چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 37351
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/12/21 13:10

۳ شهر ارزان ایران برای سفرهای نوروزی

۳ شهر ارزان ایران برای سفرهای نوروزی

سفر یکی از ضروری­ترین نیاز­های روحی آدمیست که باعث کاهش استرس و آرامش وی می شود. اکثر ما سفر کردن را دوست داریم و از رفتن به جاهای جدید و کشف ناشناخته­ها لذت می­بریم. اگرچه مسافرت درتمام طول سال می­تواند لذتبخش و جذاب باشد، اما تعطیلات نوروز به دلیل معتدل بودن آب و هوا در اکثر نقاط ایران، فرصت خوبی برای ایرانگردی محسوب می­شود. البته باتوجه به گرانیهای اخیر، بسیاری از هموطنان ما ترجیح می­دهند این ایام را در خانه سپری کنند. در حالی که شهرهای دیدنی بسیاری در ایران هستند که برای مسافرت به آنها صرف هزینه و بودجه بالایی نیاز دارد. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به عید نوروز، تصمیم گرفتیم تعدادی از مقاصد ارزان گردشگری داخلی را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

سفر به اردبیل، پایتخت عرفان و تصوف

اردبیل یکی از شهر­های تاریخی ایران است که در شمال غربی کشور قرار دارد. این شهر باستانی در طول تاریخ مقر پادشاهی بسیاری ازحکمرانان ایران بوده و زادگاه عرفان و تصوف ایرانی نیز محسوب می­ شود. زیرا شیخ صفی الدین اردبیلی، عارف بزرگ قرن هشتم و بنیانگذار سلسله صفوی برای اولین بار به ترویج عرفان و طریقت شیعی در شهر اردبیل پرداخت. به همین دلیل این شهر در طول تاریخ با القابی چون دارالملک، دارالعرفان، دارالامان و دارالارشاد نیز شناخته می­شد و از جایگاه سیاسی و اجتماعی خاصی برخوردار بود.

علاوه بر آن، چون اردبیل نخستین پایتخت حکومت شیعه در ایران محسوب می­شود، آثار تاریخی بسیاری در این شهر به چشم می­خورد. کاروانسرای سنگی صائین، شهر باستانی یری، مسجدجامع، کاروانسرای عباسی، عمارت­های تاریخی و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی معروف­ترین جاذبه­های تاریخی اردبیل هستند که باید از آنها بازدید کنید.

آب گرم سرعین، بهترین مقصد برای کارمندان خسته

جاذبه­های گردشگری اردبیل تنها به آثار باستانی منحصر نمی­ماند. زیرا این شهر مناظر طبیعی زیبایی دارد که تماشای آنها قطعا شما را شگفت زده می­کند. دریاچه شورابیل معروف ­ترین جاذبه طبیعی اردبیل به شمار­ می­رود که از امکانات تفریحی مانند قایق سواری، شهربازی، باغ وحش و پیست دوچرخه­سواری برخوردار است.البته برای خلق عکس­های به یادماندنی، باید به دشت مغان، دریاچه نئور و جنگل فندقلو سر بزنید. همچنین اگر سال پر استرسی را پشت سر گذاشته­اید، ما به شما پیشنهاد­ می­کنیم حتما در استخر ­آب گرم گاومیش گلی تنی به آب بزنید. زیرا آب چشمه­های طبیعی سرعین تمام خستگی­های شما را نقش بر آب خواهد کرد.

خوشمزه ترین صبحانه عمرتان را در دامنه کوه های سبلان بخورید

اردبیل سوغاتی­های بسیاری دارد که عسل معروف ترین آنهاست. به همین دلیل صبحانه­ سرا­های بسیاری در شهر اردبیل دیده می­شوند که در آنها سرشیر محلی و عسل به همراه نان بربری سرو می شود. البته یادتان باشد که برای صرف صبحانه اردبیلی باید سحرخیز باشید تا کامتان با عسل رشته­ کوههای سبلان شیرین شود. کاسه کباب و دیزی نیز از خوشمزه­ترین غذاهای محلی این منطقه هستند که طعم آنها را از یاد نخواهید برد.

جالب است بدانید که برای صرف غذا در بهترین رستوران­های اردبیل مانند دیزی سرای شیخ صفی و باغ رستوران شیخ صفی نیازی به پرداخت هزینه­های بالا ندارید. علاوه برآن در منطقه خوش آب وهوای سرعین (37 کیلومتری اردبیل) هتل­ آپارتمان­ها و مهمان پذیر­های بسیاری ساخته شده که هزینه اقامت در آنها اقتصادی و مقرون به صرفه است. بنابراین اگر به دنبال سفر نوروزی ارزان با چاشنی شکم گردی هستید، هر چه زودتر بلیط اردبیل خود را رزرو کنید.

به کدام شهر لرستان سفر کنیم؟

اگرچه با فرا رسیدن نوروز، ردپای بهار در همه نقاط ایران دیده می­شود، اما لرستان در این فصل چهره منحصربه فردی به خود می­گیرد. این استان سرسبز جاذبه­های طبیعی بسیاری دارد که آن را به مقصد اصلی طبیعت گردان تبدیل کرده است. دریاچه گهر، آبشار آبیشه، آبشار سفید، دریاچه کیو و دشت لاله­های واژگون از زیباترین جاذبه­های طبیعی این استان هستند که نباید فرصت تماشای آنها را از دست بدهید.

خرم آباد، پلدختر و بروجرد از مهم­ترین شهر­های لرستان هستند که گردشگران به آنها سفر می­کنند. شهر خرم آباد جاذبه­های تاریخی بسیاری همچون خانه آخوند ابو، آسیاب گبری، گرداب سنگی، پل صفوی و حمام تاریخی گپ را در خود جای داده است. اما پل دختر که به شهر غارها شهرت دارد، بیشتر غارنوردان و طبیعت گردان را به سوی خود می­کشاند. در حالی که عاشقان خرید و پاساژگردان به سوی بازار­های بروجرد روانه می­شوند.

در بازار­های سنتی این شهر صنایع دستی و سوغات لرستان با مناسب­ترین قیمت­ها یافت می­شود. کلوچه کاک، سمنو، برساق، نان ساجی، کلوچه، گلونی وعسل از خوشمزه­ترین شیرینی­های لرستان هستند که در قنادی­های بروجرد پخته می­شود.

سوغات لرستان چیست؟

حصیربافی،گیوه بافی، ورشو (سماور)سازی و گلونی (سربند زنان لر) از صنایع دستی این شهر هستند که  به ثبت ملی رسیده­اند. بنابراین شما با توجه به هدف و علایق خود، می­توانید هریک از این شهر­ها را برای سفرنوروزی خود انتخاب کنید. در همین راستا سایت های تیک بان، علی بابا، فلایتیو و ... نیز به ارائه بلیط هواپیما و بلیط قطار برای سفر نوروزی به این مقاصد با مناسب­ترین قیمت می­پردازد تا نوروز 1402 را در سبزترین استان ایران سپری کنید.

سفرنوروزی به زنجان،ارزان ترین شهر ایران

زنجان یکی از ارزان­ترین شهر­های ایران است که جاذبه­های تاریخی بی شماری دارد. موزه رختشورخانه، مسجدجامع، موزه باستان شناسی مردان نمکی، باغ و عمارت معین و کاروانسرای سنگی از جمله جذاب­ترین آثار تاریخی این شهر به شمار می­روند که شما را با خود به قلب تاریخ می­برد.

جشنواره آش نوروزی زنجان

البته اگر اهل تفریح و هیجان هستید، باید به مجتمع تفریحی ائل داغی (گاوه زنگ)سر بزنید. زیرا در این مکان می­ توانید فعالیت­های مفرحی چون پاراگلایدر سواری، بادباک بازی و دوچرخه سواری را تجربه کنید. علاوه برآن هرساله در ایام نوروز، در این مکان جشنواره ملی آش برگزار می­شود که در آن با انواع آش از گردشگران پذیرایی می­شود. آش ترش (متشکل از حبوبات، سبزیجات،آلو، لبو و سرکه شیره)خوشمزه ترین غذای محلی زنجان است که در جشنواره ملی آش 1402 نباید آن را از دست بدهید.

طولانی­ترین بازار جهان کجاست؟

بازار زنجان که طویل ترین بازار جهان محسوب می­شود، قدمت بسیار طولانی دارد. این بازار در دوران آقا محمد خان قاجار ساخته شد و فعالیت آن تا کنون ادامه دارد. این بازار از بخش­های مختلفی چون راسته­های اصلی، مسجد و کاروانسروا تشکیل شده و در آن انواع سوغات زنجان عرضه میشود. اگرچه چاقو به عنوان سوغات اصلی زنجان شناخته می­شود، اما ظروف مسی،گیوه و قالی­ های این شهر نیز در جهان زبانزد هستند. همچنین ما به شما پیشنهاد می­کنیم پس از خرید سوغاتی، خود را به یک وعده جغور بغور (غذای محلی با جگر سفید و سیب زمینی) در حجره ناصر جگرکی بازار زنجان مهمان کنید.

 ما تنها به معرفی سه تا از مقاصد گردشگری ارزان بسنده کردیم. اما در سراسر ایران نقاط بکری هستند که با صرف کمترین هزینه می­توانید در نوروز 1402 با سفر به آنها، تعطیلات به یادماندنی را تجربه کنید.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48qdpa