شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 102054
تاریخ انتشار: 1402/10/16 06:49
تعمیر همزمان ۶ شناور بزرگ در درای داک ایزوایکو

رکورد تعمیر همزمان چند شناور شکست

با ورود همزمان سه شناور چندمنظوره به حوض خشک ایزوایکو، تعداد پروژه‌های درحال تعمیر این شرکت به رکورد ۹پروژه تعمیراتی همزمان رسید.به گزارش ایدرونیوز، این نخستین بار در تاریخ ایزوایکو و صنعت کشتی‌سازی کشور است که در دو حوض خشک این مجتمع، شش شناور به‌صورت همزمان مورد تعمیر و بازسازی قرار می‌گیرند و با احتساب دو فروند شناور و یک فروند اکومودیشن ریگ در حال تعمیر کنار اسکله‌های گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو این گروه در حال‌حاضر ۹ پروژه تعمیراتی را به‌صورت همزمان در دست اجرا دارد که نشان از ظرفیت و توان بالای ایزوایکو در این گروه دارد.
رکورد تعمیر همزمان چند شناور شکست

با ورود همزمان سه شناور چندمنظوره به حوض خشک ایزوایکو، تعداد پروژه‌های درحال تعمیر این شرکت به رکورد ۹پروژه تعمیراتی همزمان رسید.به گزارش ایدرونیوز، این نخستین بار در تاریخ ایزوایکو و صنعت کشتی‌سازی کشور است که در دو حوض خشک این مجتمع، شش شناور به‌صورت همزمان مورد تعمیر و بازسازی قرار می‌گیرند و با احتساب دو فروند شناور و یک فروند اکومودیشن ریگ در حال تعمیر کنار اسکله‌های گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو این گروه در حال‌حاضر ۹ پروژه تعمیراتی را به‌صورت همزمان در دست اجرا دارد که نشان از ظرفیت و توان بالای ایزوایکو در این گروه دارد.

شناورهای در دست تعمیر

آبگیری سه فروند شناور (شناور چند منظوره عسلویه، لوله‌گذار ابوذر ۱۲۰۰ و تانکر پولاریس) به‌طور همزمان در حوض خشک کارون ایزوایکو جهت انجام تعمیرات اساسی انجام شد.  نخستین شناور داک شده در این عملیات، شناور چند منظوره عسلویه، دومین شناور لوله‌گذار ابوذر ۱۲۰۰ و سومین شناور تانکر پولاریس بود که به حوض خشک ورود و پهلودهی شدند. شناور لوله‌گذار ابوذر ۱۲۰۰ با ۱۷۷.۸۴ متر طول، ۳۹.۱۶ متر عرض و ۱۲.۳ متر ارتفاع مجهز به جرثقیل‌های ۱۲۰۰ تنی است و در نوع خود یکی از خاص‌ترین شناورهای موجود در کشور است. شناور پولاریس هم ۱۸۰ متر طول، ۳۲متر عرض، ۱۸متر ارتفاع و ۲۸ هزار تن وزن دارد.مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران ( ایزوایکو) یک منطقه ویژه اقتصادی در محدوده‌ای به مساحت هزار و ۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیج‌فارس ایجاد شده است. ایجاد این مجموعه؛ با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل و سازه‌های دریایی و همچنین صنایع پایین دستی و ایجاد کارخانه‌های مرتبط با حوزه کشتی‌سازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقه‌ای، ملی و استفاده از آخرین فناوری‌های مرتبط در راستای افزایش تولید و اشتغال پایدار بوده است.سلمان ضربی مدیرعامل مجتمع ایزوایکو با اشاره به تدوین برنامه راهبردی پنج ساله مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل گفت: همچنین مقررات حاکمیتی و قوانین ملی در صنعت دریایی باید مورد بازنگری قرار گیرد.

ضرورت توسعه ناوگان کشتیرانی

صمتمدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در گفت‌وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: ناوگان کشور بنابر اعلام رسمی مدیرعامل نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۲ میلیارد دلار نیاز توسعه ناوگانی دارد، بخش خصوصی چهار تا پنج میلیارد دلار نیاز توسعه ناوگانی دارد.

ضربی اشاره کرد: بنابراین کاری باید در حدود ۱۵ میلیارد دلار در مدت 5 تا ۱۰ سال آینده انجام شود و اگر انجام نگیرد ۵سال آینده بخش بزرگی از ناوگان‌های ملی کشور از رده خارج می‌شوند. وی افزود: کشتیرانی‌های اصلی و صاحبنام جهان کشتی‌های بالای ۱۵ سال ساخت را به دلیل افزایش هزینه‌های بیمه‌ای، نگهداری و مصرف سوخت به‌کار نمی‌گیرند. مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل گفت: ایران که جزو برترین‌های جهان بوده و باید به این موضوع توجه کرده و ناوگان را نوسازی و بهسازی کند و این ظرفیت هم در کشور وجود دارد، اکنون منتظر چه روزی برای سفارش گذاشتن هستیم.

ضربی افزود: برنامه ساخت کشتی در همه جای دنیا بلندمدت است و شرکت‌های هیوندایی یا دوو کره جنوبی که هفته‌ای یک کشتی تحویل می‌دهند، قرارداد اینها را ۲ سال قبل بسته‌اند.

وی ابراز کرد: طی ۱۰ سال گذشته که امکان سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور وجود نداشت، می‌شد با ظرفیت ایزوایکو حداقل ۲۰ کشتی ساخت که متوسط سن ناوگان را به ۱۵ تا ۱۶ سال کاهش می‌داد. اکنون متوسط سن ناوگان کشور ۲۰ سال است که بسیاری از کشتی‌هایی که در خطوط کشتیرانی استفاده می‌شوند به دلیل سن بالا، بهره‌روی پایینی دارند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح توسعه مجتمع کشتی‌سازی بر بهسازی منابع انسانی نیز تاکید کرد و گفت:بهسازی منابع انسانی مورد توجه است و طرح طبقه بندی مشاغل پس از ۱۴ تا ۱۵ سال درخواست اجرایی و به طور متوسط ۲۰ درصد حقوق همکاران در ماه‌های اخیر افزایش داده شد.

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل بیان کرد: این کارها در سایه تولید شدنی است و باید درآمد ایجاد کرد تا حقوق پرداخت شود، امروز حداقل چالش نیروی انسانی در مجتمع ایزوایکو وجود دارد.

ضربی اشاره کرد: اکنون میزان بازدهی کارگاه‌ها بدون اینکه نیروی انسانی تغییر کند ۲ برابر شده است، سال گذشته میزان تولید ۲۳ درصد رشد کرد و امسال هدف‌گذاری شده ۴۲ درصد افزایش تولید حاصل شود که در شش‌ماهه اول امسال هم میزان رشد تولید ۳۷ درصد بوده است.

ثبت رکوردهای بی‌سابقه

وی اشاره کرد: ایزوایکو در سال گذشته چند رکورد داشته که در تاریخ کشتی‌سازی‌ها بی‌نظیر است، ۹۵ فروند شناور در سال گذشته داکت شد که اگر پرشیا را حساب کنیم به ۱۴۰ فروند می‌رسد و سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ یاردهای ایزوایکو پر شده بود.

مدیرعامل ایزوایکو گفت: تناژ کاری از ۲۸ هزار تن به ۳۵ هزار و ۶۰۰ تن افزایش یافت و امسال برای نخستین بار به ۵۰ هزار تن افزایش داده شد، زمان تعمیرات هم کاهش یافته است.

ضربی خاطر نشان کرد: سال گذشته فروش ایزوایکو ۴۵ درصد رشد کرد، در حالی که دلاری که شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر مبنای آن عمل‌کرد درآمدی داشتند به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شد و از طرفی هم خدمات از بازار آزاد دریافت می‌شود.

احداث شهرکی برای توسعه صنایع دریایی

ضربی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران برای توسعه صنایع همجوار برنامه داشته و تلاش دارد کارخانه‌هایی که می‌توانند زنجیره تولید را تکمیل کنند، راه‌اندازی شوند.

وی گفت: زمین برای تولید ورق‌های دریایی به یک شرکت فولادی تحویل شده که درحال انجام کارهای مقدماتی است، با شرکت فولاد هرمزگان هم تفاهم شده در ایزوایکو پروفیل‌های دریایی تولید کند.

وی بیان کرد: این مجتمع درحال تلاش برای راه‌اندازی کارخانه تولید کابل دریایی است چون بخشی از تجهیزاتی که خریداری می‌شود کابل‌های دریایی است.

مدیرعامل ایزوایکو گفت: در زمینه مسیر دسترسی هم مانند راه‌آهن، با آمدن کارخانه فولاد که شاید بخواهند بخشی از ورق‌های خود را به داخل عرضه کنند و همچنین احداث ۲ مجتمع پالایشگاهی، احداث آن ضروری است. وی یادآور شد: به عبارتی شهرکی در زمین ۳۴۵ هکتاری در درون مجتمع برای تکمیل زنجیره تولید اختصاص یافته است، همچنین مذاکره‌ با یک کارخانه تولید رنگ درحال انجام است که این کارخانه ضمن تامین نیازهای ایزوایکو، امکان صادرات به خارج از کشور هم برایش فراهم خواهد شد.

سخن پایانی

ایزوایکو از طریق خلیج‌فارس به آب‌های بین‌المللی و از طریق بندرعباس با استفاده از راه‌های زمینی، ریلی و راه‌های هوایی به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد.گفتنی است؛ حوزه فعالیتی ایزوایکو به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام می‌شود همانند یک گلوگاه راهبردی تلقی می‌شود و باتوجه به تردد هزاران شناور به صورت سالانه در خلیج‌فارس می‌تواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد.ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود و هم‌اکنون با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی، توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bnqx5