پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 17754
تاریخ انتشار: 1401/04/01 01:34

لیزر موهای زائد چیست و چه عوارضی دارد ؟

لیزر موهای زائد یک عمل زیبایی است، که در آن از پرتوهای متمرکز نور (لیزر) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود. در طی لیزر موهای زائد، گرما و انرژیی که از لیزر ساطع می‌شود، توسط رنگدانه‌ها (ملانین) موجود در مو جذب می‌شود.

لیزر موهای زائد آقایان

لیزر موهای زائد یک عمل زیبایی است، که در آن از پرتوهای متمرکز نور (لیزر) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود. در طی لیزر موهای زائد، گرما و انرژیی که از لیزر ساطع می‌شود، توسط رنگدانه‌ها (ملانین) موجود در مو جذب می‌شود. انرژی و گرمای بالای ایجاد شده توسط لیزر، باعث وارد شدن آسیب به فولیکول‌های مو (کیسه‌های کوچکی که مو از آن رشد می‌کند.) می‌شود. این آسیب رشد مو در آینده را مهار کرده و یا به تاخیر می‌اندازد.

اگرچه لیزر موهای زائد، به طور موثری رشد موها را برای مدت بسیار طولانی به تاخیر می‌اندازد، اما معمولا منجر به حذف دائمی موهای زائد نمی‌شود. اغلب به چندین جلسه درمان برای حذف کامل موهای زائد نیاز است و همچنین ممکن است به درمان‌های نگه‌دارنده برای حفظ اثر درمان نیاز باشد. لیزر موهای زائد، در افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بسیار موثر است، اما می‌توان این روش را با درصد موفقیت بسیار بالایی، برای انواع پوست با انواع رنگ‌ها به کار برد.

در این مطلب، شما را با روش انجام لیزر موهای زائد، نحوه کار و هزینه آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

منظور از لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد، یک روش غیرتهاجمی برای کاهش یا حذف موهای زائد بدن است. این روش، راه‌حلی بسیار ایمن و موثر، برای کسانی است که می‌خواهند از شر موهای زائد خود خلاص شوند. سالانه میلیون‌ها نفر لیزر موهای زائد را انجام می‌دهند، که آن را به یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی تبدیل می‌کند. در این روش، از لیزر، که در واقع پرتوهای پرانرژی از جنس نور است، برای تبخیر کردن موهای زائد استفاده می‌شود.

لیزر موهای زائد چگونه انجام می‌شود؟

پیش از انجام لیزر، پزشک یا پرستار، ناحیه‌ای که قرار است با لیزر درمان شود را به خوبی تمیز می‌کند. درصورت نیاز، از ژل‌های بی‌حس کننده برای کاهش حساسیت ناحیه درمان استفاده می‌شود. لیزری که برای حذف موهای زائد استفاده می‌شود، ممکن است باعث آسیب به چشم‌ها شود. به همین دلیل همه افراد درون اتاق، باید در تمام طول عمل، عینک‌های مخصوصی را به چشم بزنند.

پس از آماده‌سازی محل درمان و استفاده از ژل بی‌حسی، پزشک لیزر (پرتویی از نور پر انرژی) را به ناحیه درمان متمرکز می‌کند. هرچه وسعت ناحیه درمان بزرگتر باشد، مدت زمان عمل هم بیشتر طول می‌کشد. طول درمان برای نواحی کوچک مانند قسمت فوقانی لب، ممکن است تنها در حد چند دقیقه باشد. در حالی که لیزر موهای زائد نواحی بزرگی مانند قفسه سینه، ممکن تا یک ساعت یا حتی بیشتر هم زمان ببرد.

در طول درمان، پزشک دستگاه لیزر را به پوست شما فشار می‌دهد. بسته به نوع لیزر، ممکن است از یک دستگاه خنک کننده، که در نوک دستگاه لیزر قرار دارد، و یا از یک ژل خنک‌کننده برای محافظت از پوست و کاهش خطر عوارض جانبی استفاده شود. هنگامی که پزشک لیزر را فعال می‌کند، اشعه لیزر از طریق پوست به فولیکول‌های مو منتقل می‌شود. گرمای شدید پرتو لیزر به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند و از رشد مجدد موها جلوگیری می‌کند. لیزر موهای زائد عمل دردناکی نیست، اما ممکن است برخی بیماران احساسی مانند سوزش ناشی از آفتاب سوختگی را داشته باشند.

آمادگی‌های لازم پیش از لیزر موهای زائد

پزشک، تمام دستورات لازم و تمام کارهایی که باید پیش از جلسه درمانی انجام دهید را به شما خواهد گفت. سعی کنید تمام این دستورات را موبه‌مو اجرا کنید. رعایت این توصیه‌ها به کاهش خطر بروز عوارض جانبی و بهبود اثر بخشی عمل کمک می‌کند. در ادامه، به چند مورد از این توصیه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • چند روز قبل از عمل از نور خورشید دور بمانید. لیزر موهای زائد را نباید روی پوست برنزه انجام داد.
  • از تحریک پوست خودداری کنید.
  • از اپیلاسیون و کندن موها خودداری کنید.
  • ممکن است پزشک به شما توصیه کند، که مصرف برخی داروها، مانند: آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی را موقتا قطع کنید. این داروها می‌توانند شانس بروز خونریزی را بیشتر کنند.
  • در مواردی مانند ابتلا به تبخال، یا عفونت‌های باکتریایی پوست، لیزر موهای زائد را باید تا زمان برطرف شدن عفونت به تعویق انداخت.

علاوه بر این موارد، اگر پوست تیره ای دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند، که از چند روز قبل، از یک ترکیب سفیدکننده پوست در ناحیه درمان استفاده کنید.

لیزر موهای زائد صورت

لیزر موهای زائد برای چه قسمت‌هایی از بدن قابل استفاده است؟

می‌توان لیزر موهای زائد را برای موارد زیر به کار برد:

  • کمر و پشت
  • ناحیه شانه
  • بازوها
  • قفسه سینه
  • ناحیه تناسلی
  • پاها
  • گردن
  • قسمت فوقانی لب‌ها
  • چانه

علاوه‌بر نواحی بالا، می‌توان از لیزر برای حذف موهای هر قسمتی از بدن، به جز پلک‌ها استفاده کرد. توجه داشته باشید، که پوست خالکوبی شده، نباید تحت لیزر موهای زائد قرار بگیرد.

لیزر موهای زائد چگونه کار می کند؟

موها از حفرات کوچکی در پوست، که فولیکول مو نام دارند، رشد می‌کنند. در لیزر موهای زائد، پرتوهای پرانرژی نور، بر فولیکول‌های مو متمرکز می‌شوند. انرژی ناشی از تابش لیزر توسط رنگدانه‌های موجود در فولیکول‌‌های مو، که ملانین نام دارند، جذب می‌شود. انرژی و گرمای حاصل از تابش لیزر باعث تبخیر شدن و نابودی فولیکول مو می‌شود.

همانطور که گفتیم، لیزر جذب رنگدانه‌های مو می‌شود. بنابراین موهای تیره‌تر، لیزر را موثرتر جذب می‌کنند، به همین دلیل است که افرادی که موهای تیره و پوست روشن دارند، کاندیدایی ایده‌آل برای لیزر موهای زائد هستند. افرادی که پوست تیره دارند معمولاً نیاز به درمان با نوع خاصی از لیزر دارند، که موهای زائد  را روی پوست آن‌ها تشخیص می‌دهد. افرادی که موی روشن دارند، کاندید خوبی برای لیزر موهای زائد نیستند. نتایج لیزر هم در این افراد به خوبی کسانی که موی تیره دارند، نیست، زیرا لیزر به خوبی روی موهای بدون رنگدانه متمرکز نمی‌شود. به همین دلیل است که لیزر روی موهای بلوند، خاکستری و سفید موثر نیست.

آیا لیزر موهای زائد ممکن است خطرات یا عوارض جانبی به دنبال داشته باشد؟

بروز عوارض خطرناک و جدی در نتیجه لیزر موهای زائد بسیار نادر است. شایع‌ترین عوارض جانبی عبارت‌اند از:

  • تورم و التهاب محل درمان
  • سرخی و قرمز به نظر رسیدن محل درمان
  • ناراحتی و تحریک پوست

این عوارض معمولاً در عرض چند روز پس از درمان فروکش خودبه‌خود برطرف می‌شوند. در صورت تداوم علائم، باید با پزشک متخصص تماس بگیرید.

از عوراض جانبی نادرتر اما خطرناک‌تر لیزر موهای زائد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ایجاد زخم و بثورات پوستی در محل درمان
  • احساس درد و سوزش پس از جلسه لیزر
  • بروز تاول و ندول پوستی
  • ابتلا به عفونت‌های پوستی
  • ایجاد تغییرات دائمی در رنگ پوست، در محل ضایعه. برای مثال ممکن است رنگ پوست محل درمان، نسبت به قبل تیره‌تر یا روشن‌تر شود. این تغییرات ممکن است موقت یا دائمی باشند. روشن شدن پوست در افرادی که قبل یا بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب نمی‌کنند و افرادی که پوست تیره‌تری دارند، بیشتر دیده می‌شود.

بهترین راه برای کاهش خطر بروز این عوارض، انتخاب کلینیک خوب و پزشک ماهر و باتجربه در لیزر موهای زائو است. آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند، که به منظور کاهش خطرات لیزر موهای زائد، این عمل تنها باید توسط پزشک متخصصی که دوره‌های لازم برای لیزر موهای زائد را گذرانده و صلاحیت این کار را دارد، انجام شود.

نتایج لیزر موهای زائد

پس از لیزر موهای زائد، نیاز به مراقبت خاصی نیست و بیشتر افراد می‌توانند در همان روز، پس از جلسه درمانی، روند معمول زندگی خود را از سر بگیرند. همانطور که استفاده از ضد آفتاب قبل از عمل مهم است، ادامه استفاده از آن بعد از جلسه درمان نیز مهم است. استفاده از ضد آفتاب به پیشگیری از تحریک بیشتر پوست کمک می‌کند. برای کاهش هرگونه ناراحتی، می‌تواننید کمپرس سرد و یخ را روی محل درمان قرار دهید. اگر بلافاصله پس از لیزر موهای زائد دچار واکنش پوستی شدید، پزشک ممکن است استفاده از کرم‌های استروئیدی را به شما پیشنهاد کند. اگر متوجه هرگونه علامت دیگری شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

 

منبع : whcl.ir


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4by5o8