-
دانش و فناوری از ضروریات توسعه صنایع معدنی به شمار می‌رود

تسهیل همکاری با دانش‌بنیان‌ها

مجموعه‌های دانش‌بنیان بر پایه بهره‌مندی از دانش روز تاسیس‌شده‌اند و فرصتی برای توسعه عملکردی صنایع را فراهم می‌کنند. سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب باعنوان «تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان» نام‌گذاری شده است.

تسهیل همکاری با دانش‌بنیان‌ها

مجموعه ‌ های دانش ‌ بنیان بر پایه بهره ‌ مندی از دانش روز تاسیس ‌ شده ‌ اند و فرصتی برای توسعه عملکردی صنایع را فراهم می ‌ کنند. سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب باعنوان «تولید، اشتغال ‌ آفرین و دانش ‌ بنیان» نام ‌ گذاری شده است. بنابراین در سال جاری بهره ‌ مندی از ظرفیت مجموعه ‌ های دانش ‌ بنیان موردتوجه سیاست ‌ گذاران قرار گفته است. تکیه ‌ بر توان این مجموعه ‌ ها فرصتی را برای رفع کمبودهای دانشی و فناوری در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن فراهم می ‌ کند. بخش معدن و صنایع معدنی در طول سال ‌ های گذشته با تکیه ‌ بر ظرفیت ‌ های داخلی توسعه ‌ یافته و سرمایه قابل ‌ توجهی نیز جذب آن شده است. بااین ‌ وجود محدودیت ‌ هایی ازجمله در حوزه تکنولوژی، فناوری و دانش در این بخش به چشم می ‌ خورد. رفع این محدودیت ‌ های دانشی به الزاماتی نیاز دارد که ازجمله آنها می ‌ توان به سرمایه ‌ گذاری، توجه به توان شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان و همکاری نهادهای دولتی با شرکت ‌ هایی که در حوزه دانش فعالیت می ‌ کنند، اشاره کرد.

ضرورت جهش تولید دانش بنیان

رئیس هیات عامل ایمیدرو، بر استفاده از روش ‌ های خلاقانه و متنوع برای تسهیل حضور شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وجیه ‌ اله جعفری در جلسه بررسی عملکرد "قانون جهش تولید دانش ‌ بنیان" تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که مجموعه ایمیدرو و شرکت ‌ های زیرمجموعه و تابعه از سال ‌ های گذشته آغاز کرده ‌ اند، امروزه شرایط ایجاد تحول در بخش معدن و صنایع معدنی فراهم ‌ شده است.

وی افزود: بااین ‌ حال باید از نگاه سنتی گذشته فاصله بگیریم تا بتوانیم مواردی همچون تحول در بهره ‌ وری، ارتقای دانش و رفع نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی را با همکاری شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان محقق کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، راهبری و مدیریت را بر عهده دارد، افزود: در این مسیر نگاه بنگاه ‌ داری نداریم و تلاش ما این است که از فرصت ایجادشده برای جریان ‌ سازی به نفع ارتقای دانش معدن و صنایع معدنی استفاده کنیم به ‌ گونه ‌ ای که این فعالیت ‌ ها به محصول یا خدمات تبدل شود.

وی ادامه داد: تأمین برق و گاز به ‌ عنوان چالشی در تابستان و زمستان کشور مطرح است درحالی ‌ که عدم النفع این امر نه ‌ تنها به تولیدکننده که به تنظیم بازار و مصرف ‌ کننده هم سرایت کرده است؛ ازاین ‌ رو ایمیدرو به ‌ کارگیری فناوری ‌ های نوین در کاهش مصرف انرژی را در صدر اولویت ‌ بندی ‌ های خود قرار داده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه قانون، به ‌ اندازه کافی مسیر را فراهم کرده است، گفت: ارزبری شاخصی است که می ‌ تواند همکاری با شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان را تقویت کند هرچند در این بخش دستاوردهایی داشته ‌ ایم و باید بیش ‌ ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

جعفری تاکید کرد: تعریف و اجرایی کردن مدل و چارچوب همکاری ‌ ها با این شرکت ‌ ها به ‌ طوری ‌ که محدودیت ایجاد نکند و همچنین مستمر باشد از اولویت بالایی برخوردار است.

تشویق بخش خصوصی

حسام مقدمعلی معاون طرح ‌ های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز در این نشست، خواهان پذیرش ریسک به ‌ عنوان بخشی از اقدامات پژوهشی شد و گفت: همکاری با دانشگاه ‌ ها و شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان نیازمند پذیرش ریسک در پژوهش و اقدامات نوآورانه است که این امر می ‌ تواند به تشویق شرکت ‌ های خصوصی برای همکاری با بخش معدن و صنایع معدنی بینجامد. بااین ‌ وجود باید خاطرنشان کرد که پذیرش چنین ریسکی می ‌ تواند به بهبود عملکرد صنایع منتهی شود.

تعیین ۵ راهبرد و ۲۳ برنامه عملیاتی

غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز با ارائه گزارشی از مراحل اجرای قانون جهش تولید دانش ‌ بنیان ارائه کرد و گفت: در این مسیر ۵ راهبرد و ۲۳ برنامه عملیاتی تعریف و سپس به شرکت ‌ های زیرمجموعه و تابعه ابلاغ کرده ‌ ایم.

وی افزود: جزییات این برنامه ‌ ها را موردبررسی قرار داده ‌ ایم و برای هر بخش مسئولی تعیین ‌ شده است. ملاطاهری با اشاره به اینکه شرکت ‌ های زیرمجموعه و تابعه همکاری مناسبی در تهیه گزارش فوق داشته ‌ اند، تصریح کرد: مجموعه گزارش فوق در اختیار شورای راهبری فناوری ‌ ها و تولیدات دانش ‌ بنیان قرارگرفته که پس از تأیید از سوی آن نهاد، اجرایی خواهد شد. وی یادآور شد: فهرست اقلامی که ارزبری بالایی دارند (ازجمله انواع زغال ‌ ها و الکترودها، فروآلیاژها و...) تهیه و به ‌ روز شده است. ملاطاهری تاکید کرد: در نظر داریم مجموعه اقدامات خود در حوزه دانش ‌ بنیان ‌ ها را به ‌ صورت فرآیند تبدیل کنیم که مسیر اجرای برنامه ‌ های این بخش تسهیل شود.

سخن پایانی

افزایش تولید در حلقه ‌ های مختلف بخش معدن و صنایع وابسته به آن از اهمیت ویژه ‌ ای برخوردار است. تحقق این هدف به الزامات متعددی نیاز دارد که ازجمله آنها می ‌ توان به تأمین زیرساخت ‌ ها اشاره کرد. تأمین انرژی، زیرساخت ‌ های حمل ‌ ونقل و همچنین مواد اولیه موردنیاز صنعتگران، مهم ‌ ترین نیازهایی هستند که مسیر فعالیت صنایع را تسهیل می ‌ کنند. علاوه بر این انتظار می ‌ رود مسیر ورود دانش و فناوری ‌ های نوین به کشور تسهیل شود. البته در طول سال ‌ های گذشته و تحت تأثیر شرایط کشور، روند ورود فناوری ‌ های نوین به کشور با ضعف جدی روبرو شده است. در چنین موقعیتی می ‌ توان با تکیه ‌ بر توان مجموعه ‌ های دانش ‌ بنیان، محدودیت ‌ های حاکم بر این بخش را مرتفع و زمینه بهبود شرایط عملکردی صنایع را فراهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*