقش هر دو وال پست افزایش مقاومت دیوار ساختمان است اما در نحوه اجرا و قابلیت‌ها تفاوت هایی دارند. یکی از مهمترین تفاوت‌های آن هزینه نصب است. به این صورت که هزینه نصب و اجرای وال مش دیوار بسیار کمتر از وال پست های فلزی و سنتی است. چرا که در وال مش دیوار وادارهای عمودی و افقی حذف می شوند و به هشتی گیرها نیازی نیست. همچنین در نصب وال مش از بست‌های فلزی و میلگرد بستر استفاده نمی شود.

این ویژگی ها سبب شدند هزینه نیروهای متخصص در مقایسه با نصب وال پست فلزی بسیار کاهش یابد. از دیگر قابلیت‌های وال مش دیوار عدم استفاده از وادارهای قائم است. همچنین اتصالات این سیستم بسیار آسان‌تر از وال پست فلزی می باشد. به طور کلی اجرا و نصب وال مش دیوار آسان تر و کم هزینه تر از وال پست سنتی است.

علاوه بر این از آنجایی که در سیستم وال مش دیوار از متریال های سبکتر استفاده می شود سبب کاهش وزن سازه می شوند. ولی وال پست‌های سنتی وزن سازه را بیشتر می کنند.

مراحل اجرای وال مش دیوار در ساختمان به صورت گام به گام

  • مرحله اول آماده سازی سطوح دیوار: قبل از اجرای وال مش دیوار باید سطوح دیوار از هرگونه آلودگی، گرد و خاک و .. پاکسازی شود.
  • مرحله دوم اجرای ناودانی یا نبشی منقطع : این نبشی ها باید توسط اتصالات پیچی یا جوشی، چسب اپوکسی دو جزئی یا میخ در قاب سازه نصب شوند. البته در حین نصب نباید ساق های نبشی کاملا با دیوار وصل شوند. این کار مانع از حرکت آزادانه دیوار می شود.
  • مرحله سوم دیوار چینی یا نصب مصالح جداکننده دیوار از قاب سازه : برای دیوارچینی از متریال‌های جداکننده نظیر یونولیت یا پشم سنگ و یا پلی استایرن استفاده می شود. این متریال در باربری جانبی شرکت نمی کنند و سبب جدا شدن دیوارها از ستون و تیرها می شوند.
  • مرحله چهارم اجرای نوار وال مش : توری فایبرگلاس دارای عرض‌های مشخصی هستند و به صورت عمودی نصب می شوند. برای اینکه نصب این نوارها بر روی دیوار راحت تر باشد آنها را موقتا با میخ بر روی دیوار نصب می کنند.
  • مرحله پنجم اجرای پلاستر گچی یا سیمانی : در نهایت این توری ها با استفاده از پلاستر پوشیده می شوند.

قیمت فروش وال مش دیوار چقدر است؟

قیمت فروش وال مش دیوار به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • ⏺ مقدار توری فایبرگلاس مصرفی در هر متر مربع
  • ⏺ ابعاد چشمه و وزن توری فایبرگلاس
  • ⏺ دستمزد تیم اجرایی
  • ⏺ نوع پلاستر مصرفی

در این راستا باید متذکر شویم در حال حاضر شرکت‌های مختلفی مشغول تولید و عرضه این محصول با قیمت و کیفیت‌های مختلف هستند. کارفرمایان و پیمانکاران ساختمانی برای اطلاع از قیمت دقیق وال پست مش فایبرگلاس و راهنمای اجرای وال مش می توانند به وبسایت شرکت‌ مقاوم سازی افزیر به آدرس www.afzir.com مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین