جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 97899
تاریخ انتشار: 1402/09/07 08:16

تعمیر نیروگاه‌، میان‌بُری برای جلوگیری از ناترازی برق

باوجودی که مدت زمان زیادی از پایان اوج مصرف برق 1402 نگذشته؛ وزارت نیرو به فکر مدیریت برق سال آینده است و تعمیر نیروگاه های برق سهم عمده ای در گذر موفق از این بحران دارد.
تعمیر نیروگاه‌، میان‌بُری برای جلوگیری از ناترازی برق

 تعمیر نیروگاه‌های از کار افتاده و از رده خارج یک اقدام مهم است که البته در این مورد هم ظرفیت انسانی و هم امکانات مدرن و پیشرفته‌ای در کشور وجود دارد و همین مسئله تعمیر نیروگاه‌ها را به اقدامی به‌صرفه تبدیل کرده است.

افزایش تولید برق یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم در دو سال گذشته بود که برای نیل به این مهم ارتقاء فناوری نیروگاه‌های موجود، افزایش نیروگاه‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌ها با سوخت سبز، به عنوان اولویت در دستورکار قرار گرفت.

در این بین اما یک اقدام مهم و اساسی، تعمیر نیروگاه‌های از کار افتاده و از رده خارج است که البته در این مورد هم ظرفیت انسانی و هم امکانات مدرن و پیشرفته‌ای در کشور وجود دارد و همین مسئله تعمیر نیروگاه‌ها را به اقدامی به‌صرفه تبدیل کرده است که می‌تواند شبکه را برای از بین بردن ناترازی و صدالبته تولید مازاد مجهز و غنی کند.

در حال حاضر با توجه به آغاز فصل سرما و نیاز کمتر به برق و فاصلۀ زمانی نسبتاً خوبی که تا آغاز فصل گرما باقی مانده است، دولت قصد دارد برنامه‌های خود را در این حوزه افزایش دهد تا در زمان پیک مصرف، اختلالی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و بخش صنعت و تولید ایجاد نشود.

در این راستا، مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران از آغاز گام دوم تعمیراتی برای افزایش آمادگی نیروگاه‌ها برای تولید ۴۷۴ مگاوات برق خبر داده و گفته «تعمیرات اساسی روتورژنراتور واحد ۴ گازی نیروگاه شهید رجایی، تعمیرات اساسی هسته ژنراتور ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه شهید سلیمانی کرمان و همچنین ساخت پره‌های توربین دیگر نیروگاه کشور و چندین پروژه دیگر به‌عنوان گام نخست ارتقای واحدهای کشور در این شرکت آغاز شده است.»

پیشتر نیز مهدی قرائی؛ معاون پروژه‌های شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران عنوان کرده بود که «نیروگاه‌های مطابق با استانداردهای روز دنیا نیز در ایران نصب شده است که دانش بهره‌برداری، تعمیرات و ساخت قطعات مورد نیاز آن‌ها در کشور وجود دارد. بخش عمده‌ای از قطعات نیروگاهی توسط شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ساخته می‌شود و با کیفیت محصولات خارجی در حال فعالیت هستند که در برخی موارد این قطعات را با یک‌پنجم قیمت محصولات خارجی تولید کرده و به دست مصرف‌کننده رسانده‌ایم.»

منبع:همت خبر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48a8wl