شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 17306
تاریخ انتشار: 1401/03/17 02:17

خاموشی‌های تابستان در پیش است؟

بسیاری از شهرهای ایران در سال‌های گذشت با قطعی برق در تابستان مواجه بودند و امسال هم زمزمه‌های قطعی برق در روزهای پیش رو به گوش می‌رسد؛ تا آنجا که وزیر نیرو با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف برق و صرفه‌جویی ازسوی شهروندان اعلام کرد پیش‌بینی ما این است که اگر مردم صرفه‌جویی خوبی در مصرف برق داشته باشند، نیازی به قطعی برق نباشد. به‌گفته علی‌اکبر محرابیان قطعی‌ برق بستگی به رفتار مشترکان دارد.

وزیر نیرو با اشاره به کاهش ورودی آب سدهای کشور گفت: اگر صرفه‌جویی خوبی در استفاده از برق نداشته باشیم، قطعی‌های برق محتمل است. چندی پیش نیز وزارت نیرو برنامه محدودیت مصرف برق را به صنایع کشور اعلام کرده که با این حساب احتمال قطع برق مانند سال‌های گذشته وجود دارد.
استانداری تهران بنا به درخواست شرکت توزیع نیروی برق بخشنامه جدید تغییر ساعت کاری ادارات تهران از روز دوشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در نامه‌ای از استانداری تهران درخواست کرد باتوجه به معضل کمبود برق و به‌منظور صرفه‌جویی و پیشگیری از قطعی‌های مکرر، از روز دوشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت کاری ادارات استان تهران اعم از ادارات دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر موسسات عمومی غیردولتی به‌استثنای مراکز خدمات‌رسان به ۶: ۳۰ تا ۱۳: ۳۰ تغییر کند.


خسارت سنگین قطعی برق به صنایع
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع بزرگ که درآمد بالایی دارند باید ترغیب شوند برق موردنیاز خود را تولید کرده و از این طریق هم جلوی خسارات ناشی از قطعی برق به حوزه صنعت را بگیرند و هم از بار شبکه بکاهند. مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خسارات قطعی برق به صنایع بر ضرورت تولید برق توسط صنایع بزرگ تاکید و بیان کرد: صنایع بزرگ کشور نظیر پتروشیمی، فولاد و سیمان در وضعیت امروز کشور و در کمبود برق مقصر هستند. محاسباتی که ما انجام دادیم نشان می‌دهد مصرف انرژی کشور را خود این صنایع بالا برده‌اند و به‌صورت غیربهره‌ور از انرژی استفاده می‌کنند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با بیان اینکه قطعی برق برای صنایع زیان‌آور است و تاثیر مخربی بر تولید می‌گذارد، اظهار کرد: مجلس از سال گذشته به این موضوع ورود کرد و سعی داشت تعرفه برق صنایعی که درآمد بالایی دارند را واقعی‌تر کند تا این صنایع ترغیب شوند که خودشان نیروگاه تاسیس کنند و تاثیر مخربی که تا امروز داشته‌اند را جبران کنند و صنایع نیز از مصوبه مجلس استقبال کردند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: براساس تفاهمنامه‌هایی که به امضا رسیده، این صنایع پیگیر احداث نیروگاه هستند؛ به این ترتیب برق این صنایع از شبکه سراسری جدا خواهد شد. این امر هم به نفع خود صنایع است و هم به نفع مردم و هم از شدت مصرف انرژی و هم از بار شبکه می‌کاهد. شریعتی در پایان تاکید کرد: به نفع صنایع است که برق آنها قطع نشود و یک منبع پایدار تولید داشته باشند اما مقصر اصلی این قطعی خود این صنایع بزرگ هستند و با تولید برق توسط خود این صنایع، این مشکل مرتفع خواهد شد.


افزایش کمبود برق در امسال
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اظهار کرد: باتوجه به روند رشد مصرفی که به‌طور سالانه داریم و همچنین عدم سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی نسبت به رشد مصرف پیش‌بینی‌ها بر کمبود برق و احتمال خاموشی در تابستان امسال است. حمیدرضا صالحی گفت: ۵۵ درصد نیروگاه‌های کشور غیردولتی هستند و باید موجباتی فراهم شود که این سهم به ۷۰ درصد برسد و اجازه داده شود نیروگاه‌ها مستقیما در بورس انرژی برق بفروشند.
صالحی درباره احتمال خاموشی در امسال و زمان پیک مصرف اظهار کرد: باتوجه به روند رشد مصرف سالانه در کنار عدم سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی نسبت به رشد مصرف، پیش‌بینی‌ها بر کمبود برق و احتمال خاموشی در تابستان امسال است.
این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: بعد از امضای برجام سرمایه‌گذاران زیادی وارد ایران شدند؛ به‌طوری که شرکت‌هایی از فرانسه و آلمان برای سرمایه‌گذاری وارد ماهان کرمان و یزد شدند، اما ما روند بهبود شاخص‌های اقتصادیِ حوزه انرژی را طی نکردیم و خواستیم به همان سبک‌ قدیم جلو برویم که در نهایت منجر به این شد که در سال‌های قبل خاموشی شدید اعمال شد. سال گذشته اعلام شد ۱۰ هزار مگاوات کمبود داریم و امسال هم سرمایه‌گذاری جدیدی صورت نگرفته و پروژه‌های نیمه‌تمام باقی مانده و اکنون پیش‌بینی این است که در امسال کمبود برق بیشتر احساس شود، چون مصرف همچنان رشد حدود ۸ درصدی دارد و این به ۱۰ هزار مگاوت کمبود سال گذشته اضافه می‌شود.


امسال خاموشی سراسری داریم؟
وی در ادامه درباره احتمال blackout در امسال گفت: خوشبختانه شبکه برق ایران پایدار و منسجم است. تولید و مصرف در کشور ما در مرز ۳۰۰ میلیارد کیلووات ساعت است که یک‌سوم مصرف این حجم در بخش صنایع است. در زمان پیک مصرف در بخش صنعت خاموشی کنترل‌شده اعمال و همین باعث می‌شود بتوانیم از اوج مصرف و تابستان عبور کنیم؛ بنابراین قطعا به خاموشی سراسری نخواهیم رسید. صالحی یادآور شد: البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که اعمال خاموشی برای بخش صنعت خسارت‌هایی هم در پی دارد. صنعت بخش درآمدزای کشور است و در همه جای دنیا نرخ برق صنعتی از خانگی ارزان‌تر است، چون ارزش افزوده، اشتغال و صادرات به‌دنبال دارد اما در کشور ما اولویت تامین برق خانگی است. وی ابراز امیدواری کرد مشکل ساختاری صنعت و اقتصاد انرژی حل و نرخ برق هم رقابتی شود. یعنی اگر از انحصار خارج شویم، سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و رونق بزرگی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.


کمبود ۱۴ هزار مگاواتی برق در کشور
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به کمبود ۱۴ هزار مگاواتی برق در کشور، گفت: ادعاهای عدم خاموشی در تابستان غیرکارشناسانه است.
پرویز محمدنژاد در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به تفاوت نرخ تمام‌شده انرژی با قیمتی که در جامعه عرضه می‌شود، اظهار کرد: نمی‌توان این تفاوت نرخ را ادامه داد. عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ادامه عرضه سوخت با نرخ فعلی امکان‌پذیر نیست، افزود: نرخ تولید و مصرف را باید به هم نزدیک کرد، اما فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ سوخت نداریم. وی با بیان اینکه تراز منفی در بخش انرژی به‌ویژه در برق، آب و گاز چشمگیر و پوشش آن سخت و طولانی و پرهزینه است، گفت: در حوزه برق ۱۴ هزار مگاوات کمبود داریم که در تابستان خود را نشان می‌دهد و صحبت‌های عده‌ای مبنی بر اینکه خاموشی نداریم نادرست و غیرکارشناسانه است. محمدنژاد با اشاره به راهکارهای مدیریت مصرف انرژی، بیان کرد: مجموع ظرفیت تولید باید وارد مدار شود. علاوه بر این باید یک بازنگری در حوزه مدیریت مصرف داشته باشیم. در این صورت می‌توان تقریبا ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی کرد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه امسال حدود ۴ تا ۵ هزار مگاوات برق را وارد چرخه می‌کنیم، تصریح کرد: خاموشی خواهیم داشت و فشار هم به مردم می‌آید اما هنر ما این است که میزان خاموشی‌ها را مدیریت کنیم.


سخن پایانی
چرا خاموشی‌های برق شروع شد؟
وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه مکلف شد ۵۰۰۰ مگاوات برق وارد مدار کند، اما چنین نشد. کارشناسان هم پیش‌ از شروع خاموشی‌ برق، درباره وضعیت برق هشدار داده بودند. رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در پاییز سال گذشته اعلام کرد تا تابستان سال آینده، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۵۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد تا خاموشی برق، دوباره اتفاق نیفتد. با این همه داستان نخ‌نمای قطع برق همچنان ادامه دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4by5ye