سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 88679
تاریخ انتشار: 1402/04/07 09:08
توسعه شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی و آذربایجان شرقی

شهرک‌های صنعتی به کمک کاهش آلایندگی می‌آیند

شهرک صنعتی، منطقه‌ای است که به منظور توسعه صنعتی و متمرکز شدن تولیدات صنعتی در یک نقطه ایجاد می‌شود.
شهرک‌های صنعتی به کمک کاهش آلایندگی می‌آیند

هدف از ایجاد شهرک صنعتی، توسعه صنعتی کشور در خارج از مناطق شهری است تا تاثیرات منفی بار صنعتی بر ساکنان شهری را به حداقل رسانده، آلایندگی را کم کرده و با دسترسی آسان به مسیر حمل‌ونقل، کمترین بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین به بار آورد. علاوه بر تامین امکانات زیربنایی در شهرک‌های صنعتی؛ این شهرک‌ها مزایای دیگری نیز دارند که هم روند استقرار کارگاه‌ها و تولیدی‌ها در خود را تسهیل می‌کنند و هم عملکرد آنها را در روند اجرایی‌شان به مراتب اصولی‌تر بوده و با اختلالات خیلی کمتری روبه‌رو خواهد شد. براساس آخرین خبرها ایجاد و توسعه ۲ ناحیه و شهرک صنعتی در خراسان رضوی و آذربایجان شرقی تصویب شد.

شرط ایجاد شهرک صنعتی

مطابق ضوابط و مقررات قانونی و مفاد بند ۸ قانون تاسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، مجمع عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی ایران موظف است باتوجه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و با تصویب هیات دولت برای افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی اقدام لازم را انجام دهد. همچنین مجمع عمومی شرکت‌های تابعه (هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) می‌تواند باتوجه به نیاز و ضرورت، نسبت به توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب اقدام کند. همچنین به استناد مفاد قانون حمایت از ایجاد نواحی صنعتی روستایی، مصوبه هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شرط لازم برای تصویب نواحی صنعتی جدید با وسعت زیر ۵۰ هکتار است و در عین حال تصویب نهایی آن مشروط به تایید و اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خواهد بود.

ایجاد یک ناحیه صنعتی در استان خراسان رضوی و توسعه یک شهرک صنعتی در استان آذربایجان شرقی با تصویب هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در دستور کار قرار گرفت. به گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ایجاد یک ناحیه صنعتی جدید در استان خراسان رضوی و توسعه یک شهرک صنعتی در استان آذربایجان شرقی به تصویب مجمع عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید.

 ناحیه صنعتی «گناباد ۲» به وسعت ۴۹.۹ هکتار در استان خراسان رضوی و شهرک صنعتی «عجب‌شیر» به وسعت ۱۵.۷ هکتار در استان آذربایجان شرقی از جمله شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که به‌منظور پاسخ به نیازها و تقاضاهای موجود توسعه می‌یابند. با ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی یادشده، ۶۵ هکتار به مساحت اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده می‌شود تا شرکت‌های استانی تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذاران و به‌تبع آن ایجاد شغل پایدار در سطح کشور اقدام کنند. همچنین با استقرار و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی با برآورد سرمایه‌گذاری اولیه به میزان ۴ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال، امکان ایجاد اشتغال مستقیم برای هزار و ۶۰۰ نفر فراهم می‌شود.در راستای تحقق شاخص مصوب افزایش سطح اراضی صنعتی در اختیار، در طول سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۲۸۰ درصدی نسبت به عملکرد سال ۳۹۹، بیش از ۱۳ هزار هکتار به مجموع سطح اراضی صنعتی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده شده است. واگذاری این اراضی به متقاضیان نیز در چارچوب ضوابط و مقررات انجام خواهد شد.

ویژگی‌ها و مزایای شهرک‌های صنعتی

شهرک صنعتی به منطقه‌ای گفته می‌شود که در فاصله حداقل ۲۰ کیلومتری از شهرها قرار گرفته است و تمامی تمرکز این منطقه بر توسعه تولیدات صنعتی در خارج از شهرها می‌باشد تا تاثیرات آلایندگی محیط‌زیست به حداقل برسد. در سال‌های اخیر شهرک‌های صنعتی فراوانی در اطراف شهرهای بزرگ به وجود آمده است.

این مناطق دارای ویژگی‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری را برای متقاضیان سودمند کرده و با توجیه اقتصادی همراه می‌کند. سرمایه‌گذاران این بخش برای آغاز فعالیت نیاز به دریافت مجوزهای جداگانه از سازمان‌های مختلف ندارند و ملزم به رعایت قوانین شهرداری‌ها برای دریافت مجوزهای ساخت‌وساز و پایانکار نیستند. بنابراین فرآیند ساخت‌وساز و بهره‌برداری با سرعت بیشتری انجام گرفته و امکان آغاز فعالیت با صرف وقت کمتری همراه هواهد بود. مدیریت شهرک‌های صنعتی توسط صاحبان صنایع بوده و امکاناتی نیز برای بهره‌مندی از تسهیلات ویژه مالی برای فعالان شهرک‌های صنعتی درنظر گرفته شده است. تامین زیرساخت‌ها و تاسیسات فنی مورد نیاز بر عهده سازمان شهرک‌های صنعتی ایران بوده و در نهایت سرمایه‌گذاران به دلیل استفاده از خدمات مشترک سازماندهی شده مثل: آب، برق، تلفن، گاز و تصفیه خانه فاضلاب و... با کاهش هزینه‌ها مواجه خواهند بود. مجموع این عوامل می‌تواند نرخ تمام شده کالا را برای تولیدکنندگان حاضر در این نواحی کاهش داده و فعالیت اقتصادی را با سود بیشتری همراه کند.

سخن پایانی

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن شامل ۸۵۸ شهرک و ناحیه صنعتی و ۶ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۹۳ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری می‌شود. این مجموعه تا کنون با انعقاد ۱۰۳ هزار و ۵۰ قرارداد و بهره‌برداری از ۵۰ هزار و ۸۴۲ واحد صنعتی و ۵ هزار و ۶۴۶ واحد کارگاهی تکمیل‌شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۱۵ هزار و ۸۷۰ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4d7vgp