دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 1551
تاریخ انتشار: 1400/06/29 13:13

آرامشی گذرا در بازار سیمان

سیمان یکی از محصولات ساختمانی پرمصرف و غیرقابل جایگزین است و همین موضوع نیز آن را در رده محصولات استراتژیک قرار می‌دهد.

بازار سیمان طی ماه‌های گذشته با التهابات و فرازونشیب بسیاری همراه بوده است. تامین نشدن سوخت موردنیاز صنایع در ماه‌های سرد سال گذشته و به‌دنبال آن تامین نشدن برق این واحدها در روزهای گرم سال، روند تولید این محصول را تحت‌تاثیر قرار داد. در چنین شرایطی، شاهد شدت گرفتن التهاب در بازار سیمان و رشد قابل‌توجه بهای فروش آن بودیم.

در ادامه دولت برای بازگشت ثبات به این بازار، فروش سیمان را در بورس کالا الزامی کرد تا تمامی خریدها و فروش‌های این محصول در بستری شفاف باشد و امکان واسطه‌گری و دلالی از این بازار برچیده شود.

عرضه سیمان در بورس کالا در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود، با این وجود، این اقدام همچنان جدید است و هنوز تمامی تولیدکنندگان این صنعت و عاملان خرید نتوانسته‌اند کد بورسی دریافت و از این دریچه اقدام به خرید محصول کنند. بنابراین یکی از دلایل کاهش تقاضا برای خرید سیمان طی هفته گذشته، ناشی از واردنشدن تمام خریداران به روند جدید بازار و بهره‌گیری از سیستمی نوین برای معامله این محصول ساختمانی است.

عاملان خریدوفروش صنعت سیمان در طول سال‌های گذشته در قالب‌های سنتی کار کرده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند خود را متناسب با شرایط بروز کنند. بنابراین انتظار می‌رود همگام با بروزرسانی روند خریدوفروش در این صنعت، میزان عرضه و تقاضا نیز واقعی‌تر شود.

در ادامه باید خاطرنشان کرد با وجود افت بهای فروش سیمان عرضه‌شده در بورس کالا، میان نرخ فروش این محصول در مناطق گوناگون کشور، اختلافاتی وجود دارد. نرخ‌گذاری دستوری سیمان در طول سال‌های گذشته موجب شده پراکندگی احداث این صنایع براساس نیاز مناطق نباشد. در واقع سرمایه‌گذاران بدون توجه به نیاز مناطق گوناگون اقدام به احداث واحدهای سیمانی کرده‌اند.

در چنین شرایطی در برخی مناطق با کمبود سیمان و در برخی از شهرها با فراوانی این محصول ساختمانی روبه‌رو هستیم. همین موضوع نیز زمینه فروش سیمان را با نرخ پایه یا رقابت برای خرید آن فراهم می‌کند.

 هرچه تقاضا برای خرید سیمان در منطقه‌ای در مقایسه با عرضه این محصول بیشتر شود، نرخ فروش آن در بازار نیز بیشتر می‌شود.

به اعتقاد من حتی نرخ پایه سیمان در مناطق گوناگون نیز می‌تواند وابسته به میزان تولید و تقاضا برای این محصول باشد. لزومی ندارد همه خریداران، سیمان را با یک نرخ پایه خریداری کنند. بدون تردید اجرای چنین سیاستی در روند نرخ‌گذاری سیمان حتی زمینه اصلاح روند احداث صنایع سیمانی را فراهم می‌کند.

در ادامه باید خاطرنشان کرد که طی روزهای اخیر بخش قابل‌توجهی از برق موردنیاز صنایع سیمان تامین و درنتیجه بر میزان تولید این صنایع افزوده شده است. اما باید تاکید کرد که درحال‌حاضر این مشکل برای کوتاه‌مدت برطرف شده و در واقع برآوردها حکایت از آن دارد که توسعه‌نیافتگی صنعت برق در طول سال‌های اخیر و افزایش ظرفیت در سایر صنایع، کشور را با چالشی اساسی در تامین برق موردنیاز در حوزه صنعتی و برق مصرفی مردم روبه‌رو کرده است.

بدون تردید این چالش به‌سرعت برطرف نمی‌شود و مستلزم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گوناگون صنعت برق کشور است. بنابراین باید این‌طور نتیجه گرفت که درحال‌حاضر مشکل برق صنعت سیمان برطرف شده و شاهد بازگشت آرامش به بازار این محصول ساختمانی هستیم اما این پایان کار نیست و انتظار می‌رود همین روند در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48qdn4