یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 90578
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/05/02 06:55

طرح کالا برگ الکترونیک در آینه بازار

اوایل سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم بالاخره سیاست حذف ارز ترجیحی را اجرا و برای خانواده‌ها بسته به دهک آنها یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به‌ازای هر نفر در نظر گرفت.
طرح کالا برگ الکترونیک در آینه بازار

گرچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به‌صراحت بیان شد، حذف ارز ترجیحی به‌شرط بازگرداندن قیمت‌ها به شهریور سال ۱۴۰۰ و ارائه کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی انجام شود. این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مبنای نرخ کالاهای مورد نظر در سبد کالابرگ الکترونیکی بر مبنای شهریور ۱۴۰۱ است و دولت مصمم است تورم این ۱۱ قلم کالا را برای ۳ دهک آسیب‌پذیر کم‌درآمد پوشش دهد. درحال‌حاضر هزینه خرید این ۱۱ قلم برای هر نفر ۸۰۷ هزار و ۲۹۰ تومان است که مابه‌التفاوت آن ۱۷۵ هزار تومان با نرخ شهریور ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود زیرا نرخ این ۱۱ قلم در آن زمان ۶۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان بوده و تفاوت این ۲ رقم به صورت یارانه مازاد از طریق کالابرگ الکترونیک پرداخت می‌شود. به عنوان مثال، اگر نرخ مرغ درحال‌حاضر نسبت به شهریور ۱۴۰۱ تغییر پیدا کرده تفاوت این نرخ که به میزان ۵۶ هزار تومان است توسط یارانه کالابرگ پرداخت می‌شود تا مردم بتوانند از این سبد استفاده کنند. در واقع طرح کالابرگ باوجود مخالفان و موافقان بسیار در نهایت بعد از اجرای طرح آزمایشی به طور سراسری به اجرا در آمد. از ۳۱ تیر با اجرای مرحله جدید از طرح کالابرگ، خانوارهایی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴٠٠ هزار تومانی دریافت می‌کنند، در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، معادل ۵۰ درصد افزایش اعتبار بر اساس میزان تورم کالاهای اساسی دریافت می‌کنند. همچنین خانوارهای ۳ دهک اول که ۲۹ میلیون نفر هستند، در این طرح نیاز است تا از ۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده از جمله شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم‌مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله در طرح کالابرگ الکترونیکی خرید کنند و مشمول این سیاست حمایتی برای جبران افزایش قیمت‌ها شوند. این در حالی است که چندی پیش مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات از پیوستن ۷۰ هزار فروشگاه به طرح کالابرگ تاکنون خبر داد و گفت: از زمانی که بحث افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه برای طرح کالابرگ در ۳ دهک کم‌درآمد اعلام شده است، ظرف یک هفته تعداد خانوارهایی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده می‌کنند، حدود ۴ برابر شده است.

همچنین بر اساس آمار، بیشترین استقبال مردم در اجرای این طرح به ترتیب از برنج، روغن، قند و شکر، تخم‌مرغ و ماکارونی بوده است.دومینوی ریزش نرخ در بازار سکه همچنان ادامه دارد و ربع سکه که بیشترین افزایش نرخ در این بازار را داشت، اکنون بیشترین کاهش نرخ را تجربه کرده، به‌طوری که پس از رسیدن به نرخ ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در روز ۱۰ اردیبهشت، اکنون به ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است.ربع سکه در ماه‌های گذشته بیشترین رشد قیمت‌ها را داشت، زیرا تقاضا برای خرید این نوع سکه به‌منظور هدیه دادن یا پس‌اندازهای کوچک بیشتر است.بیشترین رشد نرخ سکه به ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برمی‌گردد که هر ربع سکه با نرخ ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان دادوستد می‌شد که در ادامه، دومینوی افت نرخ این نوع سکه به‌همراه دیگر سکه‌ها شروع شد و این روزها با نوسان نرخ در کانال ۹ میلیون تومان قرار دارد و در میانه کانال، ۹ میلیون تومان معامله می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایرنا درباره این ریزش قیمت‌ها توضیح داد: کاهش تقاضا و نرخ ارز، موجب شد روند کاهش نرخ در انواع سکه و طلا را داشته باشیم.

نادر بذرافشان افزود: البته در روزهای گذشته ثبت‌نام خودرو باعث شد که افراد تمایلی به خرید سکه و طلا نداشته باشند و در نتیجه این کاهش، تقاضا تاثیر بسزایی در این افت قیمت‌ها داشته باشد.

وی بیان کرد: این سوال برای برخی پیش می‌آید که آیا این افت قیمت‌ها ادامه‌دار است یا نه؟ به نظر می‌رسد خیلی نوسان قیمتی قابل‌توجهی نخواهیم داشت و ممکن است بین یک یا ۵ درصد نوسان داشته باشیم که این نیز به بهای اونس جهانی و نرخ ارز در داخل بستگی دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: از ابتدای سال تا کنون نرخ طلا و سکه به‌طورمیانگین ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش داشت و پیش‌بینی می‌کنیم ثبات بر بازار حاکم باشد.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۱۲ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی حکایت از وضعیت نا به سامان این بازار داشته به طوری که هر فروشنده قیمت‌های سلیقه‌ای بر بازار گوشت تحمیل کرده است.

مصادف شدن این ایام با اعیاد قربان و غدیر خم سبب شد تا تقاضا در بازار گوشت قرمز بالا برود. پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه نرخ‌گذاری را دچار اختلال کرد.

بر اساس آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. خرداد امسال ۴۶ هزار تن گوشت قرمز به بازار تحویل شد.

وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ در مجموع ۴۶ هزار و ۸۶ تن بود که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲۳ هزار و ۶۵۹ تن، ۵۱.۳۴ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۱۸ هزار و ۶۹۳ تن، بز و بزغاله با ۲ هزار و ۸۶۷ تن و سایر انواع دام با ۸۶۷ تن، به‌ترتیب ۴۰.۵۶، ۶.۲۲ و ۱.۸۸ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۱۲ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ۱۹ درصد، برای بز و بزغاله ۱۳ درصد، برای گاو و گوساله ۵ درصد، برای گاومیش و بچه گاومیش ۱۰ درصد کاهش و برای شتر و بچه‌شتر ۱۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت در حدود ۵ درصد افزایش داشته است. ‌مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۲۰ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.امسال نرخ گوشت مرغ در بازار دارای نوسان بسیاری بوده به طوری که با وجود نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان بعضا نرخ هر کیلو گوشت گرم مرغ به ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

به گفته مدیرعامل پیشین اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خرداد ۱۲۳ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور انجام شد که تمام نیاز بازار داخل را پوشش می‌داد اما وضعیت قیمت‌ها حاکی از آن بود که میزان عرضه کافی نبوده و هر فروشگاه داری نرخ سلیقه‌ای خود را بر بازار اعمال می‌کند. بر اساس آمارهای منتشر شده کشتار انواع طیور در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت که شاید این امر منجر به کمبودهایی در بازار شد.

بر اساس مرکز آمار ایران عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ به ۱۶۲.۰۶۱ تن رسید که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با ۱۵۶ هزار و ۹۵۶ تن، ۹۶.۹ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون یا ۲ هزار و ۳۳۳ تن و سایر انواع طیور با ۲ هزار و ۷۷۲ تن، به ترتیب ۱.۴ و ۱.۷ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۲۰ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت طیور در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای ماکیان (مرغ و خروس) ۲۰ درصد، برای بوقلمون ۳ درصد، برای بلدرچین ۴۴ درصد، برای شترمرغ ۲۸ درصد، و برای سایر انواع طیور ۴۲ درصد کاهش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور درکشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) در حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4b5j5e