جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 90478
تاریخ انتشار: 1402/04/31 11:34
تیترکوتاه گزارش می‌دهد:

پیش بینی نفس گیر از قیمت ارز و طلا در محرم

با آغاز ماه محرم بازار های مالی دچار رکود بسیار شدید شدند و همین امر سبب شد خرید و فروش ها در بازار سکه، ارز و طلا به کمترین میزان ممکن برسد.
پیش بینی نفس گیر از قیمت ارز و طلا در محرم

چندین هفته قبل از شروع ماه محرم، بازار ارز تحت تأثیر اتفاقات و مذاکرات سیاسی بین ایران و آمریکا قرار گرفت و دچار نوسانات شدید قیمتی شد. گمانه زنی ها درباره نهایی شدن توافقات باعث شد قیمت دلار در برخی روزها افت قابل توجهی را تجربه کند. همین اتفاق برای دلار آمریکا نیز به وقوع پیوست، طوری که باعث شد قیمت دلار جهانی طی دو ماه گذشته به پایین ترین رقم از تاریخ ۱ ژوئن برسد و آمریکایی ها را نیز دچار شوک کند.

تاثیر قیمت دلار بر بازار سکه و طلا

تحرکات قیمت دلار همیشه مرجعی برای تعیین قیمت سایر ارزهای معتبر و فلزات گرانبها بوده است و همین امر بی تاثیر در تعیین قیمت ارزها و فلزات گران بهای داخلی مانند سکه و طلا نبوده است.

به طبع پس از کاهش قیمت دلار در بازار جهانی و نیز بازار ارز ایران، قیمت سایر فلزات گرانبها مانند طلا و سکه دچار نوسانات و البته در اغلب روزها دچار افت شدید قیمت شدند و همین امر سبب شد معامله گران به بازار نزدیک شوند و تمایل بیشتری برای خرید و فروش از خود نشان دهند.

اما با گذشت زمان و نزدیک شدن به ماه محرم، اخبار مذاکرات هسته‌ای دیگر برای بازار و همچنین فعالان اقتصادی هیچ گونه جذابیتی نداشت و نیز کمترین اثری بر تحولات قیمتی بازار نداشت.

بازار ارز و قیمت دلار با تایید فعالان اقتصادی چند هفته ای در بازه قیمتی ۴۸ الی ۵۱ هزار تومان رِنج شده بود و تب و تاب همیشگی خود را از دست داده بود.

سیگنال به بازارهای مالی با آغاز محرم

در فاصله چند روز مانده به محرم بازار ارز وارد یک رکود شدید شد و به دنبال همین اتفاق بازار سکه و طلا نیز تحت تأثیر بازار ارز از رونق همیشگی افتادند و دچار رکود شدید شدند. طوری که دیگر علاقه مندان به خرید و فروش سکه و طلا از بازار فاصله گرفتند و دست از معامله کشیدند.

کارشناسان سیاسی پیش بینی کردند با آغاز ماه محرم بازار ارز و دیگر فلزات گرانبها دوباره به رونق برگشته و افزایش قیمت را تجربه می‌کند ، همین امر سیگنالی مثبت برای شروع مثبت بازار های مالی ایران بود تا فعالان دلار، سکه و طلا مجدد به بازار برگردند.

عده ای از فعالان نیز نظر متفاوتی داشتند. آن ها معتقد بودند به دلیل رکود چند هفته ای بازار، آغاز ماه محرم نیز نمی‌تواند محرکی برای بازار و رشد دوباره قیمت ها باشد.

وحشت معامله گران از بی ثباتی بازار ارز و طلا

پس از این پیش بینی ها و در فاصله تنها چند روز مانده به محرم بازار ارز و طلا نه تنها هیچ رشدی به خود ندید بلکه دچار رکودی شدیدتر شد و در فاصله دو روز مانده به محرم یک افت قیمتی دیگر را تجربه کرد که باعث ترس معامله گران افزایشی قیمت دلار شد.

با آغاز ماه محرم و برخلاف انتظارات و پیش بینی ها، بازار دلار، سکه و طلا دچار رکود شدید شد و قیمت ها در یک بازه مشخص رِنج ماندند. همین امر که یک سیگنال منفی به بازارهای مالی داخلی بود سبب شد معامله گران دست از خرید و فروش کشیده و از بازار فاصله بگیرند و منتظر اتفاقات دیگر شوند.

به دنبال این رکودها کارشناسان با مشاهده افت روند حرکتی قیمت ها توصیه کردند، معامله گران فعلا از فعالیت بیشتر در بازار فاصله بگیرند و اقدام به خرید و فروش نکنند و تا پالس مثبت بعدی به بازار منتظر بمانند درغیر این صورت امکان افت بیشتر قیمت ها در محرم وجود دارد که به طبع ممکن است باعث ضرر برخی معامله گران شوند.

احتمال صعود قیمت سکه به کانال بالاتر

امروز شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲، قیمت سکه به عدد ۲۷ میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسید که براساس آخرین پیش‌بینی‌ها امکان صعود قیمت تا کانال ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز وجود دارد.

کانون صرافان نیز نرخ امروز دلار را ۴۰ هزار و ۸۴۷ تومان برای خرید و ۴۱ هزار و ۲۵۸ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرده است.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز به ۱۹۶۰ دلار و ۹۰ سنت رسید و برای هفته ۰.۴ درصد افزایش داشت. قیمت طلای آمریکا نیز به ۱۹۶۱ دلار و ۹۰ سنت رسید.

شاخص دلار پس از مثبت شدن آمار هفتگی بیکاری در ایالات متحده، ۰.۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد بیش از یک هفته گذشته رسید و طلا را برای سایر دارندگان ارز گران‌تر کرد.

منبع:تیتر کوتاه


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4b5jyd