-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

اندازه‌های استاندارد مهد کودک

تعیین دقیق اندازه‌ بخش‌های داخلی یک مهد کودک از مهم‌ترین نکاتی است که بایستی در هنگام طراحی آن مورد توجه قرار بگیرد.

اندازه‌های استاندارد مهد کودک

اندازه‌های استاندارد مهد کودک

تعیین دقیق اندازه‌ بخش‌های داخلی یک مهد کودک از مهم‌ترین نکاتی است که بایستی در هنگام طراحی آن مورد توجه قرار بگیرد. علت اهمیت این امر توجه به نیاز‌ها و رفتارهای کودکان است. در هنگام طراحی فضای داخلی یک مهد کودک و تعیین اندازه‌های آن بایستی این موضوع در نظر گرفته شود که اندازه اتاق‌های بازی آن باید با در نظر گرفتن تعداد کودکان تعیین شود. البته اگر شما از خدمات یک شرکت معماری برای طراحی فضای داخلی مهدکودک استفاده کنید مطمئنا این موارد به درستی محاسبه خواهدئ شد. به این ترتیب کودکان می‌توانند به راحتی از فضای مورد نیاز برای بازی و انجام فعالیت‌های مختلف بهره‌مند باشند و از خطرات ناشی از کمبود فضا در هنگام انجام بازی پیشگیری شود.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، تعیین دقیق اندازه‌های استاندارد مهد کودک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه به بررسی دقیق این استاندارد‌ها و فضاهای مورد نیاز یک مهد کودک خواهیم پرداخت. البته لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت این موضوع، درصورتی که شما نیز قصد طراحی فضای داخلی مهد کودک و تعیین اندازه‌های آن را دارید، از خدمات یک شرکت مشاوره معماری مجرب و متخصص بهره‌مند شوید.ابعاد مهدکودک

استاندارد‌های یک مهد کودک ایده آل

باتوجه به اینکه مهد کودک فضایی است که قرار است برای کودکان ایجاد شود، طراحی و تعیین اندازه‌های آن بایستی نیاز به دقت و تمرکز بیشتری نسبت به یک فضای عادی داشته باشد. زیرا هر بخش از این فضا در ارتباط مستقیم با کودکان قرار می‌گیرد. همچنین برای ایمن سازی کف نیاز به استفاده و خرید کفپوش گرانولی می باشد که نیاز به اندازه گیری دقیق دارد. بنابراین رعایت یک سری اصول و استاندارد‌ها در این هنگام می‌تواند به منظور داشتن فضایی مناسب بسیار مفید واقع شود. اکثر کتاب‌های معماری به صورت دقیق و تخصصی، به بررسی نحوه طراحی و تعیین اندازه‌های استاندارد مهد کودک‌ها می‌پردازند؛ بنابراین به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این موارد، می‌توانید از این کتاب‌ها استفاده کنید. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین بخش‌هایی که بایستی در طراحی آن‌ها از اندازه‌های استاندارد مهد کودک استفاده شود اشاره خواهیم کرد.

درب‌های ورودی و خروجی در تعیین اندازه‌های استاندارد مهد کودک

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهد کودک که رعایت اندازه آن بایستی مورد توجه طراحان و معماران قرار بگیرد، راهرو‌ها، درب‌ها و فضای ورود و خروج کودکان است. بنابراین تعیین اندازه‌های استاندارد مهد کودک درباره راهروها معمولا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. تمام مهد کودک‌ها بایستی دارای حداقل 2 درب خروجی باشند که با فاصله از هم قرار گرفته اند؛ این امر به کودکان این امکان را می‌دهد تا در صورت بروز حوادث ناگوار به راحتی بتوانند از این مکان خارج شوند. همچنین بهتر است فضای اطراف مهد کودک به نحوی طراحی شود که فاصله درب اصلی با محل توقف اتوبوس یا وسایل نقلیه شخصی بسیار کم باشد تا کودکان به سرعت پس از خروج از خودرو وارد فضای مهد کودک شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، طراحان بایستی در هنگام تعیین اندازه‌های استاندارد یک مهد کودک به این موضوع توجه داشته باشند که تمام درب‌های ورودی بایستی دارای حداقل عرض 160 سانتی متر باشند. همچنین بایستی از قرار دادن هر نوع مانعی در برابر درب ورودی اجتناب کنند. به‌علاوه قرار دادن یک سطح شیب دار با اندازه دقیقا برابر با ارتفاع پله به منظور عبور کودکان دارای معلولیت نیز بسیار حائز اهمیت است.

پله‌ها در تعیین اندازه‌های استاندارد مهد کودک

به منظور تعیین اندازه‌های استاندارد مهد کودک توجه به اندازه‌های ارتفاع و عرض پله‌های داخل و خارج ساختمان بسیار مهم و ضروری است؛ زیرا پله‌ها و به صورت کلی اکثر راهروها می‌توانند به عنوان خطرآفرین ترین مکان در یک مهد کودک برای کودکان شناخته شوند. به این ترتیب در پله‌های خروجی طول حداقل ۱۱۲ سانتی‌متر بسیار مناسب است؛ این در حالی است که اندازه ایده‌آل برای طول پله‌های داخلی حداقل ۵۶ سانتی‌متر است. البته اندازه‌های ذکر شده برای طول و ارتفاع پله‌هایی که در خارج از ساختمان مهد کودک قرار گرفته‌اند متفاوت است.

ارتفاع پله‌های خارج از ساختمان نباید بیشتر از ۱۵ سانتی‌متر باشد و همچنین حداکثر عرض پیشنهادی برای آن‌ها ۲۸ سانتی‌متر است. به علاوه وجود هندریل یا نرده در هر دو سمت راهرو باعث کمک به کودکان در هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها می‌شود. البته این نرده‌ها بایستی نسبت به دیوار کنار آن‌ها فاصله مشخصی داشته باشند که نباید اندازه آن از مقدار ۸ سانتی‌متر بیشتر شود. از دیگر نکاتی که در خصوص پله‌ها و راهروها بایستی مورد توجه قرار بگیرد لغزنده نبودن سطح پله‌ها و هندریل و وجود یک تابلوی راهنما قبل از شروع پله‌ها است.

فضاهای مورد نیاز یک مهد کودک

پس از آنکه به بررسی اندازه‌های استاندارد مهد کودک و فضای مورد نیاز برای بخش‌های جزئی آن پرداختیم، توجه و بررسی دقیق فضاها و مکان‌های مورد نیاز در یک مهد کودک مناسب و ایده‌آل نیز حائز اهمیت است. به طور کلی یک مهد کودک ایده آل بایستی از چندین محوطه، اتاق و سالن با کاربردهای مشخص برخوردار باشد. به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌ها که تمامی مهد کودک‌ها باید از این بخش‌ها برخوردار باشند، می‌توان به سرویس بهداشتی، سالن غذاخوری، اتاق رختکن، سالن استراحت، فضای بازی‌های گروهی و... اشاره کرد.

البته هر یک از این بخش‌ها می‌توانند به صورت جزئی‌تر به بخش‌های دیگری تقسیم شوند؛ به عنوان مثال سرویس بهداشتی باید از دو بخش بزرگسالان و کودکان برخوردار باشد تا مربیان و والدین نیز بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. همچنین سالن غذاخوری بایستی ظرفیت کافی برای گنجایش حداکثر تعداد کودکان را داشته باشد. این اندازه بایستی با در نظر گرفتن فضای مورد نیاز برای قرارگیری تمام میز و صندلی‌ها تعیین شود. همچنین واضح و مبرهن است که اکثر مربیان مسئولان و مدیران مهد کودک‌ها نیاز به یک اتاق منحصر به فرد دارند. بنابراین فضای بسیار بزرگی از مهد کودک نیز بایستی به اتاق مدیریت، اتاق مسئولین، اتاق استراحت مربیان و اتاق سرایداری اختصاص داده شود.

علاوه بر موارد ذکر شده یکی دیگر از فضاهایی که در تمامی مهد کودک‌ها بایستی مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد، محوطه بازی کودکان است. اکثر مهد کودک‌ها از چندین محوطه در اندازه‌های مختلف برای بازی‌های متفاوت برخوردار هستند. به عنوان مثال ایجاد زمین‌های ماسه‌ای یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای بازی کودکان است. با در نظر گرفتن اندازه‌های استاندارد مهد کودک‌ها، ارتفاع این فضا بایستی مقداری در حدود ۲۵ الی ۳۰ سانتی‌متر باشد تا اکثر کودکان در قد‌های متفاوت بتوانند به راحتی در این فضا بازی کنند و سرگرم شوند. علاوه بر این موارد ایجاد یک محوطه با فضای سبز به منظور انجام بازی‌های گروهی، ایجاد یک محوطه با وسایلی همچون تاب، سرسره، الاکلنگ و... به منظور ایجاد فضایی مشابه به پارک و ایجاد محوطه‌های دیگر با هدف انجام بازی‌های مختلف نیز می‌تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، توجه کردن به اندازه‌های استاندارد مهد کودک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا محیط مهد کودک بایستی به صورتی طراحی شود که از بروز هرگونه مشکل و خطر برای کودکان جلوگیری کند و همچنین برطرف کننده نیاز آن‌ها برای بازی و سرگرمی باشد. در متن بالا به بررسی دقیق تمام این موارد پرداختیم.


دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین