دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 20430
تاریخ انتشار: 1401/08/23 09:30
وزیر نفت در تشریح علت ناترازی گاز تاکید کرد

غفلت از سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته

در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب ناترازی در صنعت گاز وجود داشت و به‌دلیل برخی مسائل پیش آمده، واردات گاز از ترکمنستان صورت نگرفت.

در سال گذشته با افزایش تولید گاز حدود ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد. از آنجا که در فصل سرد سال بهدلیل تامین نیاز بخش خانگی ناچار به کاهش تامین سوخت نیروگاهها و استفاده از سوخت مایع هستیم، در ماههای ابتدای شروع کار دولت ظرفیت مخازن نیروگاهی نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت.

صمتآنطور که جواد اوجی، وزیر نفت در این باره گفته، باید میزان تولید گاز در برنامه ششم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب باشد که امروز ۹۷۰ میلیون مترمکعب آن رقم خورده است.

این امر بهدلیل نبود سرمایهگذاری برای افزایش تولید، توسعه معادن و پالایشگاهها بوده است.

 وی افزود: برای حل این مشکل به سمت استفاده از ظرفیت تامین منابع مالی براساس منابع کشور حرکت و از هلدینگهای بزرگ اقتصادی مثل خلیجفارس و بانکها برای اجرای پروژههای نفتی و گازی و احداث پتروپالایشگاهها و استفاده از سرمایهگذاری خارجی استفاده کردیم.

اوجی با بیان اینکه ۸۰ میلیارد دلار برای سرمایهگذاری و توسعه میادین نیاز است گفت: ما از ظرفیتهای مالی استفاده میکنیم، اما درخواست ما این است که درصدی از سهم صندوق توسعه ملی به ناترازی گاز برای توسعه میادین گازی بالادست میادین مشترک و احداث خطوط ایستگاههای تقویت فشار و بهینهسازی مصرف گاز اختصاص داده شود. امیدواریم ۲۲ میلیارد دلار از طریق منابع داخلی و مشارکت بانکها و هلدینگها جذب کنیم، اما برای مابقی آنها به همکاری مجلس شورای اسلامی نیاز داریم.

وزیر نفت درباره ایجاد تنوع سوخت در نیروگاهها اظهار کرد: ۸۳ درصد مصرف نیروگاهها در ایران گاز و کمتر از ۹ درصد سوخت مایع است، این در حالی است که در دنیا کمتر از ۲۳ درصد از گاز استفاده می‌‌شود؛ از همین رو باید در سبد سوخت تنوع وجود داشته باشد و از انرژیهای تجدیدپذیر استفاده شود تا بتوان بخشی از سوخت را از این طریق تامین کرد.

اوجی درباره بهینهسازی مصرف تصریح کرد: ابزارهای قیمتی و غیرقیمتی برای بهینهسازی مصرف داریم.

سال گذشته نرخ گاز برای مشترکان پرمصرف افزایش پیدا کرد که امسال هم به دولت پیشنهاد دادیم این موضوع در سال آینده لحاظ شود.

یکی از عوامل افزایش مصرف نرخ پایین گاز است؛ بهطوری که ۷۵ درصد مشترکان ۵۰ درصد مصرف گاز را دارند. علاوه بر آن باید خودروهای عمومی دوگانهسوز شوند که برای هر خودرو عمومی ۱۲ میلیون تومان بار مالی دارد.

وی علت ناترازی (تولید و مصرف) گاز را عدم سرمایهگذاری در سالهای گذشته دانست و گفت: تلاش میکنیم مصرف مدیریت شود.

سوخترسانی به نیروگاهها در 50 روز گذشته، روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب بیشتر از سال قبل بود؛ یعنی ۱۳ درصد بیشتر از سال قبل سوخترسانی با گاز داشتهایم. در پاییز مصرف نفت کوره را روزانه تقریبا ۲۸ درصد نسبت به پارسال برای نیروگاهها کاهش دادیم. روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به صنایع دادهایم.

وزیر نفت با بیان اینکه بهتدریج پروژههای کیفیسازی نیروگاهها را آغاز میکنیم، افزود: همین هفتهها نخستین کیفیسازی مصرف سوخت را در یکی از پالایشگاههای مهم کشور بهمیزان روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ خواهیم داشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4byaa5